مکمل بنزین
رپورتاژ

آیا پرداخت هزینه 800 میلیون تومانی برای خرید تویوتا rav4 معقولانه است؟

تویوتا rav4 یکی از محصولات جدید خودروسازی تویوتا در ایران است که از سال 2013 به بازار شلوغ شاسی‌بلندهای کوچک ایران راه پیدا کرد. اما تویوتا rav4 بیش از 25 است که در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. در این مدت این خودرو با داشتن ویژگی‌های خاص خود بیشتر از آن‌که یک خودرو آفرود باشد یک کراس‎اور کوچک شهری است که البته با امکانات جذاب و قیمت مناسب خود توانسته است عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند جهان را به خود اختصاص دهد. درواقع تویوتا از این محصول برای جذب مشتریانی که توان خرید شاسی‌بلندهای گران‌قیمت تویوتا را ندارند استفاده کرده است و در این راه به موفقیت‌های زیادی نیز رسیده است.

شرایط تویوتا rav4 در ایران

تویوتا rav4 زمانی که به ایران وارد شد با بازار خوبی روبه‌رو نشد. افراد ثروتمند به سراغ گزینه‌های بهتر بازار مانند پرادو و لندکروز می‌رفتند و سایرین نیز خودروهای کره‌ای هم قیمت یا با قیمت پایین‌تر را که دارای امکانات بیشتری بودند ترجیح می‌دادند. بااین‌حال وضع قوانین جدید ممنوعیت ورود خودروها سبب شد به‌یک‌باره خرید تویوتا rav4 به یکی از معدود گزینه‌های خرید شاسی‌بلند تویوتا تبدیل شود و تعداد زیادی از طرفداران این برند را به خود جلب کند. به‌این‌ترتیب بازار خریدوفروش تویوتا rav4 به‌شدت داغ شد. اما افزایش شدید قیمت‌ها در چند ماه اخیر سبب شده است که تویوتا rav4 با قیمتی چند برابر قیمت اولیه خود حالا در محدوده قیمتی شاسی‌بلندهای لوکس و نیمه لوکس بازار ایران قرار بگیرد؛ این موضوع روی فروش تویوتا rav4 اثر منفی زیادی گذاشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا باارزش خرید تویوتا rav4 بیشتر آشنا شویم.

مشخصات فنی تویوتا rav4

تویوتا rav4 یک کراس‎اور نیمه لوکس متوسط است که با محور دو دیفرانسیل الکتریکی و ارتفاع مناسب از سطح زمین جزو شاسی‌بلندهای خوب ایران محسوب می‌شود. اما در عمل با موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر نهایت قدرت آن 177 اسب بخار است جزو شاسی‌بلندهای آفرودی و قدرتمند بازار دسته‌بندی نخواهد شد. این خودرو با شتاب 9.7 ثانیه‌ای، حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی 8.1 لیتر در 100 کیلومتر بیشتر به کراس‎اورهای شهری شباهت دارد.

امکانات تویوتا rav4

تویوتا rav4 دارای امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی که است که باعث شده این خودرو در دسته کراس‎اورهای نیمه لوکس بازار قرار بگیرد. شما با خرید تویوتا rav4 می‌توانید از امکاناتی مانند کروز کنترل، کنترل ایست در سربالایی و سرعت در سرازیری، حالت رانندگی اکو و اسپرت، کنترل کشش و پایداری، روکش فرمان چرم با کنترل صوتی روی فرمان، ABS/EBD، ترمز کمکی، 6 ایربگ، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، مانیتور 7 اینچی، دیلایت و اتولایت و… بهره‌مند شوید.

بررسی قیمت و ارزش خرید تویوتا rav4

افزایش شدید قیمت‌ها کاملاً مرزهای قیمتی بازار را به‌هم‌ریخته است. در حال حاضر قیمت تویوتا rav4 به حدود 800 میلیون تومان رسیده است. قیمتی که تا همین چند وقت پیش می‌توانستید با آن بهترین شاسی‌بلند بازار را از بین لکسوس‎ها، تویوتا لندکروز و پورشه‌ها خریداری کنید. اما حالا این محدوده قیمتی پرشده است شاسی‌بلندهای کره‌ای، ژاپنی، فرانسوی و البته آلمانی که قیمت‌های بسیار نزدیکی دارند. رقبای کره‌ای شامل کیا سورنتو با امکانات فول و سانتافه 2017 می‌شود. هر دو این خودروهای تقریباً دارای عملکرد بهتری در بخش فنی و امکانات هستند. هرچند در امکاناتی که بیشتر مربوط به آفرود است تویوتا هنوز خودرو بهتری محسوب می‌شود.

رقبای ژاپنی شامل خودروهای لوکس خود تویوتا یعنی لکسوس و رقیب سنتی یعنی نیسان است. نیسان ایکس تریل هم خودرو آفرود بهتری است و هم امکانات بیشتری از تویوتا rav4 دارد. لکسوس rx 350 بااینکه مربوط به سال 2012 است اما در دسته شاسی‌بلندهای لوکس بازار قرار می‌گیرد و اصلاً نباید آن را با تویوتا rav4 مقایسه کرد. به‌این‌ترتیب هر دو گزینه کار را برای انتخاب تویوتا rav4 سخت خواهند کرد.

رقبای آلمانی شامل پورشه کاین، بی ام و x3 و آئودی q5 می‌شوند که البته چون مدل‌های قدیمی آن‌ها در این محدوده قرار می‌گیرند، تویوتا rav4 می تواند با آن ها در بخش فنی و آفرود کمی با آن‌ها مقابله کند اما هر سه رقیب آلمانی ازلحاظ لوکس بودن بهتر از تویوتا هستند. علاوه بر این فولکس واگن تیگوان نیز نباید فراموش شود.

مهمترین برتری تویوتا rav4 در مقابل رقبا قیمت مناسب در کنار امکانات فنی و رفاهی خوب در مقایسه با رقبا بود. حال با قیمت 800 میلیونی این برتری از بین رفته است و دیگر نمی توان تویوتا rav4 را در ایران بدون رقیب بنامیم.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا