مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

تسلا مدل Y رونمایی شد؛ هر آنچه از کراس‌اور جدید تسلا باید بدانیم!

وای! مدلی حیاتی برای تسلا …

تسلا بالاخره از جدیدترین محصول خود در یک مراسم ویژه در شهر لس‌آنجلس آمریکا پرده برداشت. محصولی تمام برقی در کلاس کراس‌اوورهای جمع و جور که عرضه رسمی آن از سال آینده و با قیمت پایه 39 هزار دلاری آغاز خواهد شد.Tesla model Y - تسلا مدل Y

ششمین محصول تسلا با قرار گرفتن در کلاس کراس‌اورهای سایز کامپکت، کوچکتر از اولین کراس‌اور این شرکت یعنی مدل X است و به همین دلیل نقش مهمی در میزان فروش این شرکت ایفا خواهد کرد. شباهت‌های ظاهری بین این دو مدل با توجه به فرم بدنه یکسان دیده می‌شود. با این حال در برخی جهات محصول جدید تسلا ما را به یاد تسلا مدل 3، دیگر خودروی مهم و حیاتی برای این شرکت صاحب نوآوری می‌اندازد که دلیل این امر، استفاده از پلت‌فرم و قطعات مشترک به میزان 75 درصد در این دو خودروست.

با توجه به اطلاعات اعلام شده از سوی تسلا، نکات مثبت زیادی در این خودروی تماما برقی دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به 3 ردیفه بودن صندلی‌ها (7 صندلی) در این خودرو اشاره کرد. این در حالی است که کمتر خودرویی در این کلاس بصورت 7 صندلی به فروش می‌رسد. هر چند تسلا نمونه 7 صندلی را یک سال بعد از نمونه 5 صندلی (دو ردیفه) و از سال 2021 به بازار عرضه خواهد کرد. به گفته تسلا، با خواباندن صندلی‌های عقب، ظرفیت بار 1870 لیتری در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. از دیگر نکات جالب توجه این خودرو ارتفاع بسیار کم کف این خودرو از سطح زمین است که کمتر این خودرو را به یک کراس‌اور شبیه می‌کند! همچنین تسلا مدل Y بر خلاف برادر بزرگتر خود برای ورود سرنشینان خودرو تدارکات زیادی ندیده است و به جای استفاده از درهای گالویینگ، از درهای معمولی استفاده کرده است.

Tesla model Y - تسلا مدل Y

همانطور که پیش از این نیز گفته شده بود، تسلا مدل Y همانند تسلا مدل 3، نقش مهمی در افزایش آمار فروش و سودآوری این خودروساز خواهد داشت و قیمت کمتر این مدل‌ها، قرار است خریداران بیشتری به سمت تسلا جذب کند.

ضمن نادیده گرفتن عرضه یک وانت برقی از سوی تسلا در آینده‌ای نزدیک، کراس‌اور شهری مدل Y، تاکنون تکمیل کننده سبد محصولات تسلا بوده است. طراحی این خودرو در نمای جلو و عقب شباهت زیادی به مدل 3 دارد. با این حال نمای جانبی و فرم کلی طراحی این خودرو به مدل X شباهت دارد.

Tesla model Y - تسلا مدل Y

در نمای داخلی نیز طراحی کابین و داشبورد همانند مدل 3 ساده و خلوت صورت گرفته است و خبری از پنل پشت فرمان نیست. صفحه نمایش همه‌کاره‌ موجود در مدل Y نیز دقیقا همانند نمونه 15 اینچی تمام لمسی به کار رفته در مدل 3 به نظر می‌رسد. دریچه های پرتاپ باد سیستم تهویه مطبوع نیز که بصورت مخفیانه و زیبایی بصورت یک نوار باریک در بالای داشبورد قرار دارد را پیش از این در مدل 3 دیده بودیم. با این حال سقف شیشه‌ای پانورامیک و یک پارچه این خودرو، زیبای خاصی به کابین تسلا مدل Y داده است.

به گفته تسلا این خودرو بر اساس میزان برد حرکتی در 3 نسخه اصلی و یک نسخه پرفورمنس دسته بندی و عرضه خواهد شد. نسخه پایه و ارزان قیمت این خودرو که با پسوند Standard Range عرضه خواهد شد، با هر بار شارژ تا 370 کیلومتر مسافت نیاز به شارژ مجدد نخواهد داشت. در این مدل تک دیفرانسیل که تا بهار سال 2021 عرضه نخواهد شد، موتور الکتریکی بر روی محور جلو قرار گرفته است و شتاب صفر تا صد 6 ثانیه‌ای را برای ارزان‌ترین نسخه تسلا مدل Y رقم زده است. این خودرو که توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 193 کیلومتر بر ساعت را نیز دارد، 39 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است و برخلاف انتظار دیرتر از نسخه‌های گران قیمت‌تر به بازار عرضه خواهد شد.

Tesla model Y - تسلا مدل Y

نسخه دوم نیز که با پسوند Long Range نامگذاری شده است، یک نمونه تک دیفرانسیل از این خودرو به شمار می‌رود و بیشترین برد حرکتی را در بین تمامی نسخه‌های این خودرو دارد. این مدل با یک بار شارژ توانایی طی کردن حداکثر مسافت 483 کیلومتری را بدون شارژ مجدد دارد. این خودرو همچنین تنها در عرض 5.5 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و حرکت خود را تا رسیدن به حداکثر سرعت 209 کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. تسلا این خودرو را 47 هزار دلار قیمت گذاری کرده است.

نسخه سوم که یک مدل دو دیفراسیل به شمار می‌رود، از دو موتورالکتریکی بر روی دو محور خود بهره می‌برد و با پسوند Dual Motor AWD عرضه خواهد شد. این نسخه از عملکرد بهتر، اما برد کمتری نسبت به نسخه Long Range بهره می‌برد و با حداکثر سرعت 217 کیلومتر بر ساعت، 51 هزار دلار قیمت گذاری شده است. به گفته تسلا این مدل توانایی طی کردن 450 کیلومتر بدون شارژ مجدد را دارد و تنها در عرض 4.9 ثانیه سرعت خود را به صد می‌رساند.

اما چهارمین نسخه که عرضه آن همانند دو نسخه قبلی از اواخر سال 2020 (پاییز) آغاز خواهد شد، قوی‌ترین مدل از تسلا مدل Y به شمار می‌رود. این مدل که تسلا آن را نسخه Performance نامگذاری کرده است، از دو موتور و سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برد و به عنوان گران‌ترین تیپ این خودرو، عملکرد اسپرت و جالب توجهی از خود نشان می‌دهد. طبق ادعای تسلا این خودروی برقی تنها در عرض 3.8 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت و تا حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه خواهد داد. با این حال میزان برد این خودرو نیز 450 کیلومتر اعلام شده است تا قیمت 60 هزار دلاری این خودرو توجیه پذیر جلوه کند.

Tesla model Y - تسلا مدل Y

ایلان ماسک در جریان رونمایی از این مدل گفت: این خودرو قابلیت‌های یک خودروی همه جا رو را دارد و در همین حال، همانند یک خودروی اسپرت عمل می‌کند.

به گفته تسلا این خودرو در کنار انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی، از قابلیت رانندگی خودران به طور کامل بهره می‌برد و تسلا امیدوار است مدل Y، عنوان ایمن‌ترین کراس‌اور کامپکت در جهان را ازآن خود کند.

در هر صورت رقابت در دنیای خودروهای الکتریکی بسیار شدید شده است و تسلا به عنوان سرمدار این عرصه، اکنون رقیبان بی‌شماری از خودروسازان مطرع جهانی را در پیش روی خود می‌بیند. رقیبانی که با وجود هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌های کلان هنوز هم در مقابل نوآوری‌های تسلا کم خواهند آورند.

نسخه‌های مختلف تسلا مدل Y

نام مدل  موتور مسافت قابل پیمایش (برد) شتاب صفر تا صد حداکثر سرعت قیمت
Standard Range (پایه) یک موتور الکتریکی بر روی محور جلو 370 کیلومتر بدون شارژ مجدد 6 ثانیه 193 کیلومتر بر ساعت 39 هزار دلار
Long Range یک موتور الکتریکی بر روی محور عقب 483 کیلومتر بدون شارژ مجدد 5.5 ثانیه 209 کیلومتر بر ساعت 47 هزار دلار
Dual Motor AWD دو موتور الکتریکی بر روی هر دو محور 450 کیلومتر بدون شارژ مجدد 4.9 ثانیه 217 کیلومتر بر ساعت 51 هزار دلار
Performance (AWD) دو موتور الکتریکی بر روی هر دو محور 450 کیلومتر بدون شارژ مجدد 3.8 ثانیه 240کیلومتر بر ساعت 60 هزار دلار

گالری کامل تصاویر:

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جلوش چقدر ضایع ست ، مثلا اومده طرح فوق مدرن و خاص بزنه، حالا اینو ایرانیا ساخته بودن همه می گفتن این چه آشغالیه، ولی خارجیا بسازن می گن به به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا