Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

واردات خودروهای خارجی در سال 98 با چه تعرفه‌ای و شرایطی انجام خواهد شد؟

شاید عجیب‌ترین خبری که می‌توان از بحث واردات خودروهای خارجی مخابره کرد این است که در عین ممنوعیت این اقدام، دولت تعرفه واردات را نیز اعلام نموده و با این حال هیچ اقدامی برای رفع ممنوعیت انجام نداده است. طبیعتا این یک نقض غرض عجیبی است که توسط دولت انجام شده و باید دید که وضعیت خودروهای خارجی در سال جاری چه خواهد بود.

به گزارش چرخان، بحث واردات خودروهای خارجی از دو سال گذشته به یکی از جنجالی‌ترین اخباری تبدیل شده است که هر از چندگاهی با یک اتفاق غیر قابل پیش بینی روبرو شده و بازار تحت تاثیر این اتفاقات دچار نوساناتی شد که از جمله آن می‌توان به بسته شدن سایت ثبت سفارش در سال 96 اشاره کرد که عملا عملیات واردات را به حدود 6 ماه محدود کرد و بعد از آن نیز در سال 97 و با نوسانات ارزی شاهد ممنوعیت واردات از 31 خردادماه بودیم که منجر به افزایش شدید قیمت خودروها در بازار شد.

ترخیص خودرو-در-گمرک-CARIMPORTاقدامات دولت در سال 97 پس از ماه‌ها خنثی بودن به بخشنامه‌ای منجر شد که طبق آن، آن دسته از خودروهایی که به دلیل وجود این مصوبه در گمرکات کشور دپو شده بودند، با شرایط خاص قابلیت ترخیص پیدا کردند که منجر به ترخیص چند هزار از این خودروها شد ولی تاثیر خاصی در بازار نداشت.

اما هنگامی که بودجه سال 98 توسط دولت به مجلس ارسال شد و مجلس نیز بخش مربوط به واردات خودروهای خارجی را بدون تغییر تصویب کرد و این بودجه توسط دولت نیز ابلاغ شد ولی به هر حال وجود بند درآمدی حاصل از واردات خودرو و پیش بینی درآمد چند ده میلیاردی از این بابت، نشان می‌داد که دولت قصد آزادسازی واردات را در سال جاری دارد ولی هنوز اقدامی از سوی دولت انجام نشده است.

پیش فروش خودروهای خارجی خودروی خارجی خودروهای خارجیطبق کتاب مقررات وارداتی که توسط هیات دولت منتشر شده است، تغییری در تعرفه واردات خودرو مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که دولت به خوبی به موضوع وضعیت بحرانی بازار خودروهای خارجی پی برده است و به همین دلیل تعرفه حداقل 5 تا حداکثر 55 درصدی را تعیین کرده است که این نشان دهنده لغو شدن تعرفه بالای 95 درصدی سال‌های گذشته است!

اما دولت در حال حاضر به دلیل وضعیت بازار ارز و همچنین نوساناتی که در این زمینه وجود دارد اقدام به ممنوعیت واردات کرده است ولی به هر حال در سال جاری احتمالا مشروط به شرایطی اقدام به آزادسازی این واردات خواهد کرد که با این وجود می‌توان به تعدیل قیمت‌ها در بازار امیدوار بود چرا که بخشی از هزینه‌های واردات کاهش پیدا کرده است.

خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجیالبته شنیده‌ها نشان می‌دهد که دولت فعلا به دلیل مدیریت بازار و همچنین عدم افزایشی شدن بیشتر قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی اقدام به تعرفه گذاری این چنینی کرده و پس از آزادسازی قیمت‌ها اقدام به اخذ یک هزینه دیگر خواهد کرد تا نرخ تعرفه به درصدهای قبلی و بالاتر نزدیک‌تر شود.

2 دیدگاه
  1. پدرام می گوید

    سلام
    نتیجه چی شد الان خودروهای مانده در گمرک با چه تعرفه ای ترخیص میشوند قیمت خودرو که با ارز نیما محاسبه میشود
    ارز محاسباتی تعرفه چند است لطفا دقیقا اعلام کنید مثلا این یک وب سایت خودرویی است.

  2. ... می گوید

    شاید یکی نخواد هیچ ارزی از کشور خارج کنه بخواد یه ماشین برا خودش بیاره کشوری که خودرو سازی نداره ماشیناش بی کیفیته چرا اجازه نمیدن یواش یواش داریم میشیم مثل کره شمالی زور هست و ضرب هست و واویلا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.