مکمل بنزین
آموزشترفند

هرآن‌چیزی که باید از سیستم کنترل کشش (GRIP CONTROL) بدانید

یکی از نگرانی‌های صاحبان خودرو در رانندگی با خودروهای مختلف در جاده‌های برفی و بارانی است که این مشکل در رانندگی روی چمن مرطوب نیز وجود دارد که کشش خودرو عملا در این جاده‌ها مناسب نبوده و مخاطراتی راننده و خودروی وی را تهدید می‌کند که با جاگذاری سیستم کنترل کشش (GRIP CONTROL) در خودروهای لوکس امروزی عملا این مشکل تا حدود بسیار زیادی حل شده است!

سیستم کنترل کشش (GRIP CONTROL) دارای یک سیستم هوشمند کنترل کشش است که در هر نوع آب و هوایی عملکرد متناسب را انجام داده و کشش خودرو را سطوح مختلف مدیریت می‌کند. این سیستم کنترل پایداری به نحوی عمل می‌کند تا دو چرخ جلو عملکرد خوبی در جاده‌های مذکور داشته باشد که عملکردهای این سیستم در 5 مورد قابل کنترل و انتخاب است.

سیستم کنترل کشش (GRIP CONTROL)1- اولین حالت از این سیستم، حالتی است که سیستم ESP گیربکس خودرو را برای جاده معمولی و با کمترین لغزش آماده می‌کند و در این زمینه همان اتفاقی رخ می‌دهد که در سایر خودروها نیز رخ می‌دهد.

2- حالت دوم برای استفاده از این سیستم کنترل کشش برای جاده برفی است که این سیستم فعال شده و بهترین کشش را از هر کدام از چرخ‌های جلو دریافت می‌کند. هر چقدر که سرعت خودروی شما افزایش پیدا می‌کند عملکرد این سیستم نیز بالا رفته و کشش در چرخ‌های جلو را بیشتر نموده و مدیریت آن را افزایش می‌دهد.

3- شاید عملکرد فوق العاده این سیستم را بتوان در حالت All-terrain دید که در جاده‌های گلی، خاکی و چمن‌های مرطوب وارد عمل شده و بیشترین مدیریت و تعادل و کشش را در چرخ‌های خودرو ایجاد کرده و از لغزش‌های زیاد جلوگیری می‌نماید. این حالت در جاده‌هایی که بیشترین احتمال لغزندگی در آن وجود دارد کاربرد زیادی داشته و تفاوت خودروهای دارای این سیستم و بدون آن را نشان می‌دهد. شاید جالب است بدانید که این سیستم با کنترل الکترونیکی قابلیت حفظ تعادل و کشش تا صد در صد را داشته و عملا در بسیاری از مواقع حتی کوچکترین لغزش نیز در خودرو ایجاد نمی‌شود.

سیستم کنترل کشش (GRIP CONTROL)4- در حالت جاده‌های شن و ماسه نیز این سیستم به خوبی وارد عمل شده و تا حد بسیار زیادی از لغزش کم می‌کند و چرخ‌های جلو را متعادل می‌نماید. کار اصلی این سیستم در شن و ماسه این است که ریسک گیر کردن خودرو در شن و ماسه را کاهش داده و به مراتب، رانندگی ایمنی را برای راننده ایجاد کند.

5- در حالتی که راننده ESP Off را استفاده می‌کند، سیستم ESP و Grip در سرعت بالاتر از 31 مایل به صورت اتوماتیک متوقف شده و خودرو به طور کامل در اختیار راننده قرار می‌گیرد تا هر گونه که دوست دارد، رانندگی کند! چرا که نه؟

گفتنی است که سیستم کنترل کشش (GRIP CONTROL) در بعضی از خودروهای موجود در بازار ایران وجود داشته و مشتریانی که تمایل به بهره گیری از این تکنولوژی بسیار جذاب را دارند می‌توانند در خودروهای لوکس فرانسوی، کره‌ای و ژاپنی به دنبال آن باشند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا