مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

لادا نجات بخش ورشکستگان بدعهدی رنو در ایران خواهد بود؛ پشت پرده ماجرا چیست؟

چند روزی است که بازار خودروی کشور به حضور لادا در ایران واکنش های متفاوتی داشته و خبر چند روز قبل چرخان پیرامون شرکت طرف قرارداد لادا روسیه نیز حواشی زیادی به همراه داشت و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف تحلیل‌های متفاوتی از خبر چرخان داشتند ولی واقعا لادا نجات بخش شرکت‌های خودروساز ورشکسته ایست که از خروج رنو متضرر شده‌اند؟

به گزارش چرخان، چندی پیش در خبری نسبت به حضور لادا در ایران شفاف سازی کردیم و برای اولین بار اطلاعاتی از این همکاری ارائه کردیم که در روزهای قبل واکنش‌های زیادی به همراه داشت که فارغ از موضوع شرکت طرف قرارداد، باید دید که آیا لادا می‌تواند جایگزین مناسبی برای رنو در ایران باشد و آیا تحلیل‌هایی که پیرامون جایگزینی محصولات این شرکت می‌شود، قابل اعتنا هست؟

لاداالبته شرکت اصلی روسیه‌ای که قصد ورود به بازار خودروی ایران را دارد، آوتوواز نام داشته و به اشتباه در رسانه‌های ایرانی از این شرکت با نام لادا یاد می‌شود که باید گفت که محصول شناخته شده این شرکت لادا بوده و طبق روال معمول در بازار کشور، شاهد نام گذاری شرکت به نام معروف‌ترین محصول آن هستیم که البته اهمیت چندانی هم ندارد.

خودروسازی کشورمان در حالی به دوران بحران و رکود وارد شده است که زمانی در دهه هفتاد و هشتاد به یازدهمین صنعت خودروسازی جهان رسید که این یک افتخار بزرگ برای این صنعت به شمار می‌رفت ولی بعد از تحریم‌های اول به رتبه هجدهم تنزل یافت. همچنین گفتنی است که این صنعت پس از توافق برجام روزهای خوبی را پیش روی خود می‌دید که از جمله این اتفاق نیز رخ داد و سایپا با رنو و سیتروئن و ایران‌خودرو نیز با پژو قراردادهای خوبی را امضا کرد. از سوی دیگر کرمان موتور عملا توانست هیوندای را برای تولید در کشورمان قانع کند و خط تولید چند خودروی بروز این شرکت را در کشورمان راه اندازی کند ولی عملا به نتیجه نرسید و درست در زمانی که روزشماری برای آغاز تولید شروع شده بود، خروج آمریکا از برجام منجر به خروج هیوندای از کشورمان شد.

با خروج آمریکا از برجام پژو، رنو و هیوندای از ایران خارج شدند و قراردادهای اولیه بسیاری از برندهای دیگر دنیا نیز ملغی شد و خودروسازان حتی در تولید بدیهی‌ترین تولیدات خود نیز دچار مشکل شدند و حالا حتی در تولیدات چینی خود نیز دچار مشکل شده‌اند. پارس خودرو توانایی تحویل محصولات رنو را نداشته و در عین حال با برلیانس نیز دچار مشکل شده است!

در همین بحبوحه خبری در رسانه‌ها منتشر شد که شرکت آوتوواز با برند لادا قصد ورود به صنعت خودروسازی کشورمان را دارد که گمانه زنی‌ها از همکاری این شرکت با گروه خودروسازی سایپا حکایت داشت که خبرنگار چرخان برای اولین بار از شانس بالای پارس خودرو برای این همکاری پرده برداشت ولی این خوش بینی‌ها در حالی است که هنوز ابهامات مربوط به نحوه مراودات مالی این شرکت روسی با ایران مشخص نشده و احتمالا پیمان‌های دوجانبه مالی ایران و روسیه اصلی‌ترین روشی است که نیازمند توافقات سطح کلان سیاسی کشور بوده و در حال حاضر هنوز این مهم محقق نشده ولی مقدمات این کار توسط بانک مرکزی در حال انجام است.

یکی از نکات جالب توجه در مورد لادا این است که یکی از سهامداران بزرگ این شرکت خودروساز روسیه‌ای، رنو فرانسه است که گمانه زنی‌ها از واسطه گری لادا برای ادامه تولیدات این شرکت در ایران را بیش از پیش کرده است. در حقیقت رنو در صورتی که همکاری لادا با ایران رخ دهد، به صورت غیر مستقیم وارد همکاری و یا بهتر است بگوییم ادامه همکاری با ایران شده و بازار وسوسه کننده ایران را موقعیت مناسبی برای خود دیده است.

اما از جمله نکاتی که بسیاری از فعالان بازار خودرو می‌گویند این است که شرکت‌های خودروساز کشورمان باید شرط حضور لادا در ایران را منوط به راه اندازی خط تولید با داخلی سازی بالای 20 درصد نمایند و در غیر این‌صورت این همکاری را نپذیرند چرا که قطعا در ادامه بلاهایی بدتر از بلای قطع همکاری رنو و پژو با کشورمان رخ خواهد داد. مسئولین صنعت خودروسازی کشورمان می‌گویند که حداقل درصد داخلی سازی لادا باید چیزی در حدود 30 درصد باشد.

در اخر نیز باید بدانیم که خودروسازان چینی با توجه به پیشرفت‌هایی که داشته‌اند و همچنین قصدشان برای کسب بازار بزرگتر از بازار خودروهای بین المللی، امکان همکاری با خودروسازان داخلی ما را ندارند و احتمالا سهم 12 درصدی خود را از دست خواهند داد که طبیعتا با توجه به شرایط لادا و همچنین موقعیت روسیه و مشکلات این کشور با آمریکا، باید به زودی شاهد حضور گسترده خودروسازی روسیه در کشورمان باشیم که لادا اولین مهمان بازار خودروی کشورمان باشد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا