مکمل بنزین
رپورتاژ

بازار داغ خریدوفروش یاریس سدان

برند تویوتا سال‌ها پیش شعار «خودرویی برای هر سلیقه‌ای» را سرلوحه کارهای خودش قرارداد و راستش را بخواهید بر سر حرفش هم مانده است. تویوتا در سال‌های طولانی خودروهای بسیاری را در دسته بندی‌های متنوع عرضه کرده است. طوری که حتی ون، وانت‌بار، مینی بوس و … را هم می‌توان در رزومه این برند پیدا کرد. از همین‎رو ساخت سدانی که در دسته خودروهای معمولی به شمار می‌رود و هرکسی از پس خریدان برمی‌آید در دستور کار تویوتا قرار گرفت؛ خودرویی که خیلی گران نیست و در کمال تعجب قدرتمند هم عمل می‌کند. این خودرو چیزی نیست جر تویوتا یاریس و این‌طور که به نظر می‌رسد از محبوبیت خاصی هم در بازار داخلی‌مان برخوردار است.

یاریس سدان در طرح‌ها و مدل‌های بسیاری به بازار عرضه‌شده است و همیشه دست خریداران را در انتخاب بازی می‌گذارد. برای مثال تمامی مدل‌هایش از قدرت پایه‌ای برابر با 103 اسب بخار بهره می‌برند اما این میزان ممکن است در مدل‌های دیگرش کمی پایین یا بالاتر باشد. مدل‌هایی که در سایز و رنگ‌بندی‌های مختلف هم عرضه‌شده‌اند. مثلاً ممکن است برایتان عجیب باشد اما به‌صورت یک سال در میان مدل‌های هاچ بک یاریس سدان هم در بازار عرضه‌شده‌اند و در کمال تعجب تفاوت چندانی با مدل‌های اصلی هم نداشتند. برای مثال اگر نسخه اصلی از موتوری 1300 سی‌سی بهره می‌برد مدل هاچ بک هم دست نخورده به بازار عرضه می‌شود. یا مثلاً امکانات رفاهی زیر همگی در میان مدل‌های 2012 به بعد مشترک هستند. این امکانات شامل موارد زیر می‌شوند:

«سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – سیستم تهویه مطبوع (کولر) – آنتن مخفی در شیشه عقب – برف پاک‌کن‌های تناوبی قابل تنظیم – فرمان برقی بشکن – کف‌پوش – آینه‌هایی بغل برقی و همرنگ بدنه – قفل مرکزی – شیشه بالابر برقی – شیشه‌ها با لایه ضد UV – سیستم ورود بدون کلید – صفحه نمایشگر چند منظوره – تجهیزات قابل سفارش: رینگ آلومینیومی – صندلی عقب با قابلیت تاشو – چراغ مه‌شکن – بال عقب – کنسول عقب»

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم تویوتا یاریس در طرح‌های مختلف به بازار عرضه شد. از همین رو بازار خریدوفروش یاریس سدان هم به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود. برای مثال اولین دسته در خرید یاریس سدان تفاوت میان نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک آن است که معمولاً با اختلاف قیمتی بسیاری یافت می‌شوند. مثلاً اگر به دنبال قیمت یاریس سدان سال 2008 اتوماتیک باشید می‌توانید از 120 تا 145 میلیون تومان روی آن حساب باز کنید. از طرفی مدل دنده همین سال بعضاً باقیمت 110 میلیون تومان هم یافت می‌شود. البته هرچقدر جلوتر می‌آییم قیمت‌ها نیز به‌صورت صعودی بالا می‌روند و برای مثال مدل‎های سال 2015 چیزی حدود 270 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. اگر هم تصمیم بگیرید یک سال پایین‌تر بیایید در کمال تعجب باقیمتی برابر 200 میلیون تومان روبه‌رو می‌شوید.

در این میان یاریس‌های هاچ بک با نیمی از قیمت مدل اصلی به فروش می‌رسند و بسته به سال تولید هم متفاوت هستند. برای مثال یاریس هاچ بک سال 2014 را با 150 میلیون تومان هم می‌توان خرید. خیلی از فروشندگان مدل‌های هاچ بک هم قیمت خاصی ارائه نمی‌کنند و بیشتر قصد معاوضه خودرو را دارند تا فروش آن؛ برای مثال از هر 5 تویوتا یاریس هاچ‎بک حداقل 3 فروشنده قصد معاوضه دارند که این موضوع نیز کمی عجیب به نظر می‌رسد. درنهایت هم نوبت به خریدوفروش قطعات یاریس سدان می‌رسد که آن هم در شرایط خوبی به سر می‌برد. به‌طوری‌که باوجود گذشت حداقل 10 سال از اولین مدل آن هنوز هم می‌توان قطعات و لوازم‌یدکی آن را در بازار پیدا کرد.

خرید و فروش یاریس سدان در بازار کشور بسیار داغ است و این نکته اصلاً عیب نیست. همین‌که خودرویی پس از مدت بسیار از سال ساختش هنوز پشتیبانی می‌شود، مهم‌ترین دلیل ممکن بر این امر است. خودرویی که به نسبت قدرت، ظرافت و امکاناتش با قیمت مناسبی هم خریدوفروش می‌شود. اگر فقط سیستم‌های صوتی و تصویری آن را مورد توجه قرار دهیم با تفاوت چنانی میان یاریس سدان و خودروهای لوکس نمی‌یابیم. یاریس سدان حتی از دید ایمنی هم خودروی موفقی است و همین موضوع ارزش خرید آن را بالا می‌برد. در ضمن به‌هرحال همیشه نمی‌توان خودروی لوکس طراحی کرد و انتظار فروش میلیونی از آن داشت. همیشه باید برای هر سلیقه یک محصول خاص تولید کرد و این شعار تویوتا است.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا