مکمل بنزین
رپورتاژ

رقابت دنده اتومات‌های بازار: پارس اتوماتیک یا آریو اتوماتیک؟

نام اولیه‌اش پژو سفیر بود، سپس به پژو پرشیا تغییر نام داد و حالا آن را با پژو پارس می‌شناسند، یکی از محصولات خوش‌نام ایران خودرو که سال‌هاست در کوچه و خیابان مدل به مدل به چشم می‌خورد. کارشناسان خودرو این وسیله نقلیه را نسخه تغییریافته و به‌روز شده 405 می‌دانند که تا حدی این نظریه قابل قبول است. پژو پارس به دلیل امکانات خاص و ویژه‌اش از یک سو و تجهیزات فنی‌اش از سوی دیگر مدت‌ها بود که رقیب سرسختی نداشت تا آنکه سردار شجاع ایرانی به بازار آمد: آریو؛ محصول جدید سایپا با رخی جذاب و منحصر به فرد. اریو اتوماتیک و پژو پارس اتوماتیک حالا دو سه سالی می‌شود که در جدالی تن به تن قرار گرفته‌اند؛ با تشابهات و تفاوت‌های بسیار. در این نوشتار می‌خواهیم نقاط قوت و ضعف هر کدام را به دست بیاوریم و پیروز میدان را معرفی کنیم.

سال طراحی سایپا اس 300، 1393 و سال طراحی پژو پارس اتوماتیک 1389 است. هر دو خودرو دارای موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه هستند که به نظر برای ماشین‌های دنده اتومات موتور خوبی گزارش می‌شود، با این تفاوت که موتور به کاررفته در اس 300 از جنس میتسوبیشی است. با این وجود حداکثر سرعت پژو پارس اتوماتیک 187 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت آریو دنده اتومات 172 کیلومتر در ساعت توصیف شده است. اما برتری اریو اتوماتیک بر پژو پارس اتوماتیک زمانی مشخص می‌شود که مصرف سوخت ترکیبی دو خودرو را در کنار هم قرار دهیم: 6.7 لیتر رقمی است که برای آریو اتوماتیک و 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر رقمی است که برای پژو پارس اتوماتیک ذکر می‌شود.

ایمنی فاکتوری است که در زمان خرید یک خودرو معمولا نادیده گرفته می‌شود، مانند نوع ترمز و تعداد کیسه‌های هوا. آریو اتوماتیک و پژو پارس اگر چه در نوع ترمز ( ای بی اس و ای بی دی) با یکدیگر تشابه دارند اما 6 کیسه هوای جانبی و پرده‌ای اریو اتوماتیک، این خودرو را از پژو پارس اتوماتیک در این دوئل باز هم جلوتر انداخته است. پژو پارس اتوماتیک تنها به کیسه هوای راننده مجهز است!

آینه‌های جانبی تاشونده با قابلیت تنظیم برقی، ریموت کنترل صوتی از روی غربلیک فرمان، تهویه مطبوع هوای خودکار، جی پی اس، مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب از آپشن‌های موجود در اریو اتوماتیک است که در کمتر خودروی کمتر از 100 میلیون تومان می‌توان ردی از آن‌ها یافت.

تا اینجای کار که ظاهرا به نظر می‌رسد اس 300 دنده اتومات برنده این میدان بوده باشد، اما عجیب اینجاست که این خودرو با پژو پارس تقریبا تفاوت قیمتی ندارد! قیمت‌های دقیق هر دو خودرو از طریق بررسی‌ آگهی‌های سایت دیوار مشخص می‌شود. برای مثال در این سایت در یک آگهی اریو اتوماتیک فول آپشن و صفر کیلومتر در یک آگهی 90 میلیون و 500 هزار تومان و در آگهی دیگری 92 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در حالی که در همین سایت در یک مورد پژو پارس اتوماتیک صفر کیلومتر 93 میلیون تومان به فروش می‌رسد که البته فروشنده می‌گوید پای معامله تخفیف هم می‌دهد. در آگهی دیگری پژو پارس اتوماتیک با 3 هزار و سیصد کیلومتر کارکرد و در حد نو 92 میلیون تومان ارز‌ش‌گذاری شده است.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. واقعا آریو عالیه .فاصله زیادی از پژوپارس داره.کاش نویسنده از مزایایی همچون تعلیق نرم جادار بودن و راحتی آریو هم مینوشت

  2. من پارس93 موتور معمولی داشتم
    97یک آریو اتومات شرایطی خریدم
    از آریو راضی تر هستم

  3. ای کاش نویسنده از طراحی و جادار بودن ، تعلیق نرم ، راحتی هم تو متن مینوشت
    کلا هر کی بخواد آریو بخره ضرر نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا