مکمل بنزین
رپورتاژ

آیا خودروی دامایX7 ارزش خرید دارد؟

از زمانی که خودروهای چینی پا به بازار خودرو ایران گذاشتند و نیز با توجه به افزایش شدید قیمت ماشین‌های برندهای مشهور در ایران، چند سالی است که خریداران خودرو، ماشین‌های چینی را در اولویت انتخاب‌های خود قرار می‌دهند. در این میان با توجه به آماری که از بازار خرید و فروش خودروهای چینی موجود است، خودرو های شاسی بلند مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. به همین دلیل اخیراً وارد کنندگان اتومبیل در ایران نیز وارد خود را بیشتر به همین سمت متمرکز کرده‌اند. اخیراً در بین ماشین‌های چینی نام خودروی دامایX7 به چشم می‌خورد که با توجه به ظاهر متفاوت آن، با ورود به بازار ایران مورد توجه زیادی قرار گرفت.

واردات خودرو دامایX7 توسط شرکت یاران خودرو اروند در اسفند سال 96 آغاز شد. این خودرو توسط شرکت زوتی Zotye چین، که در بین 15 برند برتر چینی رتبه 9ام را به خود اختصاص داده است، تولید می‌شود. کمپانی خودرو سازی زوتی برای ساخت دامایX7 از آخرین تکنولوژی‌های خود استفاده کرده و این خودرو را قدرتمندترین خودرو خود می‌نامد. در ادامه قصد داریم با در نظر گرفتن شرایط خرید و فروش دامایX7 در ایران، ارزش خرید این خودرو را نسبت به شاسی بلندهای دیگر چینی موجود در ایران بسنجیم.

ارزیابی طراحی داخلی و خارجی

این بار هم مانند ماشین‌های دیگر چینی آثار کپی برداری را روی بدنه ماشین به وضوح می‌توان مشاهده کرد. در این مورد دامایX7 الهام گرفته از فولکس واگن تیگوان است. با توجه به اینکه خودروهای برند فولکس واگن به ایران واردات ندارند، ظاهر این ماشین در بین خودروهای چینی موجود در ایران کمی متفاوت به نظر می‌رسد. اما افرادی که تولیدات این برند مشهور جهانی را دنبال می‌کنند در نگاه اول به طور کامل متوجه این کپی برداری نه چندان قوی می‌شوند.

اگر بخواهیم این SUV را با سایر SUV های چینی موجود در ایران مقایسه کنیم، باید گفت از نظر متریال استفاده شده در طراحی خارجی و نیز متفاوت بودن آن، کمی سرتر است. این خودرو از نظر ابعاد از هم رده‌های خود مانند چری تیگو بزرگ‌تر است. علاوه بر این فاصله محور 2850 میلی‌متری آن نشان می‌دهد که فضای بیشتری را نسبت به سایر هم رده‌های خود در داخل کابین فراهم کرده است.

در طراحی داخلی نیز باید گفت جدا از کپی بودن، هماهنگی بین رنگ‌ها و استفاده از متریال نرم و با کیفیت کمی از انتظارات خریداران را برای خرید دامایX7 برآورده می‌کند. علاوه بر این‌ها یک نمایشگر بزرگ 10 اینچی، کنترل اتوماتیک سیستم روشنایی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و نیز سقف پانورامایی تنها چند نمونه از امکانات فراوان داخل کابین این خودرو هستند. از نظر ایمنی هنوز نمی‌توان راجب این خودرو نظری داد زیرا تست‌های تصادف هنوز بر روی این خودرو آزمایش نشده است. به‌طورکلی دامایX7 از نظر طراحی داخلی و خارجی نسبت به کراس آور های پرفروش چینی دیگر در ایران در سطح بالاتری قرار دارد. اما اینکه این خودرو 120 هزار یوآنی در ایران 400 میلیون می‌ارزد یا نه، به غیر از بررسی خود ماشین به بررسی ارزش پول ایران نیز نیاز دارد. با توجه به افزایش سرسام آور قیمت خودروهای برندهای خوب و معتبر در ایران خیلی عجیب نیست که خریداران خودرو به خرید خودرو دامایX7 با مبلغ 400 میلیون روی بیاورند. به هر حال این ماشین بین خودروهای دیگر چینی موجود در ایران امکانات بیشتری را نیز به سرنشینان خود ارائه می‌دهد و نمی‌توان گفت ارزش خرید ندارد.

ارزیابی مشخصات فنی

از نظر فنی نیز این خودرو قدرتی مانند قدرت خودروهای کمپانی جک را دارد. زیرا مشخصات موتور آن دقیقاً مطابق با موتورهای به کار رفته در ماشین‌های جک است. دامایX7 با دو موتور 1.8 لیتری و 2 لیتری توربوشارژ ارائه می‌شود. البته در ایران فقط مدل 2 لیتری توربوشارژ آن وارد می‌شود. این موتور قابلیت تولید نیروی 177 اسب بخار را دارد. گشتاور آن در 4200 تا 4400 دور به 250 نیوتون‌متر می‌رسد. این خودرو به طور کلی به صورت دیفرانسیل جلو و با یک گیربکس 6 سرعتِ اتوماتیک ارائه می‌شود. دامایX7 نسبت به هم‌رده‌های خود مانند بی وای دی S7 قدرت موتور کمتری دارد. همان طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو از لحاظ فنی انتظارات زیادی را برآورده نمی‌کند. همین امر می‌تواند دلیل کم بودن خرید و فروش دامایX7 در ایران باشد.

علاوه بر این ها ناشناخته بودن برند این خودرو در ایران، عملکرد ضعیف شرکت وارد کننده، نبود قطعات یدکی این خودرو در شهر های کوچک و حتی محدود بودن آن در تهران و شهر های بزرگ دیگر نیز عوامل بسیار تاثیر گذاری بر خرید و فروش دامایX7 در بازار ایران دارد.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا