مکمل بنزین
گوناگونخبر

کپی به قیمت اصل!

قیمت خودرو بالا رفته است و می‌توان گفت این موضوع را مردم قبول کرده‌اند و در تلاش هستند به این شرایط عادت کنند و بنظر می‌رسد دیگر قیمت خودرو هیچگاه مانند گذشته نخواهد شد و باید با این مبالغ گزاف کنار بیاییم. اما برخی از قیمت‌ها هوش از سر می‌برند. BYD و کارمانیا مدتی هست که مدل F3 را در کشور ما عرضه کرده‌اند. این خودرو از لحاظ ظاهری یک کپی از خودروهای تویوتا و نیسان است. اف 3 بی‌شک یک خودرو برای بازار ارزان قیمت‌ها است اما در ایران شرایط متفاوتی دارد. اف 3 در قلب خود یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر گنجانده است که سدان‌های ارزان‌قیمت چینی نیز در ایران چنین موتورهایی دارند.

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به نمایشگر ۸ اینچی، دوربین عقب، دوربین جانبی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، چراغ‌های LED عقب، مه‌شکن عقب و جلو، روشنایی روز، خاموش شدن تاخیری چراغ‌های جلو (چراغ بدرقه)، رینگ‌های اسپرت سایز ۱۵ اینچ، آینه‌های برقی جمع‌شونده، اتو هلد و … اشاره کرد. متاسفانه نبود نظارت کافی باعث شده تا این خودرو در بازار با قیمت بسیار بالایی یافت شود اگر چه کارمانیا قیمت کمتر از 150 میلیون تومان را برای F3 در نظر گرفته اما فروشندگان این خودروها، برای آن در بازار آزاد قیمت بیش از 200 میلیون تومان را در نظر گرفته‌اند در این میان برخی آگهی‌ها نیز دیده می‌شوند که قیمتی نزدیک به قیمت کارخانه را برای F3 تعیین کرده‌اند. این آشفتگی بازار آزاد، عملکرد فوق‌العاده ضعیف نهادهای نظارتی و کسانی که می‌توانند به این موضوع وارد شوند را نشان می‌دهد که امیدواریم هر چه سریعتر برطرف شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا