مکمل بنزین
رپورتاژ

نیسان تیانا؛ خودرویی متمایز در شهر

نیسان تیانا یکی از خودروهای لوکس کمپانی نیسان است که موفقیتش در بازار ایران کمی با مشکل مواجه شد. با ما همراه باشید تا در این مطلب نگاهی گذرا به این خودرو داشته باشیم.

نیسان تیانا یکی دیگر از خودروهای تولید شده توسط کمپانی بزرگ ژاپنی نیسان است که تا به امروز چندین نسل از آن به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است. تیانا در سال 2003 میلادی رسما در خط تولید نیسان قرار گرفت و تا سال 2013 میلادی 3 نسل از آن به بازارهای خرید و فروش خودرو معرفی شد. اما این خودرو در کشور ایران با نسل دوم خود شناخته می‌شود و با وجود اینکه در کشورهای دیگر مانند استرالیا این خودرو با نام نیسان ماکسیما شناخته می‌شود، در ایران نیسان تیانا نام‌گذاری شده است.

شرکت پارس خودرو در سال 1388 تولید و مونتاژ این خودرو در ایران را آغاز کرد تا به نوعی مسیر موفق تولیدات خودروهای نیسان در کشورمان را ادامه دهد. در نگاه اول شاید ظاهر و طراحی این خودرو در مقایسه با سایر رقبا و البته پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه خودرو، کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد، اما باید گفت این طراحی برای یک خودروی لوکس مانند تیانا قابل قبول است. چراغ‌های جلو تعبیه شده برای این خودرو از زنون ساخته شده‌اند و مجهز به سیستم شست و شو، تنظیم ارتفاع و مه شکن هستند، چراغ‌های عقب نیز به LED مجهر شده‌اند. طراحی کناری بدنه این خودرو ساده اما بسیار شکیل بوده و رینگ‌های 17 اینچی با آلیاژ آلمینیومی در نظرگرفته شده برای تیانا، جلوه خوبی به بخش کناری این خودرو داده است.

درکل در باب طراحی خودرو می‌توان گفت، با وجود ساده بودن، شیک و راضی‌کننده است. صندوق عقب نیسان تیانا همانند دیگر خودروهای تولیدی نیسان، بسیار جادار و بزرگ در نظر گرفته شده و رانندگی با آن به سبب نرم بودن و هندلینگ خوب بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

موتور خودرو نیسان تیانا 6 سیلندر، 24 سوپاپه با حجمی نزدیک به 2496 سی‌سی است که توانایی تولید 182 اسب بخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه را دارد. حداکثر سرعت این خودرو 200 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 آن حدود 10 ثانیه می‌باشد.

سیستم حرکتی نیسان تیانا به صورت دیفرانیسل جلو بوده و به یک گیربکس اتوماتیک نیز مجهز شده است. تیانا حجم مخزن سوختی معادل 70 لیتر را داراست و با استاندارد آلایندگی یورو 4 مصرف سوخت ترکیبی حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر را دارد. فضای داخلی این خودرو بسیار جادار و راحت است و صندلی‌های تعبیه شده در خودرو با قابلیت‌هایی نظیر تنظیم برقی و گرمکن با روکش چرمی پوشانده شده‌اند. داشبورد این خودرو نیز بسیار زیبا و چشم نواز طراحی شده که از طرح چوب نیز در آن استفاده شده است.

نیسان تیانا نیز مانند سایر خودروها رقبای خاص خود را در زمینه خرید و فروش در بازارهای مختلف دارد. در ایران، از هوندا آکورد، رنو سافران و تویوتا کمری می‌توان به عنوان رقیبان جدی این خودروی ژاپنی نام برد. به نسبت امکانات و دیگر ویژگی‌ها، تیانا خودرویی ارزان‌تر نسبت به رقیبانش به حساب می‌آید.

وجود کیسه‌های هوا مخصوص راننده و سرنشین جلو، سیستم‌های ترمز ABS، EBD ،BA، VDC ، سیستم‌های امنیتی قفل مرکزی و دزدگیر، فرمان راحت با قابلیت تنظیم و شامل سنسور حرکت و دکمه‌های کاربردی، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت کنترل اتوماتیک دوگانه برای جلو و عقب خودرو، سیستم صوتی رادیو همراه با 4 عدد بلندگو و ساب ووفر و بسیاری امکانات و تجهیزات دیگر در کنار کسب 5 ستاره ایمنی بدون شک احساس رضایت از خرید نیسان تیانا را برای خریداران ایجاد خواهد کرد.

در پایان باید گفت، خودرو نیسان تیانا با توجه به امکانات و تجهیزات به کار رفته و هم‌چنین موتور پرقدرتش، خودرویی بسیار مناسب برای شهر و خانواده محسوب می‌شود. تنها عیب بارز این خودرو را می‌توان ابعاد بزرگ آن دانست که به طبع آن پیدا کردن محلی برای پارک کردن در شهرهای بزرگ و شلوغ را کمی دشوار می‌کند. شما می‌توانید با هزینه کردن مبلغی در حدود 250 میلیون تا 350 میلیون تومان از میان مدل‌های کارکرده نیسان تیانا با توجه به سال تولید سالم بودن از نظر فنی و ظاهری و مقدار کارکرد، خودروی مد نظر خود را خریداری کنید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا