مکمل بنزین
رپورتاژ

بررسی دو رقیب چینی؛ لیفان 820 بخریم یا بسترن B50f

هر چه می‌گذرد جولان خودروهای چینی در کشور بیشتر می‌شود. در سال گذشته 15 برند چینی در ایران حضور داشتند و روزبه‌روز به تعداد فروش برندها نیز افزوده می‌شود. استقبال نسبتاً خوب مردم از این خودروها نیز باعث شده که بازار ایران به بازار مناسبی برای شرکت‌های چینی تبدیل شود، هرچند که باید توجه داشت مردم انتخاب دیگری با این حدود قیمت شاید نداشته باشند.

اگر قصد خرید یک کراس اوور یا سواری خانوادگی را از بین خودروهای چینی داشته باشید احتمالاً به گزینه‌هایی ازجمله لیفان 820 و بسترن B50f برخورد کنید. در این مطلب می‌خواهیم مقایسه‌ای بین این دو خودروی چینی داشته باشیم و بررسی کنیم که در بازار امروز کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند؟

کمپانی مادر

بسترن B50f که به آسا نیز معروف است تحت مالکیت برند فاو قرار دارد. فاو یکی از باسابقه‌ترین خودروسازی‌های دولتی چین است که بیش 50 سال سابقه دارد. این خودروساز چینی توسط گروه بهمن در ایران نمایندگی می‌شود. از حضور بسترن در ایران حدود 5 سال می‌گذرد و امروز مونتاژ این خودرو در کشور متوقف شده است که شاید همین یک امتیاز منفی برای خرید این خودرو باشد.

از طرفی لیفان 820 را کمپانی چینی لیفان تولید کرده است. شرکتی که شاید خیلی نتوان عنوان تولیدکننده باکیفیت را برازنده آن دانست. تجربه لیفان 520 و 620 نیز تائید کننده همین ادعاست؛ اما لیفان با خودروی 820 خود قصد ارائه باکیفیت‌تری نسبت به قبل را دارد. لیفان اولین بار سال 2014 در نمایشگاه پکن رونمایی شد ولی از حضورش در ایران چیزی حدود 3 سال می‌گذرد که از این حیث خودروی جدیدتری به‌حساب می‌آید. نمایندگی لیفان را  کرمان موتور به عهده دارد.

مشخصات فنی

بسترن از پیشرانه‌ای 1.8 لیتری که توان تولید 142 اسب بخار قدرت و 172 نیوتن‌متر گشتاور دارد، بهره می‌برد. نیروی تولیدشده توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

در آن‌طرف موتور لیفان 2.4 لیتری بوده و گشتاور و توان تولیدشده توسط این موتور نیز به ترتیب 226 نیوتن‌متر و 158 اسب بخار است. همانند بسترن، لیفان نیز از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو استفاده می‌کند. در کل بررسی مشخصات فنی خودروها حکایت از برتری نسبی لیفان 820 دارد.

شتاب صفرتا صد لیفان 820 حدود 13.5 ثانیه است که تقریباً چیزی حدود یک ثانیه از بسترن B50f بیشتر است که دلیل آن 150 کیلوگرم اضافه‌وزن لیفان نسبت به بسترن است.
در ساخت هر دو خودرو استفاده از ABS/EBD و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD در دستور کار قرارگرفته است.

طراحی ظاهری

فاو بسترن B50f بر پایه پلتفرم مزدا 6 بنا شده است و اسکلتی به همان شکل دارد. طراحی ظاهری این خودرو توسط شرکت معروف ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است. درمجموع ظاهر این ماشین ظاهری لوکس و درعین‌حال جذاب و خشن است. ارتفاع کم آن تا زمین باعث شده است که اسپرت تر و درنتیجه جوان‌پسند تر به نظر برسد.

در سوی دیگر مسئولین و مهندسان کمپانی لیفان ادعا دارند که در طراحی ظاهری این خودرو از تویوتا کمری الهام گرفته‌اند. ادعایی که با اندکی بررسی چندان بی‌ربط هم نشان نمی‌دهد.

ازلحاظ ابعاد این خودرو طولی برابر 4865 میلی‌متر دارد که حدود 40 سانتی‌متر از رقیب خود بیشتر است. همین باعث شده است که لیفان یک خودروی کشیده به نظر برسد و از این حیث به جذابیت ظاهری بالایی دست پیدا کند. با این ابعاد نسبتاً بزرگ، لیفان چرخ‌های بزرگ‌تری را می‌طلبید و اندازه 16 اینچی چرخ‌ها در نمای جانبی کمی در ذوق مخاطب می‌زند.

مقایسه قیمت لیفان 820 و فاو بسترن B50f

همان‌طور که در بالا ذکر شد حدود یک سال از توقف تولید بسترن B50f در کشورمان می‌گذرد پس مدل‌های صفرکیلومتر این خودرو را در بازار نمی‌توانید پیدا کنید. مدل‌های سال 96 این خودرو که کارکردی زیر 40 هزار کیلومتر دارند را در بازه قیمتی 150 تا 160 میلیون تومان می‌توانید خریداری کنید.

مدل صفرکیلومتر و تولید سال 97 لیفان در بازار موجود است که می‌توانید با بودجه‌ای در حدود 175 میلیون تومان صاحب یکی از آن‌ها شوید.

اگر قصد خرید مدل‌های کارکرده و دست‌دوم بسترن B50f و یا لیفان 820 را دارید ما نمونه‌های سال 95 آن‌ها ازلحاظ قیمت مقایسه کرده‌ایم. در سایت دیوار مدل 95 خودروی لیفان با کارکردی نزدیک به 40 هزار کیلومتر حدود 142 میلیون تومان آگهی شده که 20 میلیون تومان گران‌تر از رقیب خود با همان مشخصات است.

در پایان باید بگوییم ازلحاظ کیفیت، بسترن B50f و لیفان 820 تقریباً در یک رده قرار می‌گیرند و هر دو از خودروهای باکیفیت چینی محسوب می‌شوند. انتخاب برحسب ظاهر نیز کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد. اگر جوان هستید و تمایل به ماشین‌های اسپرت دارید شاید بسترن بهتر بتواند شما را راضی کند. از آن‌طرف لیفان خودرویی است که در عین جذابیت ظاهری سنگین و باوقار دارد و شاید برای یک فرد میان‌سال گزینه بهتری باشد. البته باید به توقف تولید خودروی بسترنB50f  در ایران نیز توجه داشته باشید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا