مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

4 دلیل برای آنکه دانگ فنگ S30 نخریم!

خبرهای عجیب و نا امید کننده همیشه در صنعت خودروسازی ایران وجود داشته‌اند اما چند ماهی با آشفته شدن بازار، این خبرهای نا امید کننده بیشتر شنیده می‌شوند. از عدم توانایی شرکت‌ها به تحویل خودروهای ثبت نامی گرفته تا واردات خودروهای رده چندمی چینی و عرضه آنها با قیمت بالا، همه آرامش مردم را تحت تاثیر قرار داده‌اند. دانگ فنگ S30 در حقیقت همان H30 کراس با یک صندوق اضافی است و خودروی چندان جدیدی در چین نیست.

H30 کراس در زمان عرضه چندان خودروی موفقی نبود و نقدهای بسیاری به آن وارد می‌شد اما در شرایط فعلی، نظرات نسبت به این خودرو عوض شده است.

این به‌معنای بهتر شدن H30 نیست، بلکه به معنای بدتر شدن شرایط عرضه و تقاضا است و گرانی بیش از حد خودروها باعث شده مردم به خودروهای کمی ارزان‌تر فکر کنند. در ارتباط با شرکت دانگ فنگ باید گفت که یک برند حرفه‌ای در چین است که با شریک تجاری خود یعنی پژو، همکاری‌های مثبتی داشته حاصل همکاری این دوشرکت در سال 2011 یک خودروی سدان با نام S30 بود که نسخه بدون صندوق آن با نام H30 کراس هم بعنوان یک مکمل، عرضه شد.

بعد از عرضه نسخه کراس، ایران‌خودرو S30 را به ایران آورده و امروز قصد داریم در سایت چرخان نقاط ضعف این خودرو را بررسی کنیم و در مقاله‌ دیگر، نقاط مثبت آن نیز بررسی خواهد شد.

با ما بهمراه باشید…

۱- قیمت

ایران‌خودرو برای S30، قیمتی در نظر گرفته که ارزش خرید آن را تقریبا به صفر رسانده است. قیمت ۱۴۱ میلیون تومان برای یک خودروی چینی تولید شده در سال ۲۰۱۱، اصلا عادلانه نیست و می‌توان با همین مبلغ، خودروهای جدیدتر و بهتری را یافت. می‌توان از ایران‌خودرو این سوال را پرسید که آیا در جایی که بسترن B30، رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک، چری آریزو 5، برلیانس H330، پژو 207i اتوماتیک و جک J4، حضور دارند، به چه دلیل باید به سراغ S30 رفت؟

قیمت این خودرو، خیلی‌ها را از خرید آن منصرف خواهد کرد. البته برخی معتقدند بزودی مدل H30 کراس، قیمتی نزدیک S30 خواهد یافت.

۲- طراحی

در بحث طراحی، S30 همانند اچ‌سی کراس، حرف زیادی برای گفتن ندارد البته طبیعی بنظر می‌رسد چرا که محصول سال ۲۰۱۱ با پلتفرم قدیمی سیتروئن، خودروی بهتری نخواهد بود. S30، هیچ نکته مثبتی در ظاهر خود ندارد و در نمای جلویی خودرو، چراغ‌هایی بزرگ طراحی ساده‌ای دارند و اصلا بروز نیستند. جلو پنجره نسبتا بزرگ هم بیشتر خاطره خودروهای دهه ۱۹۹۰ را زنده می‌کند و همین مجدد باعث ناامیدی خواهد شد. چراغ‌ مه شکن دایره‌ای واقعا اسفناک طراحی شده‌اند و ما هرچقدر در نمای جانبی، بدنبال نکته مثبت گشتیم، چیزی مشاهده نکردیم. ظاهر عجیب ، با شیب فراوان، بدون خطوط بدنه زیبا، کاملا یک طراحی کنار گذاشته شده را برای S30 مهیا کرده‌اند. تمام رقبای این خودرو از لحاظ ظاهری سرتر خواهند بود و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به ظاهر خودروی خود اهمیت می‌دهید، نگاهی به سایر خودروهای هم قیمت و یا حتی ارزان‌تر از S30، بیاندازید.

۳- پیشرانه

پیشرانه دانگ فنگ S30 از نوع TU5 است که در بسیاری از محصولات ایران‌خودرو مانند پژو پارس ،پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا بکار گرفته شده. این پیشرانه 1600 سی سی  با حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 142 نیوتن بر متر  انتخاب چندان هیجان‌انگیزی نیست. شتاب کم و افت قدرت موتور در سربالایی، باعث خواهد شد تا S30، انتخاب چندان مناسبی از لحاظ پیشرانه نباشد.

۴- سواری

از لحاظ کیفیت رانندگی نمی‌توان از یک خودروی سدان با موتوری ضعیف، انتظار عملکرد عالی داشت. علاوه بر افت قدرت در شرایط مختلف، اس‌۳۰ در دست‌اندازها و ناهمواری‌ها زیاد خوب عمل نمی‌کند و یک سواری خشک همراه با انتقال ضربات به کابین را ارائه می‌کند.

کلام آخر

اس ۳۰ یک خودروی کاملا معمولی با قیمتی عجیب است که با بررسی دقیق آن به این نتیجه خواهید رسید که اصلا ارزش خرید ندارد. این خودرو نقاط قوتی هم دارد اما این دلیل نمی‌شود که ۱۴۱ میلیون تومان برای آن پرداخت کرد. ایران‌خودرو بنظر می‌رسد قصد دارد مشکلات مالی خود را، از طریق جیب مردم حل کند اما نمی‌داند که سیاست‌های غلط آن، بیشتر باعث غرق شدن این کمپانی قدیمی ایرانی می‌شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام.جالبه وقتی برای خرید خودرو به نمایندگی ایرانخودرو وسایپا مراجعه مکنید جواب میشنوید که خودرو برای تحویل ندارند ومیگویند که تولید به صفر رسیده حالا این آقایان خودروای تولید نمیتوانند بکندچیرو گران میکنند

  2. واقعا این جمله درسته که گفتید :
    ایران‌خودرو بنظر می‌رسد قصد دارد مشکلات مالی خود را، از طریق جیب مردم حل کند.
    ولی بنظر میرسه ایران خودرو این کار رو از دولت خدوم یاد گرفته باشه

  3. با سلام و خسته نباشید توجه فرمودین که بازم هر چه از این خودرو رو که خواستن فروختن و هنوزم عده ی زیادی در صف دریافت همین خودرو با همین قیمت هستند پس مشخصه که کار شما و نوشته های شما در سطح جامعه کوچکترین اثری نداره الان در بازار همین خودرو ۱۳۷ تومن معامله میشه در حالی که اچ سی کراسش ۹۰ تومنه هیچ منطقی در بازار خودروی ایران وجود نداره هر چیزی رو به هر قیمتی بدن مردم میخرن و این حرفهای شما هم که میشینین در خلوت خودتان و مینویسن در حالی که حتی این ماشین رو از نزدیک ندیدینش و نه حتی سوارش شدین همش همینطوری که بر اساس باد هوا نوشته میشه به همون هوای لایتناهی هم صعود میکنه میره پی ی کارش شما فکر کنم ففط دارین خودتون رو آزار میدین کی توجه میکنه و اینهایی هم که این مقالات را میخونن اصلا توی بازار نیستن خریدار و فروشنده خودرو هم نیستن

  4. سلام متاسفانه دولت و مسئولین با همکاری ملت دارن به سرعت به نا کجا اباد میتازن ،چه خواهد شد برای بچه های ما…..

    1. ایول داری، پراید کم مصرف و کم خرج و پرشتاب هست قطعات فراوان و ارزون!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا