مکمل بنزین
خبرداخلی

سرعت بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور در سال 98 چه تغییری می‌کند؟

بسیاری از مردم برای استفاده از بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور معمولا دچار مشکل می‌شوند و بدون دانستن قوانین سرعتی مربوط به آنها، معمولا دچار جریمه‌های سنگینی می‌شوند که به راحتی با آگاهی از آنها می‌توان از این جریمه‌ها جلوگیری کرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که سرعت بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور در سال 98 شامل تغییراتی خواهد شد که در ادامه جزئیات آن را می‌خوانید.

به گزارش چرخان، داوود کشاورزیان، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و رئیس پیشین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در همایش مجمع جهانی راه (پیارک) دو سال پیش در مورد این موضوع گفته بود: این سازمان به دنبال طرحی است که طبق آن شاهد کاهش سرعت 10 کیلومتری در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی خواهیم بود. این طرح به مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا در صورت تصویب در نوروز 97 اجرایی گردد.

جالب است بدانید که این طرح عملا مسکوت ماند و خبری از آن نشد و سال 97 در حالی به اتمام رسید که سرعت در همه جاده‌ها ثابت ماند ولی زمزمه‌هایی مبنی بر بررسی این طرح در کمیسیون ایمنی راه‌ها شنیده می‌شود که احتمالا این طرح در سال 98 تصویب و اجرایی خواهد شد که طبق آن شاهد کاهش سرعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور خواهیم بود.

قصه وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانید مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت جاده‌های کشور و همچنین با اشاره به مصدومین و کشته‌های تصادفات کشور، آتش تندتری نسبت به دیگر مسئولین داشته و معتقد است که کاهش سرعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور بایستی چیزی در حدود 10 تا 20 کیلومتر باشد چرا که تعداد کشته‌های تصادفات بسیار بالاست و در حال افزایش است. او معتقد است که نهایت سرعت در جاده‌های کشور باید به 100 کیلومتر در ساعت برسد و بالاتر از این عدد برای بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور خطرناک خواهد بود.

عوارض طرح ترافیکوی ادامه داد: یکی از دلایلی که برای عدم کاهش سرعت مطرح می‌شود این است که هزینه تعویض تابلوهای سطح جاده‌های کشور برای دولت بالاست ولی دولت باید هزینه تصادفات و مصدومین و کشته‌ها را بررسی کرده و با توجه به هزینه بالای این اتفاقات، قطعا هزینه کرد تعویض این تابلوها بسیار به صرفه و قابل توجیه خواهد بود. قطعا در صورتی که کاهش سرعت در جاده‌های کشور رخ دهد شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود و وضعیت به مراتب بهتر خواهد شد و بعد از آن می‌توانیم به بهبود وضعیت جاده‌ها بپردازیم.

اما یکی از مسائلی که در این زمینه مطرح می‌شود موضوع تاثیرگذاری کاهش سرعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور است که آیا همه تصادفات در بین سرعت 110 تا 120 کیلومتر رخ می‌دهد که بتوان با این تغییر جلوی آن را گرفت؟ اگر تصادفات در سرعت بالای 120 و یا پایین تر از 110 کیلومتر رخ دهد طبیعتا این یعنی که کاهش 10 کیلومتری سرعت تاثیری در کاهش تصادفات نخواهد داشت.

معاینه فنی خودروهای شخصیاما چیزی که در حال حاضر مشخص بوده و به نظر قطعی است که کاهش سرعت‌ها در نوروز 98 رخ نخواهد داد و این موضوع در جلسات بعدی مجلس بررسی شده و احتمالا در صورت تصویب در اواخر بهار 98 به مرحله اجرا می‌رسد.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. پس بگو چرا اینهمه کشته های سوانح رانندگی در آزادراه های آ لمان زیاده .اینو من نمیدونستم !!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا