مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌هاخبر

پژو پارس TU5 اتوماتیک بخریم یا تندر 90 پلاس

تندر 90 و پژو پارس را می‌توان محبوب‌ترین خودروهای ارزان قیمت بازار ایران دانست. تندر 90 پلاس بعنوان فیس‌لیفت تندر 90 از سوی ایران‌خودرو معرفی شد و پژو پارس TU5 نیز بعنوان یک مدل کم هزینه‌تر برای علاقه‌مندان به خودروهای اتومات با توان مالی کمتر، آماده شد. امروز در سایت چرخان به بررسی این دو محصول می‌پردازیم تا مشخص شود، گزینه‌های نچندان ارزان قیمت این روزهای بازار کشور، کدام ارزش خرید بیشتری دارند.

طراحی

تندر پلاس بر اساس تندر 90 طراحی شد تا با تغییرات جزئی افزایش قیمت داشته باشد. این خودرو در ظاهر تفاوت کمی با نمونه قبلی داشته که از جمله این تغییرات می‌توان به طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب و جلو پنجره و همرنگ شدن آنها با بدنه، آینه‌های جانبی جدید همرنگ بدنه، استفاده از نوارهای کرومی و چند تغییر دیگر اشاره کرد. اگر بخواهیم از روی ظاهر قضاوت کنیم، در هر حال این نسل از تندر، زیبا نیست و نمی‌توان به ظاهر این خودروها نمره قابل قبولی داد.

در مقابل پژو پارس سالهاست که تغییر ظاهری نداشته اما با توجه به سن و سال این محصول، با قدرت می‌توان گفت که نسبت به تندر 90 پلاس ظاهر زیباتری دارد و بیشتر مورد توجه قشر جوان جامعه قرار گرفته است.

کابین

تندر 90 معمولی، کابین ساده بی‌شک بدترین کابین را در بین محصولات بازار داشت تا جایی که خیلی‌ها آن را با پراید مقایسه می‌کردند و همین باعث شد تا در نمونه پلاس تغییراتی اعمال شود و برای این مدل از تزئینات نقره‌ای رنگ در کابین بهره گرفته شد اما طراحی کلی همان تندر 90 قبلی است. متریال داخلی از جنس پلاستیک است اما این پلاستیک اندکی از رقبای پارس، کیفیت بیشتری دارد.
کابین پژو پارس اتوماتیک TU5، از سری داشبوردهای جدید استفاده شده که متریال ضعیفی دارند و صدای داشبورد در ناهمواری‌های خیابان همیشه آزار دهنده بوده است. قطعات داخلی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و به هیچ وجه کیفیت بالایی ندارند و حتی ضعیف‌تر از تندر پلاس است. گر چه ظاهرا این کابین بهتر طراحی شده اما تندر 90 کیفیت ساخت بالاتری دارد.

پیشرانه

موتور تندر 90 پلاس، تفاوتی با نسل گذشته ندارد و همان موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر با 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور روی این محصول نصب شده است. گیربکس 4 سرعته اتومات نیز بر روی این مدل نصب شده است که هماهنگی قابل قبولی با موتور دارد و از شتاب خودرو چندان نمی‌کاهد.

موتور پژو پارس اتوماتیک از نوع TU5 است که در ایران بسیار مشهور است و با 1.6 لیتر حجم و 4 سیلندر توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس اتوماتیک این خودرو با موتور به‌هیچ وجه هماهنگ نیست و خنگی زیادی در آن دیده می‌شود و باعث شده تا از لحاظ شتاب، پارس به خودروی کندی تبدیل شود.

تجهیزات

هر دو محصول از پایین‌ترین سطح امکانات رفاهی برخوردارند. 2 عدد ایربگ راننده و سرنشین جلو  ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكی، عقب کاسه‌ای، سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر)، قفل مركزی / کمربندهای ایمنی پیش کشنده، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، رادیوپخش با قابلیت اتصال USB و AUX و بلوتوث موبايل با 4 بلندگو، تنظیم دستی صندلی راننده،  تنظیم برقی آینه‌ای جانبی مجهز به گرمکن/ شیشه بالابر جلو و عقب برقی لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی تندر 90 پلاس را تشکیل داده‌اند.

پژو پارس اتوماتیک نیز از تجهیزاتی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین، ABS و EBD (چهاركاناله)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنك كاری، ترمز عقب ديسكی، سنسور دنده عقب، قفل ميکروسوييچی درها، قفل مركزی با ريموت، ايموبيلايزر، فرمان  هيدروليک، كنترل سيستم صوتي روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظيم برقی پشتی صندلی جلو بهره می‌برد که شرایط بهتری نسبت به تندر 90 پلاس دارد.

کیفیت سواری

تندر 90 از لحاظ کیفیت سواری، علاقه‌مندان بیشتری دارد و بسیاری این خودرو را یک محصول بی‌رقیب در بازار کشور می‌دانند. در مقام مقایسه این دو خودرو کاملا مشهود است که تندر 90 پلاس، نفس بیشتری در جاده دارد و شتاب قابل قبول‌تری را از خود نشان می‌دهد. در بحث فرمان‌پدیری نیز تندر 90 یک گزینه تحت فرمان‌تر است و سیستم تعلیق آن در جذب ضربات وارد بر کابین، بهتر عمل می‌کند.

کلام آخر

متاسفانه در کشور ما خودروهایی حضور دارند که در هیچ جای دنیا بعنوان یک خودرو قابل قبول به آنها نگاه هم نمی‌کنند. تندر 90 پلاس و پارس اتوماتیک، هر دو وضعیت دردناکی دارند اما بنظر می‌رسد خرید تندر 90 با کیفیت ساخت بیشتر مقرون به صرفه تر باشد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا