مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

سواری کوتاه با مزدا 3 مدل 2019

اگر چه در بازارهای مختلف، خودروهای شاسی‌بلند طرفداران بیشتری دارند اما مزدا معتقد است که خودروهای سدان و هاچبک، هنوز به اندازه‌ای خوب هستند که بتوانند فروش بالایی داشته باشند. مزدا 3 یکی از محبوب‌ترین خودروهای این برند است که از سال 2003 موفق شده در حدود 6 میلیون دستگاه فروش داشته باشد.

مزدا 3 جدید با پیشرفت‌هایی در زمینه فن آوری، ایمنی و کارایی، جدیدترین فلسفه توسعه “انسانی محور” را نشان می‌دهد. مزدا توجه ویژه‌ای به ارگونومی دارد و این را مدیون یکی از مهندسان قدیمی خود است. مدیر اجرایی مزدا معتقد است که یک خودرو باید تا سال‌ها سواری راحت و ایمن را بهمراه داشته باشد و مزدا 3 دقیقا همان است.

آخرین مدل Mazda3 نشان می‌دهد که تلاش‌های روشنی برای ارتقاء بخش‌های مختلف داخل و خارج صورت گرفته و تجدید نظرهای مثبتی را می‌توان در بخش‌های مختلف این مدل دید. برای پیدا کردن اینکه آیا مزدا در این تلاش موفق بوده یا خیر، ما به سمت هالیوود، کالیفرنیا رفتیم تا نگاهی دقیق تر به این کامپکت جدید داشته باشیم و آن را در زمینه‌های مختلف بررسی کنیم. حتی پس از یک نگاه مختصر، واضح است که مزدا 3 جدید تجربه خوبی را از یک سواری فراهم می‌کند.

نسل چهارم مزدا 3، در مدل هاچبک عرضه شده در حالی که نسخه سدان را می‌شد در مدل‌های قبلی خریداری کرد. احساس ما از ظاهر این خودرو، یک هاچبک اسپرت به‌دور از پیچیدگی طراحی سایر برندهای ژاپنی است. این احساس در کابین هم ادامه دارد که از یک رشته تغییرات به منظور ارائه ارگونومی بهتر و پررنگ تر شدن ایمنی سود می‌برد. سیستم اطلاعاتی جدید و صفحه نمایش 8.8 اینچی آن، بسیاری از تنظیمات را در خود جای داده است.

سیستم اطلاعاتی به سمت راننده زاویه دارد، که بیشتر به دکمه‌های سخت افزاری متکی است. تکنولوژی مدرن معمولا کمک می‌کند که کابین احساس راحتی  بیشتری داشته باشد، اما اغلب اوقات این چیزهای کوچک است که واقعا احساس لوکس بودن را منتقل می‌کنند. به این ترتیب مزدا جزئیات را تحریک می کند، تا در مشتری اثرگذار شود. طراحی ساده کلی در کنار متریال بسیار باکیفیت، باعث می‌شود که شما بگویید، آره خودشه.

در بحث سیستم تعلیق مزدا تغییراتی را اعمال کرده تا صدای و لغزش بسیار کمتری به کابین وارد شود و همچنین ایمنی بدنه را افزایش داده تا در کابین 78 درصد ایمنی سرها حفظ شود. مزداهای مدل 2019 از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر Skyactiv با 186 اسب بخار قدرت بهره می‌برند. موتور تنها (در حال حاضر) با یک گیربکس 6 سرعته دستی قابل سفارش است. انتقال قدرت به هر 4 چرخ برای اولین بار در این مدل بکار گرفته شده و این بسیار وسوسه کننده است.

در جاده ها، تلاش برای بهبودی ارگونومیک و NVH واقعا قابل لمس است. با وجود راننده ما در قسمت عقب ساکن شدیم که صندلی راحت و مجموعه‌ای از ابزار در دسترس، راحتی فوق‌العاده را به همراه داشتند. شاید مهمترین بخش غیر جذاب مزدا 3 جدید را بتوانیم گیربکس دستی نام ببریم و ما منتظر گیربکس اتوماتیک جدید برای این خودرو باید بمانیم. سواری با یک خودروی معمولی در ترافیک اواسط روز در هالیوود می‌تواند تجربه‌ای استرس زا باشد، اما مزدا 3 جدید احساس آرامش را در این پروسه به ارمغان می آورد. سیستم صوتی به عنوان یک صدای دلپذیر و تعلیق آرام، حس خوبی را به‌همراه می‌آورند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. آره واقعا خودشه. اما تنها در جغرافیای ایران زمین نمیشه تجربه کرد این شاهکار مزدا را. خدایا اگر تناسخ درست باشه بار بعدی زندگی من در خاورمیانه و مهمتر ایران نباشه لطفا. متشکرم.

    1. من کریمم.اگر زندگی جایی دیگه هم بر وفق کریم باشه.اونجا اسم من میشه مراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا