مکمل بنزین
یادداشتگوناگون

صنعت خودروسازی ایران چگونه نجات می‌یابد؟

این روزها، صنعت خودروسازی ایران بدترین شرایط خود را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند و برخی از خودروسازان در مرز نابودی قرار دارند. عامل پدید آمدن چنین وضعیتی بی‌شک مدیریت اشتباه است. بحران ارزی و افزایش قیمت دلار، بسته شدن سایت ثبت سفارش و سایر مسائل که ناشی از سوءمدیریت در کشور هستند، باعث شدند خودروسازان به شرایط فعلی دچار شوند که بیش از هر چیزی، فشار مشکلات بر روی دوش مردم خواهد بود.

خودروسازان با افزایش نرخ ارز مجبور به افزایش قیمت‌ها شده‌اند و قطعه‌سازان به‌خاطر اوضاع مالی نامناسب، با کاهش تولید مواجه شدند و خودروسازان نمی‌توانند پیش‌فروش‌ها را به موقع تحویل‌دهند و اکثر مردم خودروساز را مسئول می‌دانند در حالی که تنها آنها عامل اصلی وضع کنونی نیستند. اما برای خروج از بحران باید چه کار کرد؟  به‌نظر می‌رسد یافتن راه‌حل مقابله با 2 مشکل اصلی، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. اول تحریم و بعد نوسانات ارزی، اما این همه ماجرا نیست.

افزایش قیمت پراید نشان می‌دهد که یا داخلی‌سازی خودروها دروغ است و یا سودجویانی هستند که در هر صورت قصد دارند کسب منفعت کنند. تحریم بر روی صنعت خودروسازی تاثیر گذار است اما اگر داخلی‌سازی به‌درستی انجام شود و همه‌ قطعات از مواد اولیه تولید داخل ساخته شوند، دیگر تحریم و نوسانات ارزی بر روی آنها نباید تاثیرگذار باشد. خودروهای ملی کشور ما یک دروغ بزرگ هستند، چرا که تحریم و افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت این خودروها شده و در تامین قطعات خودروهایی مانند سمند، دنا و … هنوز مشکل وجود دارد.

همه ما می‌دانیم که ایران در مهندسی معکوس و ساخت موشک و سایر ادوات نظامی خوش درخشیده است اما آیا مهندسانی که می‌توانند بدنه تانک بسازند، توانایی طراحی و تولید قالب بدنه خودرو ندارند؟ بطور مثال در مرداد ۱۳۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی ایران، خودروی تاکتیکی فرماندهی ارس با ظاهری شبیه به هامرهای آمریکی معرفی شد که نشان می‌دهد ایران در ساخت بدنه خودرو می‌تواند مستقل عمل کند. در بخش فنی هم مهندسان کاربلد بسیاری وجود دارند که می‌توانند از طریق مهندسی معکوس و سایر روش‌های علمی موتورهای قابل قبولی تولید کنند.

متاسفانه سوء‌مدیریت و عدم اعتماد به دانش داخلی باعث شده هر روز وضع خودروسازی بدتر شود. راه نجات خودروسازی ایران تغییر روش‌های گزینش افراد فعال در صنعت ساخت خودرو است و خصوصی‌سازی باعث می‌شود تا افراد متخصص جایی باشند که باید باشند. امیدواریم فکری اساسی برای صنعت خودروسازی کشور شود تا مردم بیش از این ضرر مالی و جانی متحمل نشوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا متاسفم برای این سایت! یک متن بسیار عوامانه که گویی بیشتر شبیه خالی کرد دق و دلی ها داخل تاکسی باشه تا متن تحلیلی یک کارشناس. در حالی که تمام مواد اولیه تولید داخل، با دار قیمت گزاری . فروخته می شن مشخصا قیمت خودروهای ساخت داخل هم متاثر از بازار ارز خواهد بود. این معادله ساد در ذهن بی سواد نویسنده به دروغی بزرگ بدل شده و این عوام زدگی در سطح مثلا کارشناسی، بر پیکر جامعه خراش وارد می کند! مایه تاسف است. به شخصه پی گیری اسن سایت را رها خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا