مکمل بنزین
رپورتاژ

نگاهی بر حضور 50 ساله نیسان آبی در ایران

نیسان آبی خاطره مشترک چندین نسل از مردم ایران است. نزدیک به 5 دهه از ورود نسل سوم نیسان جونیور که به نام‌های نیسان آبی، زامیاد 24، نیسان وانت و نیسان زامیاد در ایران شناخته می‌شود گذشته است. در این مدت وانت نیسان به یک خودروی بی‌جایگزین در حمل و نقل جاده‌ای ایران تبدیل شده است. برای اولین بار در سال 1349 شرکت ایرانی زامیاد، تحت لیسانس شرکت نیسان ژاپن شروع به تولید نسخه‌های اولیه از نیسان آبی با نام زامیاد 24 در ایران کرد. با توجه به نوع طراحی و امکاناتی که در آن زمان برای نیسان وانت زامیاد 24 در نظر گرفته شده بود، این خودرو هماهنگی مناسبی با نیازهای مردم در ایران داشت و توانست خیلی زود به یک وانت پکاربرد و محبوب در ایران تبدیل شود.

نیسان آبی خیلی زود توانست جایگاه مناسبی در بازار ایران پیدا کند و به اولین انتخاب ایرانیان برای خرید وانت باری تبدیل شد. بعد از مدتی و با ایجاد تغییراتی از نیسان وانت برای ساخت نیسان یخچال دار و نیسان کمپرسی نیز استفاده شد. به این ترتیب نیسان آبی به یک خودرو ای با کاربردی چند منظوره در ایران تبدیل شد. به همین دلیل در این مدت طولانی همواره خرید و فروش نیسان آبی بازار داغی در ایران داشته است. اگر شما نیز قصد خرید یکی از انواع نیسان زامیاد در ایران را دارید بهتر است کمی ‌بیشتر با این وانت کاربردی آشنا شوید.

انواع نیسان زامیاد در ایران

نیسان زامیاد یا زامیاد 24 که در حال حاضر در ایران تولید می‌شود در واقع تیپ 140 این خودرو است که از سال 1383 با انجام تغییراتی در نسخه‌های قبلی، به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در سه حالت بنزینی، دیزل و دوگانه سوز توسط سایپا و زامیاد به فروش می‌رسد. تفاوت اصلی این سه مدل در موتور آنها است و از لحاظ ظاهری و قدرت تفاوت چندانی ندارند. مدل‌های بنزینی و دوگانه سوز نیسان آبی به دلیل موتور بهتری که دارند بیشتر مورد توجه مشتریان قرار گرفته اند. اما مدل دیزل به دلیل استفاده از موتور چینی و مشکلاتی در رادیاتور، نتوانسته است رضایت مشتریان را به خوبی جلب کند.

وانت نیسان دوگانه سوز سایپا

مشخصات فنی و امکانات نیسان وانت

تمامی انواع نیسان زامیاد در ایران دارای موتور 4 سیلندر و جعبه دنده دستی هستند. ظرفیت نهایی حمل بار توسط این خودرو 5000 کیلوگرم اعلام شده است. اما طبق اعلام راهنمایی و رانندگی، وانت نیسان فقط اجازه حمل 2800 کیلوگرم بار را دارد. البته در نیسان یخچالی و یا کمپرسی این میزان کمی‌ متفاوت است.

همانطور که گفته شده بیش از 5 دهه از ساخت اولین نمونه از وانت نیسان می‌گذرد. در طول این مدت زمان طولانی تغییرات چشمگیری در این خودرو رخ نداده است. این خودرو تا سال 1377 با موتور ژاپنی تولید می‌شد و تا آن زمان از این لحاظ توانسته بود رضایت مشتریان را به‌خوبی جلب کند. اما بعد از آن از موتورهای چینی و تولید داخل ضعیف‌تری نسبت به موتور ژاپنی در این خودرو استفاده شده است. به طور کلی امکانات نیسان زامیاد بسیار ابتدایی است ولی همچنان کار راه انداز به نظر می‌رسد به طوری که هم‌اکنون نیز تعداد زیادی از این خودرو در ایران مشغول حمل و نقل و جابه‌جایی بار در شهرها و جاده‌ها هستند.

مشکل و ایراد بزرگ این خودرو مسئله ایمنی آن است. نیسان آبی جدیدا به سامانه‌های ترمزی ایمن‌تر مانند abs مجهز شده است. اما همچنان عدم وجود کیسه هوا و سایر امکانات ایمنی سبب شده است که نیسان آبی به یک خودرو پرخطر در جاده‌ها تبدیل شود.

 قیمت نیسان وانت

در حال حاضر قیمت خرید نیسان زامیاد از کارخانه 52.900.000 تومان اعلام شده است. اما در بازار قیمت نیسان آبی در حدود 55 میلیون تا 60 میلیون تومان پیش بینی می‌شود. بالا رفتن قیمت وانت زامیاد جدید یا به اصطلاح صفر سبب شده است که بازار معاملات و خرید و فروش نیسان آبی دست دوم و کارکرده روزهای داغی را سپری کند.

نیسان یخچال دار به دلیل حمل یخچال معمولا قیمت بیشتری در بازار دارد. نیسان یخچال دار کارکرده تا 70 میلیون تومان نیز در بازار معامله می‌شود.

خداحافظی با نیسان آبی نوستالژی

طبق اخبار و اطلاعات اعلام شده توسط شرکت زامیاد احتمالا سال 97 آخرین سال تولید نیسان زامیاد در ایران است و این خودرو پس از مدت بسیار طولانی که در حال انجام وظیفه بود بازنشسته خواهد شد. با این حال خبر توقف تولید این خودرو چند سالی است که شنیده می‌شود اما همچنان عملی نشده است و باید منتظر ماند و دید نیسان آبی می‌تواند جشن 50 سالگی خود را در ایران برگزار کند یا نه!

منبع: ویرلن

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر ببخشید دلیل پلاک نشدن نیسان های دوگانه سوز از جانب راهنمایی و رانندگی چیه ؟ من ۲۰ روزه که نیسان رو تحویل گرفتم ولی همچنان پلاک توی سیستم برایم ثبت نشده و با شرکت تماس میگیرم و میگن که مجوز برای شماره گذاری نمیدن . پس تکلیف ۵۶ میلیون ما چی میشه که دادیم برای اتومبیل و شماره گذاری ؟؟ لطفا اگه گروه چرخان اطلاعی دارن بیان کنند و لطفا پیگیری کنن که مشکل از کجاست . باتشکر از گروه پرتلاش چرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا