Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چری آریزو 6 بخریم یا کیا سراتو؟

خودروهای چینی رشد کیفیت خوبی داشته‌اند و بخشی از این کیفیت را مدیون همکاری با خودروسازان خارجی هستند و اگر این برندها نبودند، چین همچنان باید موتور 3 چرخ تولید می‌نمود. اخیرا مدیران خودرو که همکاری نزدیکی با برند چینی چری دارد، محصول جدید این کمپانی را با نام آریزو 6 به بازار معرفی کرد تا بخشی از نیاز کشور در شرایط تحریم، تامین شود. بررسی‌های مختلفی از این خودرو در رسانه‌ها و جراید انجام شده است اما آیا آریزو 6 واقعا همان‌چیزی هست که می‌گویند؟

شاید برای بررسی دقیق‌تر این خودرو بهتر باشد آریزو 6 را با خودروهای هم‌کلاس و هم‌قیمت بررسی کنیم.

یکی از محصولات بازار که از لحاظ بدنه و می‌تواند در کنار آریزو 6 قرار بگیرد، سراتو مدل 2017 است. این خودرو در بازار ایران قیمتی در حدود 300 میلیون تومان دارد. چری آریزو 6 نیز با قیمتی در حدود 290 میلیون تومان از سوی مدیران خودرو عرضه خواهد شد. امروز در سایت چرخان نگاهی به مشخصات این 2 محصول خواهیم داشت تا ارزش خرید هر کدام، بیشتر مشخص شود.

با ما همراه باشید…

معرفی

چری، در سال ۱۹۹۹ حضور خود را اعلام کرد و از سال ۲۰۰۳ با تولید خودروهای سواری خود وارد بازار چین شد و در این مدت توانست پله‌های ترقی را با قدرت طی کند و در حال حاضر رتبه دهم تولید خودروی چین را به‌خود اختصاص داده. همکاری با برندهایی همچون جگوار و لندرور و صادرات محصولات خود به ایران، ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد چری شرایط خوبی دارد.

چری آریزو 6 با عنوان یک سدان سایز متوسط برای بازارهای مختلف آماده شده و چری محصولی بزرگتر با نام چری آریزو 7 را هم برای بازار در نظر گرفته است. پلتفرم اختصاصی آریزو 6 با همکاری جگوار آماده شده که عدم کپی‌ بودن را می‌توان در آن لمس کرد.

در سوی دیگر سراتویی قرار دارد که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کیا در دنیا است و نسل‌های مختلف این خودرو در کشور ما نیز حضور پررنگی داشته‌اند. کیا از قدمت بیشتری نسبت به چری بهره می‌برد که تجربه بالای این برند باعث شده خودروهای جالبی را روانه بازار کند. کیا حدود 75 سال است که محصولات خود را در سرتاسر جهان عرضه می‌کند و رقابت نزدیکی با هیوندایی و همچنین تویوتا دارد.

طراحی

آریزو 6 از آخرین زبان طراحی چری بهره می‌برد که یک خودروی اسپرت جذاب را نمایش داده و کیفیت بالای طراحی را به‌رخ می‌کشد.  در نمای روبرویی، می‌توان یک خودروی اسپرت را با تمایل به چهره لوکس داشتن، دید که چراغ‌های بزرگ در کنار جلوپنجره مشبک جذاب و خطوط کرومی فراوان، این حس را به‌خوبی منتقل می‌کنند. در این مدت که آریزو 6 عرضه شده کمتر کسی از چهره این خودرو ابراز ناخشنودی کرده است و اکثرا آن را یک خودروی جذاب می‌دانند.

لامپ هالوژنی و نوار LED روشنایی روز L شکل در شب صحنه‌ای زیبا را پدید می‌آورند. بدنه حجیم در نمای جلویی، یک خودروی عضلانی را نشان می‌دهد که خطوط پررنگ و بیرون‌زده با سلیقه خاصی باعث ایجاد چنین صحنه‌ای شده‌اند. زمانی که از جانب به این خودرو نگاه می‌کنیم، لبخند بر لبان حک می‌شود چرا که معایب سایر خودروهای چینی در آریزو 6 حذف شده‌اند و بدنه‌ای اسپرت با سایز چرخ‌های متاسب و همچنین خطوط هدفمند و هماهنگ به‌چشم می‌خورند. نمای عقب آریزو 6 همانند سایر بخش‌ها طراحی خوبی دارد اما در این بخش الگوبرداری از خودروهای تویوتا به‌چشم می‌خورد اما اگر بخواهیم بگوییم این طراحی، کپی است،‌ بی‌انصافی کرده‌ایم. چری آریزو 6 از لحاظ ظاهری ایراد چندانی ندارد و می‌توان آن را بعنوان یک سدان سایز متوسط، دوست داشت.

سراتو 2017 از لحاظ طراحی به اپتیمای محبوب نزدیک‌شده است تا چهره‌ای جذاب‌تر داشته باشد. در نمای روبرویی چراغ‌های بزرگی را شاهد هستیم که لامپ‌های مدرن و زیبا در داخل آن دیده می‌شوند. اندازه چراغ‌ها با جلوپنجره هماهنگ شده‌اند و خطوط منحنی‌وار خودرو در طراحی چراغ‌های جلو بی‌تاثیر نبوده‌اند. خطوط بدنه ملایمی در این بخش دیده می‌شوند و طراحی با وقار نمای جلویی، هر کشی را مجذوب خود خواهد کرد.

چراغ‌های مه‌شکن در داخل سپر از طراحی ساده و قدیمی برخوردارند و بخش‌های پلاستیکی نمای جلویی کمی بیش از حد تکراری هستند. سراتو در نمای جانبی یک خودروی جذاب را نشان می‌دهد . که خطوط هدفمند در سرتاسر آن دیده می‌شوند. نمای عقب نیز کاملا هماهنگ با بخش جلویی خودرو طراحی شده و چراغ‌های جذاب، جلوه‌ای خاص به این خودرو بخشیده‌اند.

انتخاب خودروی برتر از لحاظ ظاهری در این رقابت بسیار سخت و سلیقه‌ای است اما معمولا افرادی که به ظاهر اسپرت علاقه دارند، چری آریو 6 برای آنها جذاب‌تر بنظر می‌رسد.

کابین

چری آریزو 6 از لحاظ طراحی داخلی و خارجی کاملا توانایی رقابت با خودروهای کره‌ای را دارد. چری سبک طراحی فضایی، اسپرت و لوکس را با هم ترکیب کرده و به یک طراحی داخلی زیبا دست یافته است. نورپردازی ملایم در سرتاسر کابین به چشم می‌خورد و نمایشگر لمسی بزرگ با خطوط مورب، فضای داخلی را تکمیل کرده است. صندلی‌ها بر اساس خودروهای گران‌قیمت آلمانی طراحی شده‌اند و راحتی فرار از انتظاری در آنها دیده می‌شود. جنس متریال داخلی از هر خودروی چینی بهتر است اما هنوز با خودروهای محبوب ژاپنی و اروپایی، فاصله دارد.

داشبورد سراتو 2017 طراحی معمولی و مطابق عرف دارد و عنصر مدرنیته چندان در این بخش دیده نمی‌شود. همه بخش‌ها از صفحه‌نمایش گرفته تا طراحی غربیلک فرمان، نسبت به آریزو 6، حرفی برای گفتن نخواهند داشت و متریال داخلی سراتو نیز در برخی موارد از آریزو 6 ضعیف‌تر خواهد بود. در این بخش آریزو 6 را با قدرت می‌توان برتر دانست.

پیشرانه و فنی

آریزو 6 از موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری بهره می‌بردکه توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور از ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، را دارد. آریزو 6 از لحاظ شتاب در حدود 12 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت، دست می‌یابد و مصرف سوخت آن نیز 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است. گیربکس اتوماتیک CVT با شبیه‌سازی ۹ سرعته در کلام گزینه جالبی بنظر می‌رسد اما این گیربکس‌ها همیشه معایب خاص خود را داشته‌اند.

سراتو 2017 از موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۷۹ نیوتن‌متر بهره می‌برد. شتاب صفر تا 100 سراتو در سایت‌های خارجی ۸.۵ ثانیه ثبت شده است. کیفیت ساخت و تکنولوژی کیا به ما ثابت می‌کند که در بخش فنی سراتو 2017 از آریزو 6 بهتر عمل خواهد کرد. موتور تنفس طبیعی با استهلاک کمتر و شتابی بهتر از آریزو 6، این گفته را ثابت می‌کند.

البته اگر مدیران‌خودرو مجدد مانند تیگو 7، فیلمی منتشر نکند که همه خودروها حتی پورشه در رقابت از این خودرو جا می‌مانند.

سراتو در حالت ترکیبی مصرف سوختی در حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و یکی از دلایل شتاب اولیه خوب، وجود گیربکس بدون تاخیر است.

تجهیزات

از جمله تجهیزات چری آریزو 6 می‌توان به سیستم‌های ترمز و پایداری (ABS (EBD – TCS – HHC – DTC – EBA – ASR، شش کیسه هوا، بلوتوث، کروز کنترل، سقف پانارومیک، صفحه‌نمایش با کیفیت 9 اینچی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای، دوربین 360 درجه، دوربین دنده عقب و جلو، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم رانندگی ECO، سنسور نور، فرمان برقی، کنترل سیستم باد لاستیک‌ها TPMS، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک و دوگانه، صندلی برقی راننده و شاگرد و … اشاره کرد.

سراتو در بخش تجهیزات شرایط خوبی دارد و آینه‌های جانبی برقی، سانروف، بازشدن خودکار درب صندوق بدون دخالت دست، نمایشگر ۷ اینچی، پدال تعویض دنده پشت فرمانی، دوربین عقب، درگاه شارژ USB، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث و هماهنگی با سیستم‌های اپل‌ کارپلی و اندرویداتو، گرم‌کن‌ هر چهار صندلی، ورود و استارت بدون کلید، تنطیم برقی گودی کمر راننده، سیستم ضد بخار شیشه‌ها، محفظه‌ی خنک نگه‌دارنده در داشبورد، حافظه‌ی تنظیمات (IMS)، کامیپوتر سفر، پنل سوپرویژن پشت فرمان و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، ۶ کیسه‌ی هوا ایمنی، رادار نقطه‌ی کور، سنسور جلو و عقب، هشدار فشار باد لاستیک‌ها، ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیک (EBD)، نگه‌دارنده‌ی خودرو در شیب (HAC)، مدیریت هوشمند تعادل خودرو (VCM) همراه با کنترل کشش (TCS) اشاره کرد.

کلام آخر

از لحاظ ظاهری آریزو 6 را می‌توان برتر دانست اما بی‌شک سراتو 2017 از لحاظ پیشرانه و فنی، تجهیزات رفاهی و ایمنی، کیفیت سواری و سایر بخش‌ها از آریزو 6 برتر خواهد بود. قیمت 290 میلیون تومانی آریزو 6 بی‌شک باعث کاهش ارزش خرید این خودرو شده است و در مقابل خودروهایی مانند سراتو و النترا از شانس کمتری برخوردار است مگر آنکه مدیران خودرو با شرایط فروش خود بتواند مردم را به نمایندگی‌های خود بکشاند.

11 دیدگاه
  1. فرهاد می گوید

    چطور این جسارت رو داشتید که سراتو ۲۰۱۷ رو با چری مقایسه کردید.واقعا جای تعجب داره
    با وجود شماست که پراید ۴۵ میلیونی معنا پیدا میکنه
    واقعا متاسفم براتون

    1. علی شیرعلی بیک می گوید

      سلام، این واقعیت بازار کشور ماست که خودروی چینی با قیمت محصولات کره ای عرضه میشه و سایت چرخان هیچ نقشی در قیمت گذاری نداره فکر کننم

  2. mhs می گوید

    عرض سلام و وقت بخیر
    سراتو صفر در حال حاضر در بازار قیمتی فراتر از ۴۰۰ میلیون دارد ، پس کمبود آپشن آریزو۶ نسبت به این خودرو با توجه به قیمت منطقی است (البته آریزو نورپردازی داخلی ، دوربین ۳۶۰ درجه داره که سراتو نداره). شتاب این خودرو ۱۲ ثانیه نوشته شده که در منابع رسمی کمتر از ۱۰ ثانیه نوشته شده ، ضمنا کلیپ هم موجود هست که آریزو ۶ شتاب بیشتری از سراتو ۲۰۱۷داره(البته بیشتر در شتاب ثانویه ) و در شروع شتاب گیری به دلیل لگ توربو و گیربکس cvt از سراتو شتاب کمری دارد ، با توجه به سایت رسمی مدیران خودرو هم مصرف آریزو از سراتو کمتره البته فکر نمیکنم اختلاف زیادی باشه .

    1. علی شیرعلی بیک می گوید

      سلام دوست من. در بررسی و مقایسه ها ما سعی می‌کنیم از منابع مختلف و تجربیات استفاده کنیم. در ارتباط با قیمت، همانطور که می‌دانید قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کنه. حتما اطلاع دارید که اعداد اعلام شده از سوی اکثر کمپانی‌ها با واقعیت تفاوت داره و شتاب یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در خودروهاست که کمپانی‌ها معمولا نسبت به واقعیت، ارقام کمتری را اعلام می‌کنند. همچنین کلیپی هم از مدیران خودرو وجود داره که تیگو ۷ در درگ پرادو و جنسیس را پشت سر می‌گذارد که آیا آن را قبول می‌کنید؟؟؟

  3. Mhs می گوید

    بله ، متشکرم

  4. امید می گوید

    والا شتاب اریزو ۶ ، ۸.۶ ثانیه ثبت شده
    به نظر من باید بپذیریم چین با سرعت نور داره حرکت میکنه
    تولید خودرو با این شتاب با مصرف شهری ۴.۶ لیتر در صد کیلومتر و کلی امکانات ارائه شده با توجه به ۲۵۰ میلیون تفاوت قیمت با سراتو بی نظیره
    بیائید بدون تعصب قضاوت کنیم

  5. Edi می گوید

    به نظر من وقتی به صورت مکتوب و علمی قراره مقایسه ای بین دو ماشین انجام بشه ، شرط اولش اینه که حداقل اگه تست رانندگی انجام ندادیم ، مشخصاتشون را بخونیم و باید گفت این مدل مقایسه بدون آگاهی واقا اجحاف در حق خواننده مطلب هست

  6. Amir008 می گوید

    سلام بنده mvm باز هستم
    وهر اخباری از mvm یا چری که فرقی بین این دو نیست را پیگیری میکنم
    با احترام به منتشرکننده این مغاله
    چیزی که تو کشور ما وجود داره درمورد محصولات خارجی به خاطره کمپانی های خودرو سازی داخلی هرچی از کمپانی های خارجی انتشار میشه دروغ محضه این هرفو زدم به خاطره این که حدود ۵ الی ۶ ساله پیش ۳۱۵ نیو وارد ایران شد وحرف های مختلفی میزدن که یکی از این حرف ها این بود که خودرو مثل سابق گیربکسش ایراد داره ولی اینطور نبود چراااااا چون بنده خودم با خانواده ۳۱۵ داشتیم که من اون موقع با رفیق و رفقا بیرون میرفتیم
    و مسابقه درگ میگذاشتیم با ماشین های مختلف که از جمله این ماشین ها ۲۰۶,۴۰۵,پارس ,زانتیا, جک اس۵, وغیره……..
    درمورد وغیره ای که گفتم اون ماشینارو نتونستم شکست بدم چون ماشینای قوی تری بودن ولی از ۴۰۵تا جک اس ۵ با این ماشین درگ که داشتیم بردم نه یه بار بلکه به احتمال ۱۰۰ بار. بگذریم
    ولی الآن که نگاه میکنی تازه داره جای خودشو باز میکنه چون مردم خودشون خریدن خودشون امتحان کردن و نظرشون تقریبا عوض شد چو واقعا ماشین های مثل ۴۰۵,۲۰۶,پارس,زانتیا, ماشین های آشغالی هستن که ۴۰ ساله کمپانی های اصلی خودشون دیگه اینارو تولید نمیکنن با احترام به دارندگان این ماشین ها
    ولی ایران به خاطره تایید نا بهجای ما وخرید بیخودی این جور ماشین ها کمپانی های داخلی دارن تولید میکنن و به مغز پوکشون میزنه که مردم دوست دارن اینارومیخرن پس ما تولید میکنیم واز اون ور کاری میکنه ماشین یا کمپانی های که دارن رشد میکنن رو درموردشون دروغ یا از قدرت اصلی ماشین هارو کم نشون میده که مردم به ترسن ودوباره آشغالایی که خودشون تولید میکنن بخرن این از این حرف زیاد دارم نمیشه گفت بازم با احترام به دارندگان این ماشین ها
    سند من توی اینترنت هست برید درگ هاشونو با سلطان ۳۱۵ نگاه کنید همشونو خورده و۳۱۵با افتخار برده
    و درمورد آریزو ۶ که تازه ۱ سال هستش وارد شده جوری این ماشینو خار و ذلیل نشون دادن که دارن با کیا سراتو مقایسش میکنن
    البته به انتشار کننده مغاله حرف نمیزنم چون ایشون اطلاعات غلطی که بهش دادنو منتشر کرده ولی بازم سپاس از منتشر کننده
    این ماشینو برید با مرسدس بنزی که الان توی دست ماشین های پلیس هستش مقایسه کنید کافیه یه سرچ کنید (درگ آریزو ۶ با مرسدس ) و براتون میاره درمورد کیا هم همینطور وظیفه من این بود که بگم و هم وطن های خودم بشنون و طرف این محصولات داخلی نرن تا کمپانی های خودرو سازی یه فکری به حال خودشون بکنن
    مطلبی که چرخان منتشر کرده خیلی هم خوب بود ولی بی زحمت با بنز مقایسش کنید چون با ۱.۵سی سی بنز رو شکست داد وبه اومید این که طراحان اتومبیل ایرانی که خارج هستن یه روزی برای وطن خودشون طراحی کنن و ایرانم مثل چین با سرعت نور از بقیه روغبا جلو بزنه حتی از چین
    برای تایید حرف خودم بی زحمت خودرو های مفهومی ایرانی کار بچه های خودمون رو نگاه کنیین واقعا حیف شد که ما از این جوانان استفاده نمیتونیم بکنیم
    و یه سرچی درمورد کانسپت های چری بکنید تاان شاالله اونایی که سره حرف خودشون هستنن بیان پایین و واقعیتو نگاه کنن
    ببخشید از همه

  7. Sobhan می گوید

    عزیز شما یجوری از mvm 315 تعریف کردی انگار تویوتا gt 86 سواری.
    البته نظر و سلیقه هر کس محترمه.
    ولی برادر گرامی من فقط میخوام بدونم چجوری یع ماشین با موتور ۱.۵ لیتری بتونه زانتیا ۲ لیتری رو که ماشینای تا ۲.۴ لیتری رو سوسک میکنه بگیره!!؟؟
    شاید ۴۰۵ و یا پارس ( اونم معمولی نه elx ) رو بتونه بگیره ولی خداییش دیگه ۲۰۶ تیپ ۵ یا زانتیا رو نمیتونه بگیره!!
    ( جالا جک اس ۵ که دیگه جای خود داره با موتور ۲ لیتری توربو شارژ!!!!)

    اگه واقعا حرفی که زدی مستنده بنده مایلم فیلم های درگ شمارو با ۳۱۵ ببینم!
    اینم pv تل=>
    @Sobhn_Mousavi

  8. علی می گوید

    آریزرو ۶ یک سایت کاملا متعصبانه هستش و این متن اصلا درست نیست بعدشم بی سواد ابله صفر تا صد این خودرو ۸ ثانیست نه ۱۲ ثانیه !!!

    سایت شما واقعا متعصب به کره ای ها و ژاپنی ها و متنفر از خودروی های چینی هست

    براتون کاملا متاسفام

  9. علی می گوید

    بله قبول میکنیم چون بهتر از شما هستند بررسی های شما واقعا مسخرست مسخره !!!!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.