مکمل بنزین
خبر

چالش سخت پیدا کردن لوازم یدکی برلیانس

همه ماشین ها مطمئنا یک عمر مفیدی دارند و به مرور زمان نیازمند این خواهند بود تا لوازمشان تعمیر یا تعویض گردد. موضوع اصلی برای تعویض قطعات ماشین قیمت قطعات آن است و قیمت قطعات بر اساس میزان موجودی لوازم در بازار است، یعنی اگر یک ماشین به هر دلیلی کمتر قطعات و لوازمش پیدا شود، قیمت لوازم بالاتری خواهد داشت. مثلا ماشین هایی که توقف تولید شده اند معمولا قیمت لوازم و قطعات بالایی دارند چراکه قطعاتشان دیگر تولید نمی‌شود.

خودروهای برلیانس در تمامی مدل‌های خود مشکل اساسی در تامین قطعات تعویضی دارد و معمولا صاحبان خودروهای برلیانس که به هر دلیلی به تعمیرگاه مراجعه کرده باشند آرزو می‌کنند تا مجدد نیاز به خرید لوازم جانبی برلیانس نداشته باشند. این مورد بسیار عجیب است که لوازم جانبی برلیانس با وجودی که توقف تولید نشده است بسیار کم است و پیدا کردن آن نیازمند زمان و هزینه نسبی بالایی است.

برای خرید و فروش لوازم یدکی برلیانس معمولا می‌توان در سایت های آگهی مثل دیوار جستوجو کرد تا شاید قطعه مورد نظر پیدا شود، ولی معمولا قیمت قطعات بالاتر از سایر ماشین‌های چینی خواهد بود. معمولا پس از خرید برلیانس خود نیاز چندانی به قطعات پیدا نخواهید کرد تا چند سال چون ماشین صفر انتظار می‌رود تا زمان طولانی نیاز به تعمیرات زیاد نداشته باشد.

همین مورد کمبود قطعات و مشکل در پیدا کردن قطعات، برخی مشتریان را از خرید برلیانس منصرف می‌کند. البته نبود قطعات یدکی این خودرو در همه مدل‌ها مشهود است ولی معمولا در برلیانس کراس این مورد خیلی بیشتر مشاهده می‌شود و قطعات برلیانس کراس معمولا کمتر گیر می‌آیند.

مشکل بعدی که در این مورد وجود دارد، این است که قطعات موجود معمولا دارای کیفیت ساخت خیلی بالایی نیز نیستند و پس از مدتی شما مجددا مجبور به خرید قطعات خواهید بود. همچنین وقتی یک خودرو به مرحله تعویض قطعه می‌رسد معمولا طی مدت زمان‌های کوتاهی شما را مجبور به تعویض قطعات دیگر نیز خواهد کرد و اصطلاحا خودرو به خرج می‌افتد. این به خرج افتادن خودرو در ماشین‌‌های عادی شاید خیلی به اندازه برلیانس سخت نباشد، ولی در قطعات برلیانس شما هم باید هزینه بالایی بکنید و هم زمان زیادی برای پیدا کردن لوازم یدکی بگذارید.

این نبود قطعات از مرداد ماه سال 1397 بسیار بیشتر از قبل نیز احساس شد چراکه در همین حدود زمانی، کمپانی های چینی تصمیم به عدم صادر کردن قطعات ماشین هایشان به ایران کردند. این موضوع باعث شد تا قطعات یدکی برلیانس مدتی در ایران بسیار کمیاب شود و همچنین فرآیند مونتاژ ماشین‌ها نیز اختلال شدیدی داشته باشند. البته چین اعلام کرده است که این عدم ارسال دائمی نخواهد بود ولی همچنان نمی‌توان خیلی روی این موضوع حساب ویژه‌ای باز کرد.

صحبت از گرانی قیمت قطعات برلیانس که می‌کنیم منظور اندکی گرانی نیست بلکه قیمتی چندین برابر قیمت واقعی است. مثلا قیمت خطر عقب برلیانس 230 حدود 800 هزار تومان است. این عدد در مقایسه با قیمت کل ماشین بسیار بالاست و کاملا گویای این است که قیمت قطعات این برند چندین برابر قیمت واقعی آن‌هاست. یا مثلا چراغ عقب برلیانس 330 هر عدد در حدود 500 هزار تومان است، یعنی جفتی حدود 1 میلیون تومان فقط چراغ‌های عقب این خودروست. پس اگر برلیانس دارید یا تصمیم به خرید برلیانس گرفته اید سعی کنید خیلی مراقب ماشین خود باشید.

همانطور که گفته شد، معمولا جنس اجناس مورد استفاده در کابین برلیانس، از جنس مرغوبی نیستند و این نامرغوب و خشک بودن تجهیزات داخل کابین موجب آن می‌شود که قطعات داخلی ماشین نیز بسیار زود و به راحتی خراب شوند. این خرابی بسته به نوع آن معمولا نیاز به تعویض قطعه دارد و تعویض قطعه علاوه بر سختی پیدا کردن، هزینه بالایی برای شما خواهد داشت که باید در نظر بگیرید. ماشین های ساخته شده توسط برلیانس معمولا ماشین های خوبی تلقی می‌شوند ولی مطمئنا هر ماشینی نقاط ضعفی دارد که برلیانس نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر احتمال تصادفات خودرو شما زیاد است حتما در موقع خرید این مورد را در نظر بگیرید، اگر هم خودرو فعلی شما برلیانس است سعی کنید زین پس بیش از قبل مراقب ماشین خود باشید، چون اگر پای شما به تعمیرگاه باز شود، بسیار اذیت خواهید شد. البته امیدواریم این مورد با گذشت زمان در طی ماه‌های آتی حل گردد.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا