مکمل بنزین
رپورتاژ

رقبای راو ۴ را بشناسید

تویوتا در ایران چندین مدل کراس‌اور و شاسی بلند می‌فروشد. یکی از خوش‌نام‌ترینشان خودرویی با ظاهر اسپرت، تقریبا عضلانی، جدی و خوش‌رو است. راو۴ برای اینکه ۱۰۰ کیلومتر را طی کند نیاز به ۹ ثانیه زمان دارد. یعنی از نظر شتاب از لندکروز پایین‌تر نیست. در عوض در مقایسه با آن خودروی قدیمی غول‌پیکر چهره‌ای مدرن‌تر و جمع‌وجور دارد.

با اینکه این خودرو با فیس‌لیفت‌های مختلفی به بازار آمده اما تویوتا راو ۴ ۲۰۱۸ همان مدلی است که سال ۲۰۱۶ به بازار آمد؛ اما قدرت تولیدی موتور نسل آخر در مقایسه با نسل‌های قبلی بسیار بیشتر است. کابین راوفور از سال ۲۰۱۶ با اقبال بیشتری روبرو شد.

یکی از رقبای این خودرو را باید از محصولات بی ام و بدانیم. x3 شباهت‌هایی به راو ۴ دارد که این دو را به رقبای همدیگر تبدیل کرده است. بی ام و اسم دهان‌پر‌کن‌تری دارد اما اولین تفاوتی که بین این دو خودرو پیدا می‌شود هزنیه‌های جانبی این خودروی لوکس است. بدون شک هزینه‌ای که بابت استهلاک یک خودروی آلمانی باید بپردازیم خیلی بیشتر از خودروی ژاپنی است. مثلا در سایت دیوار در آگهی‌های مختلف رینگ x3 بین شش تا هشت میلیون تومان آگهی شده است اما آگهی دیگری پنج حلقه رینگ و لاستیک راو۴ را به قیمت پنج میلیون تومان می‌فروشد. از طرف دیگر همین تفاوت‌ها را در قیمت کل دو خودروهم می‌توان دید. راو۴ مدل سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵۰ میلیون تومان است اما x3  ۲۰۱۸ به قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

یکی دیگر از رقبای تویوتا راو سانتافه است. هر دو خودرو در قلب بازار شاسی بلندهای جا گرفته‌اند. از نظر انتخاب اینکه کدامیک زیباتر است راحت نیست ولی راو۴ موتوری ۲.۵ لیتری دارد درصورتی که موتور سانتافه توربوشارژ دو لیتری است. این توروبوشارژ بودن موتور باعث شده که قدرت بیشتری تولید کند اما دردسرهای خودش را هم داشته باشد. سانتافه ۲۰۱۷ حدود ۶۸۰ میلیون تومان است. هیوندا خودروی شاسی‌بلند خودش را با هندلینگ بهتری در مقایسه با راو۴ به بازار فرستاده است که ارزش این  تفاوت قیمت را دارد. در برخی نسخه‌های سانتافه ما شاهد ردیف سوم هم هستیم و به این‌ترتیب سانتافه خودرویی خانوادگی‌تر است. همچنین سانتافه اسم شناخته‌شده‌تر و بازار دست دوم بهتری دارد.

راو ۴ در محصولات کیا هم برای خودش رقیب دارد. راو خودروی زیباتری است اما قدرتی که پیشرانه کیا تولید می‌کند کمی بیشتر از محصول تویوتاست. با این حال سورنتو از نظر شتاب به راوفور نمی‌رسد. همچنین مصرف بنزین آن در هر دو کیلومتر دو لیتر از راوفور بیشتر است.  قیمت هر دو خودرو مشابه همدیگر بوده اما سورنتو فضای پای بیشتری دارد و از نظر ابعاد بزرگ‌تر است.

حالا که حرف به رقبای راو۴ رسیده نباید از نام نیسان غافل بمانیم. خودروی نیسان ایکس ترپل پیچیدگی‌های کمتری در طراحی‌اش دارد. توان موتوری هم‌اندازه باهم آن دو را در یک تراز قرار داده است. همچنین مصرف سوخت راو تنها کمی از نیسان بیشتر بوده. در گیربکس نیسان دنده یک تا سه اصلا وجود ندارد و خودرو خود به خود تغییر دنده می‌دهد. همین موضوع هم باعث شده که مصرف بنزین آن کمتر باشد. همچنین سانروف راو۴ یک مدل معمولی ولی ایکس تریپل یک سانروف پاناراما دارد.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تو این کلاس فقط نیسان ایکس تریل ولی نسل جدید راوفور هم عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا