مکمل بنزین
رپورتاژ

بنز E230؛ خاطره بازی با نوستالژی دهه 90

مرسدس بنز E230 یکی از بهترین خودروهای ساخته‌شده توسط مرسدس بنز است. این خودروی افسانه‌ای جزو آن دسته از خودروها است که تا مدت‌ها در یاد بسیاری از افراد خواهد ماند و نقش مهمی در خاطر عاشقان خودرو در دهه 90 میلادی دارد. در زمان عرضه این خودرو همه افراد عاشق خرید مرسدس بنز E230 بودند؛ فرقی نداشت پیر باشید یا جوان، مرد باشید یا زن، در دهه ۹۰ هر فردی که توانایی خرید یک خودروی نسبتاً لوکس را داشت به سراغ خرید مرسدس بنز e230 می‌رفت. این خودرو آن‌قدر خوب بود که حتی باگذشت 30 سال از عرضه آن، بازهم بازار خریدوفروش مرسدس بنز e230 جایگاه خوبی دارد. به همین بهانه می‌خواهیم با این محبوب دهه 90 میلادی در ایران و جهان خاطره بازی داشته باشیم.

طراحی و ساخت مرسدس بنز E230؛ طراحی که هیچگاه قدیمی نمیشود!

مرسدس بنز E230 با کد w124 در واقع قرار بود جانشین دو نسل از بهترین خودروهای مرسدس بنز یعنی w123 و w115 شود. خودروهای قبلی کیفیت ساخت بسیار قابل قبولی داشتند و در همان دوران بود که کیفیت آلمانی شهرت جهانی پیدا کرد. به‎همین‎دلیل مرسدس برای ساخت E230 وسواس خاصی به خرج داد تا خودرویی به بازار ارائه دهد که استانداردهای سدان‎های نیمه لوکس را بازنویسی کند. جالب است بدانید که طراحی این خودرو حدود ده سال قبل از عرضه آن آغاز شد. برونو ساکو معروف که خودروهای سه نسل از مرسدس حاصل طراحی‎های او است برای مرسدس بنز e230 بهترین کار خود را ارائه کرده است. طراحی این خودرو به عقیده خیلی از طرفداران آن هیچ‎گاه قدیمی نمی‎شود. چراغ های جذاب و طراحی بدنه با قوس‎های چشم نواز، یک خودروی زیبا را خلق کرده است.

در قسمت داخلی خودرو از هم‎نسل‎های خود چند قدم جلوتر بود. طراحی چرمی و چوبی به همراه تکنولوژی‎هایی که بعضا در خودروهای روز نیز دیده نمی‎شود، خرید مرسدس بنز E230 را هم‏چنان به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.

مشخصات فنی مرسدس بنز E230؛ معرفی تکنولوژیهای آینده در دهه 90!

برای سری W124 موتور های مختلفی در نظر گرفته شده بود. اما موتور E230 همانطور که از نام آن پیدا است از نوع 2.3 لیتری بود. این موتور توانایی تولید 136 اسب بخار و حداکثر سرعت 204 کیلومتر بر سرعت را دارد. شتاب مرسدس بنز E230 در حدود 10 تا 11 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 8.7 لیتر در 100 کیلومتر است. البته مصرف سوخت این خودرو بعد از 30 سال استهلاک، در نمونه‎های دست دوم بیشتر از این خواهد بود. گیربکس دستی این خودرو از نوع 4 دنده و 5 دنده دستی یا 4 دنده و 5 دنده اتوماتیک است که ترکیب‎های مختلف آن در ایران دیده می‎شود.

به همراه این ترکیب فنی، تکنولوژی‎هایی مانند ASD و ASR اولین بار در این خودرو معرفی شدند. سیستم‎هایی که به رانندگی راحت‎تر در شرایط سخت مانند شرایط برفی و سراشیبی کمک زیادی می‎کردند. همچنین حالت یا MODEهای هوشمند مختلفی برای این خودرو در نظر گرفته شده بود که به نوعی همان سیستم چهار چرخ فعال امروزی محسوب می شود.

مرسدس بنز E230 در ایران

اگر سری به آگهی‎های فروش مرسدس بنز E230 در سایت دیوار بزنیم متوجه خواهیم شد که مدل‎های مختلف این خودرو از سال 1987 تا 1994  در ایران حضور دارند. در این فاصله زمانی 330 هزار دستگاه از این مدل در سراسر دنیا فروخته شده است که این خودرو را به محبوب‎ترین مدل سری W124 تبدیل می‎کند. تعداد زیادی از این خودرو نیز به ایران وارد شده است که هم اکنون به صورت دست‎دوم در بازار خرید و فروش می‎شوند. قیمت مرسدس بنز E230 افسانه‎ای در حال حاضر بین 60 تا 100 میلیون تومان است. اگر هزینه ‎ نگهداری و قدیمی شدن تجهیزات این خودرو را در نظر نگیریم، می‎توان گفت خرید مرسدس بنز E230 از خیلی از خودروهای داخلی و چینی هم قیمت به صرفه‎تر است.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا