مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

دلار بهانه است، گرانی خودرو به کام خودروسازان پیش می‌رود!

با نزدیک شدن به پایان سال 97 و مرور اتفاقاتی که درست از یکسال قبل آغاز شد و روند صعودی دلار و بسیاری از اجناس در داخل کشور را شاهد بودیم، به نکات جالبی پی می‌بریم که شاید گفتن و خواندن آنها خالی از لطف نباشد ولی حالا برای بسیاری این حسرت باقی مانده است که درست در همین روزها در سال 96 به راحتی میشد خودروهای خوبی خرید ولی حالا گرانی خودرو آن را به یک رویای دست نیافتنی تبدیل کرده است!

به گزارش چرخان، نوسانات بازار خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر بسیار زیاد بوده و هر از چندگاهی بر طبل گرانی خودرو کوبیده می‌شود و جهش عجیبی را در بازار شاهد هستیم که ماحصل آن افزایش قیمت پراید از 20 به 50 بوده است که طیبعتا همین روند در سایر خودروها نیز برقرار بوده و گرانی خودرو اتفاقی است که با همکاری بسیاری از دلایل رخ داده که نگاه ما به این موضوع چیزی است که مشخص می‌کند بعضی از این دلایل مانند خودروسازان نقش بسیار بیشتر و پررنگ‌تری در این گرانی داشتند.

خودرواز ابتدای سال جاری قطعا شاهد افزایش قیمت بسیاری از اجناس بودیم که وقتی از فروشنده در مورد چرایی این اتفاق سوال می‌کردیم به یک پاسخ تکراری می‌رسیدیم که دلار گران شده است و طبیعتا جنس او نیز متاثر از این موضوع بوده است که در مورد گرانی خودرو نیز به همین منوال بوده و خودروسازان گرانی دلار را عاملی برای این اتفاق اعلام می‌کردند ولی آیا واقعا نقش دلار در گرانی خودرو به این مقدار بوده است؟

یکی از دلایلی که خودروسازان اصرار زیادی به آن دارند این است که آنها قطعات موردنیازشان را با هزینه‌های بالا تامین می‌کنند و همین هزینه بالای قطعات باعث شده تا یا امکان تولید نداشته باشند چرا که متضرر می‌شوند و یا امکان ارزان فروشی ندارند که منجر به قیمت‌های فعلی شده است که حتی خودشان نیز با قیمت بازار اقدام به فروش محصولات می‌نمایند.

اما جالب است بدانید که 10 خودرویی که بیشترین تعداد معامله را به خود اختصاص داده و در سبد مصرفی مردم قرار دارند و در ماه‌های اخیر افزایش قیمت بالای 50 درصد را تجربه کرده‌اند که بعضا حتی به 100 درصد هم رسیده است، چیزی در حدود 70 درصد قطعات آنها کاملا از داخل کشور تامین شده و در غالب راه تولید آنها حتی مواد اولیه‌ای نیز از خارج کشور وارد نمی‌شود! پس چگونه خودروسازان به راحتی از افزایش قیمت‌های بالا برای محصولاتی که نیازی به ارز بالا ندارند صحبت می‌کنند؟

قصه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید که اگر کل مواد اولیه قطعات نیز از خارج کشور تامین گردد، خودروسازان به جز همین 3 ماهه اخیر عملا افزایش نرخی در پرداختیشان به قطعه سازان نداشتند و مجوز افزایش قیمت قطعات قطعه سازان در ماه گذشته صادر شده است ولی خودروسازان از خردادماه ساز گرانی را کوک کردند!

نکته دیگر که باید از خودروسازان بپرسیم این است که مگر از اواخر بهمن ماه دلار ارزان شده و یا تغییری در روند تولیدشان رخ داده که به راحتی هر روز دست به فروش فوری محصولاتشان می‌زنند و حتی علیرغم فروش با موعد یکماهه، بعضا خودروها را یک هفته‌ای به مشتریان تحویل دادند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا