مکمل بنزین
خبر

اگر بعد از خرید خودرو کارکرده به مشکل فنی خوردیم چکار باید کنیم؟

مشکلات برای ماشین‌ها در هر زمانی ممکن است پیش بیاید و این یک مورد غیرقابل انکار است. خرید ماشین دسته دوم هم ممکن است باعث شود این احتمال مشکل افزایش پیدا کند. اما این مورد حائز اهمیت است که مشکل پیش از خرید خودرو توسط شما به وجود آمده باشد یا بعد از آن. در این مطلب می‌خواهیم مروری کلی بر قوانین موجود برای مشکلات ماشین پس از فروش ماشین کنیم و در شرایط مختلف آن را بررسی کنیم.

مشکلات ماشین شما اگر در هنگام خرید وجود نداشته باشند و توسط شما به وجود آمده باشد به طبع قابل پیگیری نیستند. این اشکالات شامل هرگونه اشکال در ظاهر یا موتور ماشین می‌باشد. مثلاً فرض کنید شما ماشین را خریداری می‌کنید و پس از 2 روز برای شما تصادفی پیش می‌آید و خودرو آسیب می‌خورد، در این شرایط مطمئناً مشکل از ماشین فروخته شده به شما نبوده است و نمی‌توانید فروشنده ماشین را مقصر بدانید.

اما مشکلاتی وجود دارد که ممکن است در هنگام خرید ماشین شما در آن وجود داشته باشد ولی شما نتوانسته باشید آن را تشخیص دهید و متوجه مشکل آن شوید. پیگیری این مورد برخواهد گشت به قرارداد عقد شده میان شما و فروشنده ماشین. برای پیگیری شکایت‌های این چنینی باید مفاد قرارداد بررسی شود و ببینید برای فسخ قرارداد چه شرایطی در نظر گرفته شده است.

گاها پیش می‌آید که فروشنده ماشین به شما ضمانت بازگشت وجه در صورت رنگ دار بودن ماشین می‌دهد تا خیال شما راحت باشد. در این صورت به شرط آنکه تصادف توسط شما اتفاق نیافتاده باشد و ماشین رنگ دار باشد، می‌توانید مورد را پیگیری کنید. البته این مورد همیشه دارای بازه زمانی است و مثلا اعلام می‌شود به مدت مثلا 4 روز (مدت را کوتاه در نظر می‌گیرند درحدی که بتوان ماشین را به چند کارشناس نشان داد). این به معنی است که امکان فسخ قرارداد تا 4 روز پس از عقد آن در صورتیکه ماشین رنگدار باشد وجود دارد، رنگدار بودن ماشین هم مشخص است که توسط صاحب قبلی بوده یا از زمانی که ماشین دست شما بوده این چنین شده است. مطمئنا شما در عرض 4 روز نمی‌توانید نصف ماشین یا حتی یک درب را بزنید و صافکاری و نقاشی آن هم به این سرعت تمام شود و مشخص نشود که ماشین به تازگی رنگدار شده است.

برای موارد فنی ماشین اما دست شما کمتر به جایی بند خواهد بود، چراکه معمولا در قرارداد قید نمی‌شود سرویس های دوره‌ای ماشین چه زمانی انجام شده اند یا موارد این چنینی که قابل اثبات کردن باشد. هم‌چنین بسیاری از موارد فنی به صورت آنی پیش می‌آیند و خیلی سخت ثابت می‌شود که مشکل ماشین از قدیم بوده باشد. مثلا ممکن است ماشین شما به ناگاه تسمه تایم پاره کند و به مشکل بخورید.

البته در هر دو صورت پیگیری مشکلات پس از خرید خودرو سخت است و اگر کسی که تصمیم به فروش ماشین خود گرفته بوده قبول نکند، موضوع اندکی زمان‌گیر خواهد شد. برای همین همیشه سعی کنید پیش از خرید ماشین اندکی هزینه کنید و آن را از همه جهات به کارشناسان مورد اعتماد خود نشان دهید و پس از حصول 100% اطمینان از سلامت ماشین، آن را خریداری کنید. خیلی بعید است کارشناس حرفه‌ای داشته باشید که نتواند مشکلات احتمالی آینده را تشخیص دهد.

البته برای همین مشکلات، خصوصا کارشناسان رنگ پس از کارشناسی، به شما برگه تشخیص رنگ ارائه می‌کنند که گاها در آن قید شده است که این برگه در حکم ضمانت تشخیص نیز هست. بدین معنی که اگر در تشخیص رنگ دار بودن ماشین اشتباه کرده باشند، خسارت ناشی را باید خودشان متحمل شوند. البته این مورد در 99% مواقع پیش نمی‌آید چون تشخیص رنگ دار بودن ماشین کار پیچیده‌ای نیست و خیلی کم پیش می‌آید اشتباه در تشخیص به وجود بیاید. ولی همیشه در خرید و فروش ماشین خصوصا کارکرده باید همیشه سعی کنید پیش از پرداخت وجه همه چیز را تست کنید و با اطمینان خرید را انجام دهید. حتی برای خرید ماشین صفر از درب نمایندگی هم سعی کنید ماشین را همیشه به تشخیص رنگ ببرید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود چراکه همواره این احتمال وجود دارد تا ماشینی که به شما تحویل داده شده است، رنگ داشته باشد و در آینده به مشکل بخورید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا