مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

خودروهایی قدیمی بازار که هنوز هم محبوب‌اند!

برخی خودروها در بازار کشور ما به‌دلایل مختلف محبوب شده‌اند و با گذشت سالها از طول عمر آنها و پایان تولید، هنوز در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم با رونق فراوان معامله می‌شوند. بر خلاف خودروهای چینی که بعد از چند سال پیر و فرسوده می‌شوند، این خودروهای سن و سال گذشته، همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند. امروز در سایت چرخان گذری در تاریخ داریم تا با چند محصول قدیمی اما همچنان محبوب آشنا شویم. با ما همراه باشید…

۱- زانتیا

سیتروئن زانتیا یکی از محبوب ترین خودروهای تاریخ ایران است که بنظر می‌رسد این عشق پایان ناپذیر باقی خواهد ماند. زانتیا در سال‌های 1993 تا 2001 تولید شد اما آنچنان که در ایران محبوب بود در فرانسه محبوب نشد.  سایپا در شهریور 1389 به‌دلایل مختلف، تولید زانتیا را متوقف کرد که یکی از آنها جایگزین کردن محصول جدید بود که هیچگاه عملی نشد. مشخصات فنی مناسب، شتاب قابل توجه، قابلیت‌های دینامیکی خوب، طراحی خشن و زیبا، همچنین برخی از سیستم‌های جدید مانند کنترل ارتفاع خودرو، باعث شد تا زانتیا بیش‌از بیش محبوب شود.

فرانسه توانست خودرویی را در ایران عرضه کند که با گذشت سالها، همچنان از لحاظ شتاب توانایی رقابت با اکثر خودروهای کمتر از ۱۰۰ را دارد. زانتیا در ایران با موتورهای 1.8 و 2 لیتری بنزینی عرضه شد. موتور 1.8 لیتری زانتیا توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت را داشت و شتاب صفر تا صد آن هم کمتر از 12 ثانیه بود. موتور 2 لیتری زانتیا شرایط بسیار بهتری داشت و با قدرت 135 اسب بخار و شتابی در حدود 10 ثانیه جای هیچگونه بحثی را باقی نمی‌گذاشت. بهره گیری از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، زانتیا به خوبی ضربات موجود در مسیر را جذب کرده و سواری نرمی را ارایه می‌کرد و توانایی‌های خاصی مانند حرکت با سه لاستیک همیشه در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

۲- ماکسیما

نسل چهارم از ماکسیما در سال 1999 معرفی شد و تقریبا بطور همزمان در پارس خودرو، نیز مونتاژ می‌شد. تولید این خودرو تا سال ۹۱ بدون وقفه ادامه داشت اما به‌دلیل کوچ نیسان از ایران تولید ماکسیما هم متوقف شد. این خودرو با توقف تولید همچنان هم محبوب است و اخیرا قیمت بالایی هم یافته است. این خودرو یک سدان بزرگ لوکس دیفرانسیل جلو است که دارای ابعادی نظیر طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴.۹، ۱.۷۸ و ۱.۴۳ متر است. 

نیسان ماکسیما با موتور ۶ سیلندر V شکل با حجم ۳ لیتر و کد VQ30DE در ایران عرضه شد. این موتور تنفس طبیعی دارای بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی با وزن کم اما قابلیت‌های ویژه است. موتور قدرتمند ماکسیما توانایی تولید ۲۲۷ اسب بخار قدرت را در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه و ۲۹۱ نیوتون متر گشتاور را در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه دارد و در زمان خود بعنوان یکی از قدرتمندترین خودروهای دنیا مطرح بود. قدرت موتور از طریق یک گیربکس ۴ دنده خودکار یا یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ های جلو انتقال می‌یابد. شتاب صفر تا صد کیلومتر ماکسیما در مدل دنده دستی ۷.۱ ثانیه و با گیربکس اتوماتیک ۹.۱ ثانیه است. ظاهر زیبا و موتور قدرتمند و کیفیت ساخت بالا در کنار مقاومت بالای بدنه، دلایل محبوبیت ماکسیما قدیمی در بین ایرانی‌ها است.

۳- مگان

نسل دوم رنو مگان از سال ۱۳۸۶ در پارس خودرو مونتاژ شد و چندسالی هست که تولید آن متوقف شده. از لحاظ ظاهری بدنه عضلانی با خصوصیات ظاهری زیبا، باعث شد تا این فراسوی مشهور و معروف در ایران به سرعت محبوب شود. رنو مگان در ایران با دو پیشرانه 1600 سی‌سی و 2000 سی سی چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه شد. موتور ۱۶۰۰ سی‌سی توانایی تولید 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 151 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه را دارد. یک گیربکس ۵ سرعته دستی برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو بکار گرفته شده که تعویض‌دنده نرمی دارد. پیشرانه 2000 سی‌سی نیز توانایی تولید 132 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 188 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه را دارد و به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک متصل شده. نمونه اتوماتیک در حدود ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و در نمونه دستی این زمان به ۱۱ ثانیه می‌رسد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا