مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

جذاب ترین طرح های مفهومی خودرویی برای آینده!

در سال‌های گذشته، شرکت‌های خودروساز زیادی وجود داشته‌اند که سعی در برجسته‌تر کردن نام شرکت و برند خودشان با ساخت خودروهایی کرده‌اند که ما از آن‌ها به‌عنوان خودروهای کاملاً خودران یاد می‌کنیم. جنبشی که با ظهور شرکت خلاق تسلا جان تازه‌ای به خود گرفت.

این شرکت‌ها می‌خواهند با ساخت این خودروهای خودران که درواقع یک اتاق کار شیک و لوکس متحرک هستند، تصویری از آینده را به ما نشان بدهند؛ اما دراین‌بین، شرکت‌هایی نیز بوده‌اند که طرح‌های مفهومی را خلق کرده‌اند که حداقل برای چند نسل بعد، هنوز نیاز به راننده، هم برای تفریح، جابجایی یا هر کار دیگری را داشته باشند.

با چرخان همراه باشید:

فولکس‌واگن آکوا (Aqua)

ساخت یک خودروی جذاب که توانایی حرکت بر روی سطح آب را داشته باشد، تنها در فیلم‌های هالیوودی یافت نمی‌شود. شرکت فولکس‌واگن، طرح مفهومی را طراحی کرده است که قابلیت حرکت در سطوح برفی و یا روی آب را از طریق شکل هاورکرافت مانند خود دارد. اگرچه ممکن است این خودرو با موتور سوخت هیدروژن، به درد همه نخورد اما طرحی است که می‌توان در مواقع خاص، روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

تویوتا کیکای (Kikai)

شاید با دیدن این خودرو یاد فیلمی مانند مکس دیوانه بیفتید که در آن از خودروهای این‌چنینی استفاده می‌شد؛ اما هدف تویوتا از ساخت این طرح مفهومی خاص، در آغوش گرفتن تمامی پیچیدگی‌های قطعات و طراحی‌های مکانیکی توسط راننده در خودروی خود است. خودروی هیبریدی که هم در فضای داخلی و هم در طراحی خارجی، یک حرف متفاوت به‌حساب می‌آید.

بی ام و جینا (GINA)

طرح مفهومی جذاب این شرکت باواریایی، طرحی است که ایده آن شاید به درد قرن بعدی بخورد. طرحی که طراحی آن به‌گونه‌ای است که با برداشتن لوگوی بی ام و نیز به‌راحتی می‌توان متوجه برند آن شد؛ اما GINA، یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد و آن‌هم تغییر شکل خود از طریق بدنه‌ای با جنس اسپندکس (Spandex) است. چراغ‌های جلو درست مانند چشم انسان باز و بسته می‌شوند و در سرعت‌های بالا نیز یک باله عقبی ظاهر می‌شود.

چرخ‌های داغ (Hot Wheels) لوتوس

شرکت ساخت اسباب‌بازی hot wheels، تمامی خودروسازان را به یک چالش جذاب دعوت کرد. این چالش، ساخت یک خودرویی بود که بتواند با مقیاس 1 به 5(1:5) ساخته‌شده و در همان حال، تمامی ویژگی‌های سرعت، شتاب، قدرت و طراحی هسته مرکزی آن برند را نیز با خود به همراه داشته باشد. این‌طور که به نظر می‌رسد، پاسخ لوتوس بریتانیایی به این چالش جذاب، مثبت بوده است.

چری ANT@ (مورچه)

شرکت خودروساز چینی، برای ساخت این طرح مفهومی خود، به مورچه‌ها و اتصال آن‌ها با صنعت خودروسازی، نیم‌نگاهی انداخته است. ایده که پشت تولید طرح مفهومی ANT@ خوابیده است بر مبنای این موضوع است که در آینده، خودروها با یکدیگر در تعامل و رابطه خواهند بود. پس ارتباط مورچه‌ها با یکدیگر و نزدیک بودن خودروها در یک جاده و داشتن یک مقصد یکسان، بهترین راه برای تعامل آن‌ها ازنظر شرکت چری است.

دوج توما هاوک (Tomahawk)

قبل از اینکه این پرسش در ذهنتان شکل بگیرد که تاموهاوک آمریکایی، اصلاً یک موتورسیکلت بوده و یا یک خودرو و یا اصلاً می‌توان نام آن را یک خودرو گذاشت، بهتر است بگو‌ییم که این غول، با قلب تپنده 10 سیلندر و قدرت 500 اسب بخار که از خودروی اسپرت دوج وایپر SRT قرض گرفته است، هم یک موتورسیکلت و هم یک خودروی قدرتمند چهارچرخ است.

نیسان پیوو 2(Pivo)

طرح مفهومی پیوو شرکت نیسان باهدف ساخت خودرویی که بتواند در فضاهای کوچک و شلوغ شهری، راهگشای خوبی باشد ساخته‌شده است. طرحی که چرخ‌های آن می‌توانند در تمامی جهات بچرخند و هم‌چنین راننده داخل کابین نیز می‌تواند کابین خود را به هر سمت دلخواهی که می‌خواهد، بچرخاند. پس با در نظر نگرفتن حالت گیجی و سرگیجه راننده براثر این چرخش‌ها، پیوو را می‌توان یک طرح جذاب در نظر گرفت.

لامبورگینی ترزو میلنیو (Terzo Millenio)

نام این طرح مفهومی که با همکاری دانشگاه MIT آمریکا و باهدف ساخت یک ابرخودروی تمام‌عیار آینده تولیدشده است ترجمه «هزاره سوم» در زبان ایتالیایی است. خودرویی با طراحی خیره‌کننده و استثنائی که انرژی خود را از طریق 4 موتوربرقی که درون خود ابر خازن‌هایی را برای ذخیره انرژی‌دارند، به دست می‌آورد. بدنه فیبر کربن باقابلیت ذخیره انرژی الکتریکی که می‌تواند شکستگی و خوردگی‌های روی خود را تشخیص داده و از پیشرفت آن‌ آسیب‌ها جلوگیری کند نیز از عجایب این ابرخودرو هستند.

پژو 20Cup

در سال 2007، شرکت پژو طرح مفهومی را به تولید رساند که ازنظر ظاهر، با دیگر خودروهای معمولی تفاوت داشت. پژو فهمید که حذف یک چرخ و درنتیجه آن، استفاده از سیستم تعلیق کمتر و وزن کمتر، می‌تواند به کم کردن وزن نهایی خودرو کمک شایانی کند. نتیجه کار پژو، طرحی شد با سه‌چرخ و 500 کیلوگرم وزن که با استفاده از موتور 1.6 لیتری توربو خود، تنها یک لاستیک عقب را قدرت دهی می‌کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا