مکمل بنزین
گوناگونخبر

بازار خودرو در ایران، کیفیت بسیار پایین، قیمت کهکشانی!

از ارزان‌ترین ماشین‌های بازار خودرویی آشفته ایران تا گران‌ترین آن‌ها(به جز خوردوهای خارجی باکیفیت)، همگی در یک جمله اشتراک دارند، قیمت بسیار بالا و کیفیت پایین.

به‌اصطلاح، اقتصادی‌ترین خودروی موجود در بازار ایران، همان پراید معروفی است که سایپا، آن را در نسخه‌های متفاوت (در عمل کاملاً یکسان)، به فروش می‌رساند. پرفروش‌ترین مدل‌های پراید نیز پراید 111 هاچبک و پراید 131 کامپکت بوده که هم‌اکنون، باقیمت‌های بسیار بالای 48 و 43 میلیون تومان به فروش می‌روند.

خودرویی که از سال 1993 و بر پایه خودروی هاچبک شرکت کیا موتورز کره که از دهه 80 میلادی، به فروش می‌رفت، در ایران مونتاژ شد. این غول خودروساز کره‌ای، فروش این هاچبک قدیمی را در سال 2000 میلادی، به پایان رساند.

البته این را نیز باید در نظر گرفت که قرار بود تولید خودروهای بی‌کیفیت و قدیمی مانند همین پراید، به دلیل عبور نکردن از استانداردهای جدید، متوقف شود که به دلیل بهانه خوبی مانند تحریم، این اتفاق رخ نداد. در حال حاضر، اکثر خودروهای مونتاژ داخلی یا همان به‌اصطلاح خودروهای داخلی، به دلیل امینت پایین خودرو برای سرنشینان، مصرف بالای سوخت و انتشار زیاد گازهای آلاینده، بازار خودرویی ایران را به این روز انداخته‌اند.

دیگر خودروی این بازار آشفته، پژو 405 بوده که هم‌اکنون باقیمت 77 میلیون تومان به فروش می‌رود. خودرویی بسیار قدیمی که از پژو، آن را در سال 1987(32 سال قبل!)، رونمایی کرد و ایران‌خودرو از سال 1992، تولید آن را در ایران آغاز کرد. خودرویی که پس از 10 سال در اروپا، تولیدش توسط پژو متوقف شد.اگرچه 405، نسبت به پراید، از ایمنی بهتری برخوردار است اما مصرف سوخت این پژوی پیر، بالا و غیراقتصادی است.

دیگر خودروی معروف بازار ایران، سمند بوده که جعبه‌دنده و موتور آن، از 405 گرفته‌شده و هم‌اکنون، تمامی نسخه‌های آن از 78 تا 100 میلیون تومان، قیمت‌گذاری شده‌اند.

البته، پژو 206، خودرویی که به علت طراحی بسیار زیبای خود توسط طراحان خوش‌ذوق فرانسوی، توانسته با اقبال بسیار خوبی از طرف مردم روبرو شود، باقیمت 88 میلیون تومان به فروش می‌رود. خودرویی که جوان‌ترها، به علت طراحی آن، بیشتر سراغ آن می‌روند.

دنا نیز یکی دیگر از دست‌پخت‌های خودروساز ایرانی است که ایران‌خودرو به دلیل افزایش دادن سبد محصولات خود نام آن را از سمند به دنا تغییر داده است. خودرویی که نسخه جدید همان سمند بوده و از نسخه‌ی معمولی تا پلاس آن، بین 106 تا 150 میلیون تومان، قیمت خورده‌اند.

سایپا و ایران‌خودرو، به‌وسیله همکاری با رنوی فرانسه، خودروهایی مانند رنو لوگان (تندر 90) و ساندرو را در ایران مونتاژ می‌کردند. خودروی تندر 90، یکی از بهترین خودروهای تولید داخلی بود که افراد زیادی به دلیل هزینه نگهداری پایین و موتور کم‌خرج و قدرتمندش (جدای از طراحی نه‌چندان جالبش)، آن را یک گزینه مناسب برای خود دانسته‌اند.

بدون شک، یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعتی ایران که از تحریم‌های آمریکا لطمه خورده است، همین خودروسازی، مونتاژ خودرو و تولید قطعه بوده است. تماس نداشتن بانک‌های ایران با دیگر بانک‌های جهانی و کم شدن ارزش ریال ایران به مقدار 70 درصد نسبت به ارزهای خارجی، از دیگر موانع خودروسازی ایران بوده است.

اما بزرگ‌ترین مقصر این چالش، شرکت‌های خودروسازی ایران بوده و هستند که طی این‌همه سال نتوانسته‌اند، خودروهایی باب میل مردم را به تولید رسانده و با مونتاژ خودروهای 40 سال اخیر اروپا، فقط به فکر سودآوری و بقای خود از طریق هر راهی بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا