مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هرآن‌چیزی که از خودروهای پلاگین هیبریدی باید بدانید

قطعا در سال‌های اخیر یک ترکیب اسمی به گوشتان خورده و برایتان سوال شده است که مفهوم خودروهای پلاگین هیبریدی چیست و چه ویژگی‌هایی را در اختیار راننده و مالک خودرو قرار می‌دهد. این خودروها که در حال حاضر روند رو به رشدی را در سبد تولیدی خودروسازان دنیا دارند دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که در این مقاله به جزئیات آن اشاره می‌کنیم.

یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر مورد توجه خودروسازان و اهالی بازار خودرو قرار گرفته، موضوع خودروهای پاک و دوست دار محیط زیست است که طبیعتا با توجه به سوخت‌های فسیلی و ضربه سنگینی که به محیط زیست وارد می‌کنند، تنها راهکار برون رفت از مشکلات آن بوده و به نظر می‌رسد که به زودی نیز به طور کلی جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی در دنیا شوند.

پلاگین هیبریدیاین تقاضای جامعه جهانی برای افزایش تولیدات مربوط به خودروهای دوست‌دار محیط زیست، تولید خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی رو به افزایش یافته و خودروسازان برای تولید هر چه بیشتر این موارد در تلاش و رقابت هستند. به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا برای گسترش تولید و ورود این خودروها امتیازات زیادی را به سازنده‌ها و خریداران اعطا می‌کنند که کمتیرن حالت آن، تعرفه بسیار پایین آنهاست که منجر به واردا سهل الوصول آنها می‌شود.

خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV که دارای ویژگی‌های بهتری نسبت به خودروهای هیبریدی بوده و قابلیت‌های بهتری نسبت به آنها دارد. این خودروها دارای باتری قدرتمندتری نسبت به مدل مذکور هستند و پیمایش بیشتری را برای راننده به همراه خواهند داشت. همان طور که اسم این خودروها مشخص است، این خودروها دارای قابلیت شارژ با برق شهری هستند و یا مالک خودرو می‌تواند از ایستگاه‌های شارژ برقی برای شارژ باتری خودرو استفاده نماید. از دیگر ویژگی‌های خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با اتمام شارژ برقی، پیشرانه بنزینی خودرو به کمک خواهد آمد و وظیفه ادامه مسیر را برعهده می‌گیرد.

خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEVاز سری خودروهای با این قابلیت می‌توان به مدل‌هایی از شورولت و بی ام و اشاره کرد که اتفاقا از فروش بسیار خوبی نیز برخوردار هستند و طرفداران زیادی را در بازارهای خودرویی دنیا دارا هستند. این خودروها علاوه بر مصرف کم سوخت، آلایندگی بسیار پایینی دارند و عملا در حالت هیبریدی، هیچ‌گونه آلایندگی خاصی را ایجاد نمی‌کنند.

از دیگر خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV که در کشور ما نیز از طرفداران خاص خود برخوردار بوده و بازار خوبی نیز دست و پا کرده، نسخه هیبریدی اوتلندر است که در زمستان سال 96 وارد بازار کشورمان شد و قابلیت‌های بی نظیر آن نظر بازار و خودروبازها را جلب کرد و در حال حاضر نیز با ارقام نزدیک به میلیارد تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

خودروهای هیبریدیهماهنگی بین شارژ باتری و همچنین مصرف سوخت خودروهای این چنینی به شدت وابسته بوده و به همین دلیل نگرانی از بابت اتمام شارژ باتری برای رانندگان این خودروها وجود ندارد چرا که همه هماهنگی‌های لازم توسط خود خودرو انجام شده و شما به هیچ وجه در جاده نخواهید ماند!

به طور مثال تویوتا پریوس پرایم و شورولت بولت چیزی در حدود 40 تا 85 کیلومتر قابلیت حرکت با شارژ باتری را دارند و طبیعتا این مسافت برای کارهای داخل شهری بسیار مناسب بوده و کفاف خواهد داد و برای مسافت‌های برون شهری نیز طبیعتا با توجه به مصرف بسیار اندک سوخت این خودروها و عدم وجود نگرانی از آلودگی‌های داخل شهری، می‌توان از بنزین استفاده کرد.

بسیاری از کشورهای دنیا برای خریداران خودروهای پلاگین هیبریدی اعتبارات و تسهیلات ویژه‌ای اعطا می‌کنند که به طور مثال می‌توان به اعتبار مالیاتی 3 تا 7 هزار دلاری در آمریکا اشاره کرد که البته برای یکبار به آنها داده می‌شود که طبیعتا با توجه به مالیات‌های موجود در این کشور یک رقم بسیار قابل قبول محسوب شده و سود قابل توجهی را نصیب خریداران این خودروها می‌کند. از سوی دیگر اینکه خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV معمولا به دلیل ویژگی‌های بسیار بهتر و همچنین اعتبارات و تسهیلات دولت‌ها، از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند که به طور مثال در خودرویی مثل تویوتا پریوس چیزی در حدود 3 هزار دلار تفاوت قیمتی است که بین نوع هیبریدی معمولی و پلاگین هیبریدی وجود دارد .

در کشور آمریکا برای خرید خودروهای پلاگین هیبریدی یا PHEV تخفیفاتی نیز به خریداران اعطا می‌شود که به همین دلیل شرکت‌های خودروساز علاقه زیادی به حضور در این کشور دارند و بیشترین محصولات در این سری را در کشور آمریکا عرضه می‎کنند. اهمیت تولید خودروهای هیبریدی باعث شده تا خودروسازان دنیا برای بهتر و بروزتر کردن خودروهای این چنینی خود رقابت جالبی داشته باشند و اقدامات بسیار زیادی را انجام دهند که صرفا به نفع مشتری بوده و جذابیت بیشتری را برای مشتریان ایجاد می‌کند.

برای مثال می‌توان به بازار انگلیس اشاره کرد که در ماه فوریه چیزی در حدود 20 هزار خودرو فروخته شد که خودروی تسلا 3 توانست بیشترین خرید را از آن خود کند و در رده‌های بعدی نیز نمایندگانی از شرکت‌های رنو، تویوتا و … حضور داشتند که همگی نشان دهنده عزم خودروسازان بزرگ برای حضور در بازار این خودروهاست.

این خودروها که قبل از این صرفا برای نمایش نمایشگاهی تولید میشد و صرفا برای نمایش پیشرفت خودروسازان استفاده میشد، در سال گذشته عملا وارد مرحله جدیدی شد و بسیاری از خودروسازان در تعداد انبوه اقدام به تولید این خودروها کردند که طبیعتا باعث شد تا مشتریان نیز با انتخاب‌های گوناگونی روبرو شده و بازار خوبی نیز برای این خودروها ایجاد شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا