Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

با ۱۰ حادثه خودرویی سال ۲۰۱۸ آشنا شوید!

همه ساله با آغاز سال نو میلادی، لیست متفاوتی از رکوردها، برترین‌ها و بدترین‌ها منتشر می‌شود و اکنون سایت autoblog به بررسی حوادث مختلف پرداخته است. سال ۲۰۱۸، مملوء از حوادث تلخ و شیرین در حوزه خودرو بود و برخی از آنها در راس اخبار دنیا قرار گرفت که امروز در  این مطلب به معرفی و بررسی آنها پرداخته‌ایم تا با حوادث تاریخی این سال در حوزه خودرو بیشتر آشنا شویم.

با ما همراه باشید…

دستگیری و زندانی کارلوس گوسن

بدون شک یکی از شوک‌برانگیزترین خبرهایی خودرویی، فساد در اتحاد چند خودروساز بزرگ بود. رسوایی و تخلف مالی کارلوس گوسن هنوز در راس اخبار قرار دارد و کاملا داغ است. این داستان با حاشیه ایلان‌ماسک از مهمترین رویدادهای سال بوده‌اند اما در این ارتباط بد نیست یک یاد‌آوری داشته باشیم. به یاد آورید: رئیس پیشین اتحادیۀ نیسان،رنو،میتسوبیشی، در توکیو در تاریخ 19 نوامبر دستگیر شد، گوسن در ارتباط با شفاف نبودن گزارش درآمد خود و سوء استفاده از منابع شرکت، هنوز هم در زندان به‌سر می‌برد. اگر چه هنوز بررسی‌ها ادامه دارد اما گوسن، جایگاه خود را بطور کامل در این اتحاد از دست داد اما هنوز ریاست رنو در فرانسه را حفظ کرده و امید دارد با آزادی و فرار از دست قانون سفت و سخت ژاپن، بتواند دوباره به قدرت برسد.

رفتار عجیب ایلان ماسک

بدون شک یکی از تاثیرگذارترین انسان‌های روی زمین، در حال حاضر ایلان ماسک است. عده‌ی کمی در سطح جهان وجود دارند که می‌توانند همانند ایلان ماسک، جنجال برانگیز باشند. جنجال او در شبکه‌های اجتماعی از نسبت دادن بیماری روانی پدوفیلی به مأمور بریتانیایی که افراد محبوس شده در اثر ریزش غار تایلند را نجات داد شروع شد و حمله به نویسندگان وبسایت‌ها و مجلات خودرویی در ارتباط با مشکلات تسلا، توهین و اتهام به کارمندان سابق تسلا، مسخره نمودن وارن بافت یکی از افراد مشهور و موثر آمریکایی و اقرار به مصرف داوری خواب‌آور و صرف زمان بیش از ۱۲۰ ساعت در هفته برای کار، نمونه دیگری از آنها بوده‌اند. در گیری با سازمان بورس آمریکا نیز یکی از جنجالی‌ترین حرکات ماسک بود اما هیچکدام از اینها باعث تضعیف تسلا نشد و این برند همچنان با قدرت فعالیت می‌کند.

اخراج بزرگ جنرال‌موتورز

جنرال موتورز باتوجه به سودآوری ۲.۵ میلیارد دلاری و فروش بالای خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ وانت، شرایط بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد اما رفتار جنجالی مدیران این برند شاید آینده را متفاوت سازد. مدیران این برند آمریکایی اعلام کردند که ۱۴ هزار نیروی انسانی را اخراج خواهند کرد و پنج کارخانه خود را تعطیل می‌کنند. برخی معتقدند این یک استراتژی  مناسب از این گروه برای برسیدن به رشد بزرگتر در آینده است و هیچ سیاست غلطی وجود ندارد.

جنگ تجاری برای خودروسازان

پرزیدنت ترامپ سال گذشته میلادی سیاست‌های جدیدی را در مقابل چین اتخاذ کرد. تعرفه‌های جدید واردات فولاد و آلومینیوم، تغییر سیاست‌های کلی در مقابل کشورهای همسایه کانادا و مکزیک و عرفه‌های سنگین واردات خودرو از چین، باعث شدند تا ترامپ در راس اخبار خودرویی قرار گیرد. آقای رئیس جمهور بدون توجه به هشدار کارشناسان، سیاست‌های خود را اجرایی کرد و حتی جنرال موتورز اعلام کرد که این تصمیمات، حدود یک میلیارد دلار برای تولید، هزینه‌ساز بوده است. مسئولان فورد هم با تاکید بر این موضوع، واردات فورد فوکوس ساخت چین به آمریکا را کنار گذاشت. خودروسازی ولوو که تحت تملک جیلی قرار دارد، از عرضه‌ سهام خود در بورس خودداری کرد. اگر چه در حال حاضر شرایط کمی آرامتر است اما همچنان سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا در حال اجراست.

مرگ سرجیو مارکیونه

کسی که جان تازه‌ای به دو شرکت شرکت ایتالیایی و آمریکایی فیات و کرایسلر داد، در سال ۲۰۱۸ جان خود را از دست داد. سرجیو مارکیونه مدیر فیات کرایسلر که شرکت‌های معروف و بزرگی مانند مازراتی، دوج، جیپ، آبارث، آلفارومئو، لانچیا، موپار را بعنوان زیر مجموعه خود دارد، در سن ۶۶ سالگی در حالی که تنها یکسال تا بازنشستگی زمان داشت، در گذشت. او بعد از یک عمل جراحی شانه، به‌دلیل ناتوانی جسمی و ضعف استعفا داد و بعد از چند روز از دنیا رفت. مایک منلی در حال حاضر جایگزین او شده است و هنوز مشخص نیست این کمپانی عظیم در آینده چه شرایطی خواهد داشت و سیاست‌های مدیر جدید چگونه خواهد بود.

گلچین خودروهای فورد

فورد جنجال برا‌نگیز، عمل کرد و محبوبیت شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های آن باعث شد تا آنها تصمیمات جدیدی را در مقابل محبوب‌ترین خودروهای خود اتخاذ کنند. فورد اعلام کردد که به‌جز موستانگ که بعنوان پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان شناخته می‌شود، تولید تمام مدل‌های سواری، سدان و هاچ‌بک، متوقف خواهد شد. با این تصمیم، فورد، فرصت بیشتری خواهد داشت تا خودروهای محبوب خود را با قدرت بیشتری پیش ببرد و فضای بیشتری را به شاسی‌بلندها، کراس‌اور و وانت پیکاپ‌ها خود اختصاص دهد. علاوه بر این جیم هکت مدیرعامل شرکت فورد در ارتباط با افزایش هزینه‌های تولید گفته بود، تعرفه فلزی حدود یک میلیارد دلار از سود ما را کاهش داده است و همین باعث تغییر برخی از سیاست‌های فورد شده.

عقب‌ماندگی کشنده اوبر

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۸، تصادف خودروی ولوو خودران اوبر و کشته شدن عابر پیاده بود. این تصادف نشن داد که فناوری خودران هنوز کامل نیست و خطراتی برای مردم دارد. سیستم ترمز اضطراری خودکار ولوو XC90 درست عمل نکرده بود و سیستم خودران این شرکت هم در تشخیص دچار مشکل شد. در ماه مارس ۲۰۱۷ نیز یکی دیگر از خودروهای خودران اوبر هنگام آزمایش دچار سانحه شد؛ این تصادف بین سه خودرو بود که منجر به واژگون شدن شاسی‌بلند خودران ولوو XC90 اوبر شد. تحقیقات این شرکت برای برطرف کردن نقص فنی این خودروها ادامه دارد.

گزارش تغییرات جدی آب و هوایی

آتش‌سوزی آمریکا علاوه بر اینکه جان دهه‌ها نفر را گرفت و صدها خانه را ویران کرد، کیلومترها پوشش گیاهی را نابود کرد که همین نشان می‌دهد وضعیت آب و هوایی زمین مساعد نیست. هنوز هم اقدام‌های کاربردی برای جلوگیری از گرم شدن زمین در سطح جهانی انجام نشده است. پس از خروج آمریکا از پیمان پاریس در سال ۲۰۱۷، دولت این کشور قوانین ساده‌تر برای استانداردهای آلایندگی خودروها پیشنهاد داده است. این شاید باعث شود چین هم تغییراتی در قوانین خود اعمال کند که اصلا به سود جهان نخواهد بود. طبق آخرین داده‌‌های ماهواره‌های موسوم به «کوپرنیکوس» دمای هوای اکتبر سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان بیشتر از حد دمای میانگین برای این ماه در سال بود.

جیپ با پیکاپ‌های خود به میدان بازگشت

جیپ در سطح جهانی عملکرد خوبی داشته و با رونمایی محصول جدید گلادیاتور خود نظرات زیادی را جلب کرد. گلادیاتور همان رنگلر است که دچار تغییرات جدیدی شده است. گلادیاتور با ظرفیت کشش قابل قبول، در و سقف جداشدنی و تجهیزات آف‌رود و متفاوت کارخانه‌ای، بدون شک در آمریکا فروش خوبی تجربه خواهد کرد. جیپ گلادیاتور ممکن است در نگاه اول شباهت‌هایی با جیپ اسکرمبلر داشته باشد، اما بسیار شبیه به جیپ گلادیاتور اصلی است که در سال ۱۹۶۳ عرضه شد. جیپ گلادیاتور به موتور 3.6 لیتری V6 پنتا استار مجهز است که قادر به تولید قدرت 285 اسب بخار و گشتاور 353 نیوتن‌متر خواهد بود.

ظهور رقبای تسلا

فروش بالای محصولات تسلا در اروپا و باعث شد تا خودروسازان این منطقه به وعده‌های خود مبنی بر عرضه‌ی مدل تمام برقی لوکس و کاربردی عمل کنند. پورشه اولین خودروی برقی خود را با نام تایکان معرفی کرد. آئودی از تولید شاسی‌بلند تمام برقی E-Tron تا سال ۲۰۲۰ خبر داد و جگوار با مدل I-Pace، به رقابت تسلا مدل X خواهد رفت. دیگر خودروسازان آلمانی شامل مرسدس بنز و بی‌ام‌و با مدل‌های EQC 400، iX3 و i4 ه جنگ تسلا خواهند رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.