مکمل بنزین
خبرداخلی

چرا وقتی دلار ارزان شد قیمت خودرو گران شد؟

قیمت خودرو در هفته‌های اخیر رشد زیادی کرده و اگر سری به بازار خودروهای داخلی و خارجی زده باشید عملا این موضوع را مشاهده کرده و این افزایش قیمت خودرو را لمس کرده‌اید. یکی از مباحثی که در این زمینه مشاهده می‌شود مساله قیمت دلار و تاثیر آن در قیمت خودرو است که قبل از این افزایش قیمت خودرو را در بحث رشد قیمت دلار خلاصه می‌کردند و حالا علیرغم کاهش قیمت ارز، عملا رشد خودرو عملکرد برعکسی به خود گرفته و شروع به رشد کرده است.

به گزارش چرخان، قیمت خودرو در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته و معاملاتی که به طور مثال در بازار برای قیمت پراید وجود دارد و اعدادی که برای آن مطرح می‌شود نشان دهنده عملکرد معکوس قیمت خودرو نسبت به قیمت ارز در بازار است. قیمت 43 میلیون تومانی برای پراید و یا رسیدن قیمت خودرویی مانند اچ 30 کراس به حوالی 110 میلیون تومان نشان می‌دهد که این بازار راه خود را از بازار دلار جدا کرده و قیمت‌های بالاتری نیز برای آن متصور هستند.

قیمت روز خودرو قیمت خودرو خودروهای داخلیبعضی از کارشناسان می‌گویند که دلیل این افزایش قیمت خودرو در بازار عدم عرضه ایست که از سوی خودروسازان صورت گرفته و در حالیکه انتظار می‌رفت این شرکت‌ها با آزادسازی قیمت‌ها اقدام به عرضه سنگین خودرو در بازار کنند و با قیمت حاشیه بازار اقدام به فروش کنند ولی این کار را نکردند و با یک رفتار منفعلانه عملا بازار را برای یک صعود دیگر آماده کرده‌اند تا بتوانند مجوز گران فروختن محصولاتشان را دریافت کنند و قیمتی که برای حاشیه بازار تعیین می‌کنند نیز بالاتر برود.

برخی دیگر از کارشناسان دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار را نزدیک شدن به ایام پایانی سال می‌دانند و افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ایام نوروز را مهم‌ترین دلیلی اعلام می‌کنند که عملا منجر به افزایش قیمت در بازار می‌شود. حالا بسیاری از خریداران علی الخصوص مصرف کنندگان وارد بازار خودرو شده‌اند و فروشندگان نیز از این فرصت استفاده کرده و حتی صحبت از پراید 50 میلیون تومانی در بازار می‌شود که طبیعتا یک شوک تورمی دیگر به بازار وارد خواهد کرد.

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودروامیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در مصاحبه‌ای پیرامون موضوع عملکرد معکوس بازار خودرو و بازار ارز گفت: از زمانی که قیمت خودرو در بازار و کارخانه فاصله گرفت عملا دلالان وارد کار شدند و سود 10 هزار میلیاردی روانه جیب این سودجویان شد. حالا این شبکه دلالی سیار بزرگ شده و متلاشی شدن آن نیازمند یک عزم جدی است. کار برای متلاشی کردن این مافیا بسیار سخت بوده و در غیر این صورت نباید انتظار بازار آرامی برای خودرو داشت.

وی در ادامه افزود: دلالان در راه اصلاح قیمت‌ها سنگ اندازی خواهند کرد و اصلاح قیمتی به راحتی صورت نخواهد گرفت. افزایش قیمت حدود 5 میلیون تومانی در بازار چیزی نیست که بتوان به راحتی آن را قبول کرد و قطعا از جایی دیکته شده است. در حالی که خودروسازان اقدام به پیش فروش محصولاتشان می‌کنند عملا قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد که این طبیعی نیست.

قیمت خودرو خودروهای داخلیعضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به وضعیت ارتباطات مالی کشور با کشورهای اروپایی گفت: در حال حاضر سازوکار مالی اینستکس راه اندازی شده و عملا باعث کاهش قیمت دلار در بازار شده است ولی بازار خودرو برعکس این اتفاق عمل می‌کند. کسانی که از فاصله قیمتی بازار و کارخانه سود بردند در حال حاضر وارد یک جنگ با خودروسازان شده‌اند و این جنگ فراتر از جنگی است که خودروسازان با بحث تحریم دارند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با این آدمایی که صحبت میکنید واقعا چیزی هم سرشون میشه یا یه مشت الدنگ بی سوادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا