مکمل بنزین
خبرداخلی

چرا با کاهش نرخ دلار کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی رخ نداد؟!

نرخ دلار در چند هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفته و در حالیکه در اوایل مهرماه نرخ دلار به چیزی در حدود 19000 تومان رسیده بود حالا در حوالی قیمت 10 تا 11 هزار تومان در نوسان است که می‌توان گفت چیزی در حدود 50 درصد در این نرخ کاهش را شاهد بودیم که بسیاری از مشتریان بازار خودروهای داخلی و خارجی به دنبال پاسخ این سوال هستند که چرا قیمت خودروهای داخلی و خارجی با نرخ دلار بالا می‌رود ولی پایین نمی‌آید؟

به گزارش چرخان، خردادماه سال جاری زمانی بود که با شروع رشد قیمت دلار عملا رشد قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز آغاز شد و رکوردهای عجیب و غریبی را در بازار شاهد بودیم که در مواردی حتی باعث شد تا قیمت بعضی از خودروهای خارجی که در حال حاضر به حوالی قیمت 700 میلیون تومان رسیده با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان معامله شود!

قیمت روز خودرو قیمت خودرو خودروهای داخلیحتی در قیمت خودروهای داخلی نیز عملا خودروها شاهد افزایش قیمتی در حدود 100 درصد بودند که باعث شد تا رکورد 40 میلیون تومانی نیز برای این ارزانترین خودروی بازار یعنی پراید ثبت شده و حتی لفظ‌های قیمتی بالاتر از این اعداد حتی تا 45 میلیون تومانی در بازار به راه بیفتد ولی معاملات زیادی در حوالی قیمت 40 میلیون تومان صورت گرفت که وقتی دلیل این اتفاق را پیگیر می‌شدیم، دلالان بازار از قیمت بالای دلار آزاد سخن می‌گفتند ولی حالا وقتی از پراید حدود 37 تا 40 میلیون تومانی و دلیل آن سوالی پرسیده می‌شود و از چرایی عدم کاهش قیمت این خودروها به زمانی که دلار در حوالی 10 تا 11 هزار تومان بودسوال می‌شود، پاسخ‌های عجیبی دریافت می‌گردد.

اما واقعیت چیست؟ واقعیت بسیار ساده‌تر از ان است که بسیاری از اهالی بازار به آن توجه دارند چرا که عملا خودروسازانی که تا چند ماه گذشته از دلار 3500 تومانی برای محصولاتشان استفاده می‌کردند و بعد از اتفاقاتی که در فروردین ماه سال جاری رخ داد عملا دلار دریافتی آنها را به 4200 تومان تبدیل کرد. این مقدار از افزایش هزینه ارزی بدین معنی است که چیزی در حدود 20 درصد به هزینه‌های خودروسازان و قطعه سازان افزود ولی این پایان کار نبود و به گفته سایپا، حتی این نرخ ارز نیز در بهار سال جاری به خودروسازان داده نشد که پس از ممنوعیت‌های واردات و همه نوساناتی که در بازار شاهد بودیم نرخ دریافتی خودروسازان به نرخ نیما یعنی حوالی قیمت 8500 تومان تبدیل شد!

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودرودر بسیاری از خودروها چیزی در حدود 2 تا 4 هزار دلار هزینه ارزی وجود دارد که به طور مثال در خودرویی مانند پراید این عدد به حوالی 1700 دلار می‌رسد که طبیعتا نرخ برآوردی آن را از 3500 تا 8500 به یک تفاوت فاحش می‌رساند! بدین ترتیب به نظر می‌رسد که دوبرابر شدن قیمت خودروهای خارجی و حتی در بسیاری از خودروهای داخلی که ارزبری بالایی دارند طبیعی بوده و نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر چندانی در عملکرد مالی خودروسازان نخواهد داشت!

به معنای دیگر اینکه در صورتی که بخواهیم قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بر اساس دلار 10 یا 19 هزار تومان محاسبه کنیم عملا بایستی چیزی در حدود 3 تا 6 برابر قیمت‌های قبلی در نظر بگیریم!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا