مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

با سیستم‌های ایمنی HAC و DAC آشنا شوید

در این سری مقالات فنی قصد داریم به تکنولوژی‌های بکار رفته در سیستم پایداری خودرو‌ها بپردازیم. در اکثر خودرو‌های خارجی از سیستمی خاص جهت کنترل خودرو در سرازیری و سر‌بالایی استفاده می‌شود. این سیستم که کلید مخصوص آن در کابین وجود ندارد راننده را در حین حرکت در سربالایی (HAC) و سرازیری (DAC) کمک کرده و پایداری خودرو را حفظ می‌کند.

سیستم HAC
سیستم HAC که مخفف عبارت Hill-Start assist control است به راننده کمک می‌کند تا زمانی که در سربالایی متوقف است و قصد دارد شروع به حرکت کند، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری شود. می‌دانیم زمانی که خودرو در شیب نسبتا شدیدی قرار دارد تا شما به خواهید شروع به حرکت کنید یعنی ترمز دستی را رها کنید، پا را از روی ترمز بردارید، پا روی گاز بگذارید و اقدام به گاز دادن کنید خودرو مقداری به عقب می‌رود یا در خودرو‌های دنده دستی اگر عکس ‌العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد (قابل توجه خانم‌ها!) خودرو مقداری به سمت عقب حرکت می‌کند که اگر خودرویی پشت سر شما باشد باعث ایجاد خسارت می‌شود‌. در این مواقع مکانیزم عملکرد HAC بدین صورت است که از طریق چند سنسور شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید (برخلاف خودرو‌هایی که به این سیستم مجهز نیستند) از عقب رفتن خودرو جلوگیری می‌کند. در این حالت اگرچه شما پدال ترمز را رها کرده‌اید و از ترمز دستی هم استفاده نمی‌کنید اما هنوز این سیستم از نیروی ترمز استفاده می‌کند و تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو ساکن باقی می‌ماند.

کیا اپتیما HAC
سیستم DAC که برگرفته از عبارت Downhill assist control است، کمک می‌کند تا راننده در سرازیری‌های تند و لغزنده از سرعت معینی بیشتر شتاب نگیرد. می‌دانیم ترمز گرفتن های مکرر، گرم شدن دیسک‌های ترمز و لنت‌ها را در پی داشته و نیمی از کارایی ترمز ماشین کاسته می‌شود. وجود چنین سیستمی باعث می‌شود که راننده به دور از اضطراب در نواحی کوهستانی به مسیر ادامه دهد.
مکانیسم عملکرد DAC به این صورت است که وقتی خودرو در یک سرازیری خیس و برفی در حال حرکت است‌ سرعت خودرو به طور اتوماتیک از ۵ کیلومتر بر ساعت بیشتر نخواهد شد. حتی اگر راننده پای خود را تا انتها ‌بر روی پدال گاز فشار دهد.

 سیستم DAC

 مزایای این سیستم عبارت‌اند از: مصرف کمتر سوخت، عمر بیشتر قطعات خودرو، ایمنی، آرامش و احساس راحتی بیشتر برای راننده، سرنشینان و سایر خودرو‌ها.

 

حامد دانشمند

مهندس IT، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا