Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بررسی فوتون ساوانا؛ خوب و بد در کنارهم!

شاید هیچگاه تصور نمی‌کردیم که شاسی‌بلندی از چین به ایران آورده شود و قیمت آن بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد اما چند محصول چینی در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. شاسی بلند فوتون ساوانا، توسط عظیم خودرو به ایران آورده شده که ترکیبی از مشخصات خوب و بد را در خود جای داده است. عظیم خودرو بیش از این چند حضور ناموفق در بازار را داشت که علت عدم موفقیت خودروهای عرضه شده از این شرکت را تنها می‌توان عدم تجربه کافی و ناشناخته بودن، دانست.

خودروهای هاوال در گذشته از سوی عظیم‌خودرو به ایران آورده شدند که نتوانستند فروش خوبی داشته باشند در صورتی که همه محصولات هاوال کیفیت بسیار خوبی دارند. تاریخ حضور پررنگ خودروهای چینی در ایران را می‌توان سالهای ۱۳۸۴ به بعد دانست که به‌دلیل تجهیزات بیشتر نسبت به محصولات تولید داخل، جایگاه خوبی در بازار پیدا کردند اما ایمنی آنها همیشه مورد بحث بود. اما این خودروها از لحاظ ایمنی بسیار رشد داشته‌اند و کاهش ارزش پول ایران در مقابل دلار و سایر ارز‌های خارجی باعث شده تا قیمت خودروهای چینی تا مرز ۴۰۰ میلیون تومان هم برسند.

امروز در سایت چرخان نگاهی دقیق به فوتون ساوانا خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید…

قیمت

شاید با شنیدن قیمت این خودرو، هوش از سر شما برود. ۳۷۴ میلیون تومان برای یک محصول چینی تازه وارد! اوضاع اقتصادی آشفته است اما معلوم نیست عظیم خودرو بر چه اساسی فوتون ساوانا را قیمت گذاری کرده است. گران‌ترین نسخه ساوانا در چین با قیمت 157,800 یوان عرضه شده و قیمت هر یوان، 6,121.65 ریال است و با ضرب این اعداد به مبلغ 965.996.370 ریال، می‌رسیم. یعنی فوتون ساوانا فول آپشن در بازار محلی چین با ارز دولتی، قیمتی معادل ۹۶ میلیون و پانصد هزار تومان دارد. حال در بازار هر یوان چین قیمتی در حدود ۱۵,۷۰۰ تومان دارد و با چنین مبلغی هم فوتون ساوانا در حدود ۲۴۷ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. اگر چه می‌توان مطمئن بود که قیمت ساوانا برای شرکت کمتر از رقم ۲۴۷ میلیون تومان، تمام شده اما بنظر می‌رسد عظیم خودرو ترجیح داده بالاترین رقم را برای محصول خود انتخاب کند که کمی موفقیت این خودرو را در بازار کشور با حاشیه مواجه می‌کند.

معرفی

شرکت فوتون چین در بین قدیمی‌ترین برندهای خودروساز این کشور قرار می‌گیرد و بیشتر  به‌دلیل همکاری مشترک با گروه دایلمر، در ساخت اتوبوس و کامیون در جهان شناخته شده است. فوتون زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی بایک چین است و از این لحاظ هم می‌توان مطمئن بود که با یک برند خوب و بین‌المللی روبرو هستیم. در حال حاضر فوتون با شرکت‌های مختلفی در جهان همکاری می‌کند و محصولات آن در بازارهای روسیه و آمریکای جنوبی حضور پررنگ دارند البته کارخانه‌های این خودروساز بزرگ چینی در روسیه نیز فعال هستند. وانت دوکابین تونلند بود با پیشرانه‌ قدرتمند دیزلی و سیستم 4WD، بوسیله ایران‌خودرو در کشور عرضه شد که طرفداران خوبی هم به خود اختصاص داده بود و ساوانا را می‌توان دومین محصول فوتون در ایران دانست.

طراحی ظاهری

در این بخش ساوانا، چندان قدرتمند ظاهر نخواهد شد و چهره‌ای قدیمی و از مد افتاده دارد. البته این خودرو محصول سال ۲۰۱۴ است و چنین چهره‌ای برای آن عادی خواهد بود اما از لحاظ ظاهری در مقابل رقبایی مانند بی‌وای‌دی S7، چری تیگو ۷ و جک S7، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. در طراحی بدنه‌ فوتون ساوانا از نسخه قدیمی تویوتا هایلندر الهام گرفته شده است. در نمای جلویی ساوانا، چراغ‌های بزرگ را مشاهده خواهید کرد که حتی لامپ‌های داخلی آن هم در خود جذابیتی ندارند. یک جلوپنجره کرومی با فاصله بسیار زیاد از چراغ‌ها قرار داده شده که آن هم هیچ حسی از یک محصول لوکس را منتقل نمی‌کند.

عدم بکارگیری پلاستیک در نمای ظاهری را می‌توان نشان از تفاوت این خودرو با سایر محصولات چینی دانست و فوتون کیفیت را به قیمت ترجیح داده است. در نمای جانبی خطوط حجیم یک بدنه عضلانی و قدرتمند را نمایش می‌دهند و تقریبا می‌توان یک خودروی قدرتمند مناسب آفرود را در این بخش دید. اما بخش عقبی خودرو هم جذابیت فراوانی ندارد اما می‌توان بکارگیری نوارهای کرومی را خوب تلقی کرد.

طراحی داخلی

از لحاظ ظاهری داخل ساوانا، بهتر از نمای خارجی آن است اما نمی‌توان خلاقیت خاصی را در آن دید. خروجی هوا با طرح عمودی در کنار یک نمایشگر نچندان بزرگ، طراحی خودروهای بزرگ تویوتا و محصولات مورد علاقه آمریکایی ها را نشان می‌دهند. متریال به کار رفته در کابین، از جنس پلاستیک خشک هستند اما نمی‌توان این جنس را مانند سایر چینی‌ها دانست و کمی کیفیت بالاتری نسبت به آنها را ارائه می‌کند. از لحاظ فضای داخلی ساوانا شرایط خوبی دارد و اگر چه یک خودروی ۷ نفره است اما می‌تواند یک گزینه عالی برای خانواده‌های ۵ نفره باشد.

پیشرانه و فنی

ساوانا با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ عرضه شده و توانایی تولید ۲۱۴ اسب بخار قدرت را در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را در  ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه دارد.

از این لحاظ ساوانا را می‌توان قدرتمندترین شاسی‌بلند چینی حاضر در ایران دانست.

ساوانا با گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت کمپانی گت‌رگ آلمان و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ساعت ZF آلمان، عرضه شده که هر دو از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. مدل اتوماتیک در حالت ترکیبی ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف سوخت دارد و شتاب آن در حدود ۱۴ ثانیه است. وجود سیستم دودیفرانسیل در ساوانا، به‌حدی جذابیت دارد که ضعف طراحی آن را پوشش دهد. بکارگیری فناوری LSD یا سیستم محدودکننده‌ لغزش باعث می‌شود این شاسی‌بلند بزرگ آماده حرکت با تمام قدرت در جاده‌های خارج شهر باشد.

تجهیزات و ایمنی

مدل فول آپشن این خودرو در کشور با امکاناتی نظیر رینگ‌های اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچ با لاستیک‌های ۲۶۵ میلی‌متری، سنسور باران، آینه بغل برقی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی همراه با ناوبری ماهواره‌ای، درگاه USB و AUX، دوربین، سیستم ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل،  ۲ کیسه‌ی هوا جلو و ایربگ پرده‌ای، رادار عقب با ۴ سنسور، ترمز ضد قفل (ABS)، تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA)، فناوری کنترل لغزش (TCS) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) عرضه شده است که نشان می‌دهد این خودرو شرایط خوبی دارد.

کلام آخر

فوتون ساوانا از لحاظ فنی، یک محصول قدرتمند محسوب می‌شود که توانایی رقابت بالایی در این بخش را دارد اما قیمت ۳۷۴ میلیون تومانی آن نیز تأمل‌برانگیز است و عظیم‌خودرو باید برای موفقیت بیشتر، این محصول را با قیمت رقابتی وارد بازار می‌کرد.

2 دیدگاه
  1. حیدر می گوید

    فوتون کلا” یه آشغاله. قطعات که اصلا پیدا نمیشه.حیف ماشینای دست دوم کره ای که نخری و این آشغال را بخری

  2. حمید می گوید

    واقعا مزخرفترین کارخونه چینی همین فوتون هست که عظیم خودرو با ۳ برابر ارزش واقعیش داره میفروشه.چینی خوب هاوال H6 و H9و BYD S7هستن که هیچکدام وارد این اشفته بازار ایران نشدن.در هر حال خرید فوتون با هیچ منطقی جور در نمیاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.