مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌هاترفند

قدم به قدم با خارج کردن خودرو از گل و لای و اقدامات بعد از نجات!

حتما در سال‌های اخیر اخبار مربوط به سیل را در کشورمان دنبال کردید و همان‌طور که در ابتدای سال جاری نیز این بلای طبیعی منجر به اتفاقات ناگواری در کشورمان شد، بسیاری از مردم را برای دانستن اطلاعات مربوط به جلوگیری از رخدادهای این چنینی تحریک کرده و ما در این مقاله قصد داریم شما را برای روبرو شدن با یک پدیده بسیار معمول یعنی گیر کردن خودرو در گل و لای مطلع نماییم.

با توجه به اینکه بسیاری از موارد مربوط به روبرو شدن با سیل در مقالات دیگر گفته شده، اما یک نکته بسیار مهم در این بین فراموش شده است که پس از اتمام ماجرای و بلای سیل، شاید این گل و لای باشد که خودروهای مردم را تهدید می‌کند و بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه باید با این اتفاق مواجه شوند.

البته خیلی از راننده‌ها علیرغم اینکه اطلاعات نسبی در این زمینه دارند و حتی به هشدارهای مربوط به سیل و نگرانی‌های پیرامون آن توجه می‌کنند ولی بازهم وارد یک جاده‌ای می‌شوند که در ادامه مسیر به گل و لای برخورد کرده و در واکنش به این اتفاق هیچ راهکاری جز یک سری کارهای تکراری که حتی وضعیتشان را بدتر می‌کند، هیچ عملکرد مثبتی را نشان نمی‌دهند.

شاید اگر بخواهیم بگوییم که چه کاری بدترین کاری است که شما می‌توانید انجام دهید می‌توانیم به گاز دادن و دستپاچه شدن اشاره کنیم که البته یک اتفاق کاملا تکراری بوده و ماحصلی جز بدتر شدن اوضاع ندارد! شما باید بدانید که گاز دادن بی برنامه عملا خودروی شما را بیش از قبل در گل فرو می‌برد و نجات شما و خودرویتان را سخت‌تر از قبل می‌کند.

اولین کاری که باید در این موقعیت انجام دهید این است که خونسردی خود را به طور کامل حفظ کنید و بدانید که جز با خونسردی هیچ اقدام مثبتی در راستای خارج شدن خودرو از گل و لای انجام نخواهد شد و باید شما و همراهانتان پاچه شلوارتان را بالا بزنید و برای اقداماتی که خواهیم گفت، آماده شوید.

ابتدا مطمئن شوید که واقعا گیر کرده‌اید!

اولا شما باید بدانید که لزوما هر وارد شدن به گل و لای در جاده به معنای گیر افتادن در آن نیست و شما با کمی خونسردی می‌توانید اقدام به خروج از این وضعیت نمایید ولی اگر با چپ و راست کردن فرمان، شاهد هرز گشتن چرخ‌ها بودید و یا با گاز دادن به جای جلو رفتن شاهد پایین رفتن خودرو بودید باید بدانید که وضعیتتان طوری نیست که به این تلاش‌ها ادامه دهید.

در این شرایط باید بدانید که خروج شما از خودرو و مشاهده وضعیت بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید و با عقب و جلو کردن خودرو صرفا خودرو را بیش از پیش وارد گل و لای می‌کنید.

به خودروهای دیگر اطلاع دهید!

اگر در جاده‌ای هستید که دیگر خودروها نیز در حال رفت و آمد هستند باید به آنها اطلاع دهید تا اولا از تصادف احتمالی جلوگیری نمایید و دوما اینکه از گیر افتادن آنها جلوگیری گردد. شما برای اطلاع کردن دیگران کافیست که چراغ‌های خودرو را روشن کنید و فلشر را روشن نمایید تا حضور خودروی شما برای دیگران محرز شود.

وضعیت جاده و خودرو را بررسی نمایید

وقتی از خودرو خارج شدید وضعیت را بررسی نمایید که آیا کف خودرو در گل و لای گیر کرده است یا صرفا لاستیک‌ها درگیر این اتفاق هستند؟ اگر کف خودرو نیز در گل و لای گیر کرده باشید باید بدانید که کار شما برای رهایی از این وضعیت سخت‌تر می‌شود. همچنین ادامه مسیر را نیز بررسی کنید که آیا وضعیت بد جاده ادامه دارد و یا صرفا در همین محدوده‌ایست که شما در آن قرار دارید. اگر وضعیت در بقیه جاده به بدی محل شما نبود باید سعی کنید که خودرو را منتقل نمایید.

مسافرین خود را پیاده نمایید

این نکته نه برای نجات آنها که طبیعتا خطر خاصی ایشان را تهدید نمی‌کند، این نکته برای سبک شدن خودرو و راحت شدن خروج آن از گل و لای است. همراهان خود را از خودرو خارج کنید و ایشان را در یک فاصله مناسب از خودرو قرار دهید تا خطر و گزندی از سمت خودرو به آنها نرسد.

البته همراهانی که بتوانند به شما در هل دادن خودرو و خارج کردن آن از گل و لای کمک کنند افرادی خواهند بود که باید در کنارتان بمانند، البته با آنها طی کنید که باید قید تمیزی لباس‌هایشان را بزنند و گلی شدن شلوارشان را بپذیرند. جاده‌های گلی به شدت لغزنده هستند و باید در اقداماتی که انجام می‌دهید نهایت دقت را داشته باشید.

دور و بر چرخ‌ها را کمی خالی کنید

برای حرکت خودرو باید کمی محل مانور چرخ‌ها باز باشد تا لاستیک کمترین برخورد را با گل داشته باشند. دنده خودرو را روی دنده سنگین قرار دهید و به آرامی کلاچ را رها کنید تا سنگینی خودرو در حرکت آن کمک کرده و پدال گاز را به آرامی فشار دهید تا خودرو حرکت کند. توجه کنید که از رفتارهای هیجانی و بدون برنامه خودداری نمایید و از فشردن بیهوده گاز خودداری کرده و صرفا همه این اقدامات باید به آرامی انجام شود.

در صورتی که متوجه شدید که این اقدام شما کمکی به این موضوع نمی‌کند و صرفا شاهد هرز گشتن چرخ خودرو بودید به اقدام خود ادامه ندهید و به توصیه‌های دیگر عمل نمایید.

باد لاستیک‌ها را کم کنید

در صورتی که اقدامات بالا موثر نبود حالا باید سطح برخورد چرخ‌ها را با زمین بیشتر کنید که این کار با کم کردن باد لاستیک‌ها صورت می‌گیرد. البته این کاهش باید چیزی در حدود 40 درصد باد استاندارد لاستیک باشد و نباید باد لاستیک را نصف کنید و این اقدام قطعا باید به درستی صورت بگیرد تا موثر باشد.

 

زیر چرخ‌ها را محکم کنید

یکی از علل اصلی گیر کردن خودرو در گل و لای کاهش اصطکاک چرخ با زمین است که در صورتی که بتوانید این مشکل را تا حدودی برطرف کنید قطعا مشکل اصلی را نیز حل کرده‌اید. شما می‌توانید با سنگ و کلوخ و هر چیزی که منجر به محکم شدن زیر چرخ‌ها شود این اقدام را انجام دهید که در صورت نبود هر امکان محیطی می‌توانید از زیرپایی ماشین استفاده کنید.

فاصله شاسی را با زمین بیشتر کنید

یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید در هنگام هل دادن خودرو انجام دهید این است که به هل دهندگان بگویید به جای هل دادن به جلو، خودرو را به سمت بالا ببرند تا سطح برخورد شاسی با زمین کاهش پیدا کند. اگر همراهی ندارید نیز نگران نباشید چرا که جک خودرو اینجا به دردتان خواهد خورد و می‌توانید آن را روی یک تکه چوب قرار دهید تا در گل فرو برود. البته اگر به قدری آینده نگر بوده باشید و از ملامت دیگران نترسیده باشید، چک بادی بهترین چیزی است که در این وضعیت به شما کمک خواهد کرد.

بکسل خودرو!

اگر همه اقداماتتان بی اثر بود و جز گلی شدن لباستان چیز دیگری عایدتان نشد، نوبت بکسل کردن خودرو است که بایستی توسط خودروهای دیگر انجام شود! هر چند راضی کردنشان شاید کمی سخت باشد ولی شما یا باید منتظر نیروی امدادی باشید و یا از خودروهای گذری کمک بخواهید.

بعد از نجات چه کنیم؟

وقتی که خودرو را از گل و لای بیرون آوردید ابتدا باد لاستیک‌ها را به میزان استاندارد برگردانید و سپس در اولین کارواش نسبت به شست و شوی حسابی خودرو اقدام نمایید و همه گل و لای خودرو را بشویید. به مسئول کارواش بگویید که به خوبی همه درزهای زیر خودرو را بشوید و حتما زیرشویی را در برنامه کاریتان قرار دهید. همه مایعات و روغن‌های مربوط به پیچ و مهره‌ها را بررسی کنید و وضعیت کلی خودرو را با یک کارشناس در میان بگذارید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا