مکمل بنزین
رپورتاژ

رقابت تنگاتنگ آئودی A3 با مرسدس بنز cla200 در بازار جهانی

آئودیA3 و بنز cla200 هر دو در گروه سدان‌های متوسط قرار می‌گیرند. این دو مدل درگذشته نیز باهم رقابت داشتند که البته در رقابت قبلی بنزcla200 پیروز ماجرا بود. از آن زمان تاکنون آئودی تغییرات زیادی در آئودیA3 ایجاد کرده است. ازجمله این تغییرات موتور بنزینی و تجهیزات به‌روز شده می‌باشد. حال باید دید که این بار آئودیA3 می‌تواند از پس این رقیب سرسخت چندین و چندساله خود بربیاید یا نه.

در نسل جدید این خودروها امکانات رفاهی تقریباً یکسان هستند و برای مقایسه آن‌ها باید به‌اصطلاح مو را از ماست بیرون کشید تا برتری یکی از آن‌ها مشخص شود. هر دو آن‌ها از سیستم‌های مخصوصی برای هدایت کابین مجازی بهره می‌برند. علاوه بر این ازنظر زیبایی و کارایی نیز شکی نیست که کمپانی سازنده هر دو خودرو از تمام تلاش خود در به‌کارگیری تکنولوژی‌های به‌روز بهره برده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این قیاس در نهایت شاید به برتری یکی از آن‌ها نرسد. زیرا هرکدام از آن‌ها در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارند. گواه این موضوع نیز آمار بالای خریدوفروش بنزcla200 و آئودیA3 است. در ادامه با ما همراه باشید تا این دو رقیب قدیمی را زیر ذره‌بین مقایسه ببریم.

مقایسه طراحی خارجی بنز cla200 و آئودیA3

مقایسه را با بررسی آئودی آغاز می‌کنیم. طراحی آئودی در نوع خود بسیار خیره‌کننده و جذاب به نظر می‌رسد. جلوپنجره یک دست بزرگ که لوگوی آئودی را در خود جای داده است، رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، طراحی چراغ‌های جلو و مه‎شکن‎ها همگی جذابیت طراحی این خودرو را با صدای بلند فریاد می‌زنند. یکی دیگر از چیزهایی که در نگاه اول بسیاری از خریداران را مجذوب آئودیA3 می‌کند، چراغ‌های جلو با زاویه مشخص‌تر است. لازم به ذکر است که بنزCLA200 چراغ‌های LED جلو را در حالت استاندارد ارائه می‌دهد و برای داشتن چراغ‌های زنون در آئودیA3 باید هزینه بیشتری بپردازید.

البته ناگفته نماند که به همین اندازه نیز طراحی بدنه بنزCLA200 میخکوب کننده است. نسل جدید این خودرو در طراحی نمای جلو خود تغییرات بسیاری داشته است. ازجمله این تغییرات می‌توان به تیغه کرومی در میانه جلوپنجره، مجموعه جدید از چراغ‌های LED جلو، اگزوزهای بزرگ‌تر و نیز تغییراتی در چراغ‌های LED عقب اشاره کرد. اما الگوی کلی طراحی از اصالت بنز پیروی کرده است. همین امر سبب شده تا در طول فعالیت بنز برای تولید نسل‌های مختلف این خودرو دست از خرید بنزCLA200 برندارد و با نسل‌های مختلف آن پیش برود.

طراحی داخلی و امکانات بنز CLA200 و آئودیA3

در اوایل متن اشاره کردیم که این دو خودرو ازنظر امکانات رفاهی داخل کابین شباهت‌های بسیاری دارند. برای یک مقایسه کاربردی‌تر، بهتر است از این شباهت‌ها عبور کنیم و به تفاوت‌های این دو در کابین بپردازیم. در اولین حضور خود در کابین هر دو خودرو شاید تفاوت زیادی حس نکنید. اما در هنگام کار با این کابین‌ها متوجه تغییرات چشم‌گیری خواهید شد. مرسدس بنزCLA200 در کابین خود دارای سیستم اطلاعات سرگرمی‌ مخصوص به خود است و از راه‌های ارتباطی اپل کارپلی و اندروید اتو بهره می‌برد.

درحالی‌که رقیب این خودرو یعنی آئودیA3 به دلیل کاهش هزینه‌ها در طراحی کابین از سیستم اطلاعات سرگرمیMMI که مخصوص آئودی محروم است. علاوه بر این صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی و حافظه صندلی‌ها ارائه می‌شوند. این آپشن برای خودروهایی که افراد زیادی را میزبانی می‌کنند، بسیار کاربردی است اما بازهم این آپشن در آئودیA3 وجود ندارد. در آئودیA3 درها نیز مانند سابق به‌طور کامل باز نمی‌شوند که این می‌تواند کمی در واردشدن به ماشین آزاردهنده باشد.

در طراحی فضای کافی برای 4 نفر در این سدان‎های سایز متوسط آئودیA3 با داشتن فضای بیشتر بالای سقف و جلوی زانو پیروز ماجراست. اما در تأمین فضای حمل بار بازهم بنزCLA200 بهتر عمل کرده است. ازاین‌رو اگر خانواده پرجمعیتی هستید و سفرهای طولانی خود را با ماشین انجام می‌دهید با خرید بنزCLA200 می‌توانید راحتی و لذت بیشتری را تجربه کنید.

مقایسه عملکرد فنی بنزCLA200 و آئودیA3

موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ آئودیA3 به تکنولوژی COD مجهز است. این حالت به خودرو اجازه می‌دهد در حالت کروز خودرو و یا سرعت‌های پایین 2 تا از سیلندرها را خاموش کند. این کار باعث می‌شود در شرایطی که مصرف سوخت خودرو بالا می‌رود، انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر شود. این تکنولوژی باعث شده تا مصرف سوخت این خودرو نیز به 7.4 لیتر در مسیرهای شهری برسد. این موتور با گیربکس 7 سرعته اتوماتیک خود نیرویی معادل 147 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتون متری تولید می‌کند. شتاب 0 تا 100 این خودرو نیز به 8.3 ثانیه می‌رسد.

در مقابل بنزCLA200 با موتوری 2 لیتری قرار دارد. که گیربکس آن همانند رقیبش است. اما عملکرد این خودرو با نیروی 180 اسب بخاری و نیز گشتاور 300 نیوتون متری به‌مراتب بهتر است. شتاب 0 تا 100 این موتور 7.8 ثانیه است. بنابراین اگر قدرت موتور ماشین برایتان در اولویت است خرید بنزCLA200 می‌تواند شما را راضی کند. اما اگر مصرف سوخت پایین‌تر برایتان مهم‌تر است باید در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا