Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

وضعیت بازار خودروهای داخلی در سال 98 چگونه خواهد شد؟

وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی در نیمه دوم سال 97 بسیار پر نوسان بود تا جاییکه عملا بسیاری از افراد از نوسانات موجود در این بازارها سودهای چند هزار میلیاردی کسب کردند ولی بسیاری از کاشناسان معتقدند که موقعیت ایجاد شده در سال 97 تکرار شدنی نیست و اتفاقات متفاوتی در سال 98 رخ خواهد داد.

به گزارش چرخان، کارشناسان حوزه خودرو پیرامون بازار سال 98 نظرات متفاوتی دارند که نشان دهنده پیچیدگی موجود در این سال داشته و بسیاری از این کارشناسان نیز به خوبی به این نکته واقف هستند که برخلاف سال 97 که به وضوح می‌توانستیم افزایش قیمت خودرو را از افزایش نرخ ارز پیش بینی کنیم و همه نسبت به دو برابر شدن قیمت‌ها در همه بازارها در نیمه اول سال مطمئن بودند، ولی در سال 98 و با توجه به تعیین نرخ حاشیه بازار برای خودروسازان و از سوی دیگر ثبات نسبی ارز در بازه ثابت، این پیشینی بسیار سخت است.

بازار خودروی عراق تنظیم سند خودرو داخلیهمچنین علیرغم ثابت بودن نرخ ارز در چند هفته اخیر ولی خودروسازان با توجه به تحریم‌های موجود عملا دسترسی به مواد اولیه و قطعات ندارند و به همین دلیل تولید بسیاری از خودروها یا به کلی انجام نمی‌شود که سری محصولات خانواده رنو از این گروهند و یا با مشکلات زیادی در حال انجام است.

از سوی دیگر اینکه بسیاری از تولیدات خودروسازن با افزایش نرخ بسیار بالایی در حال تولید هستند و خودروسازان بر خلاف تصور عمومی از سود چندان بالایی برخوردار نبوده و حتی در بسیاری از موارد به صورت سر به سر فعالیت می‌کنند. اما نکته مهم در این رابطه این است که قدرت خرید مردم برای خرید خودرو نیز ثابت مانده و یا حتی کاهش یافته است و عملا پرایدی که به بیش از 40 میلیون تومان رسیده است، بدون افزایش قدرت خرید مردم از قیمت 20 میلیون تومان بوده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه خودروی تهران که این روزها، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد و اظهار نظرهای زیادی از او منتشر شده است، در گفتگویی پیرامون این موضوع گفت: در صورتی که سیاست‌های دولت در زمینه افزایش عرضه در بازار عملیاتی شود عملا شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود. در حال حاضر وضعیت بازار خودروهای داخلی همانند وضعیت اسفندماه سال گذشته است و به نظر می‌رسد که این وضعیت تا اردیبهشت ماه نیز ادامه دار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در ماه‌های آخر سال 97 شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم و خودروسازان به دستور وزارت صنعت اقدام به افزایش عرضه با روش فروش فوری کردند که تاثیر خوبی نیز در بازار به همراه داشت و شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار بودیم. پیش بینی می‌شود که در صورت ادامه دار بودن وضعیت عرضه خودرو توسط خودروسازان نه تنها شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار نخواهیم بود بلکه کاهش قیمت نیز در بازار رخ خواهد داد.

موتمنی در پایان گفت: یکی از نکات بسیار مهم برای بازار خودرو، ثبت نام‌هایی است که در اسفند 97 انجام شد و در فروردین و اردیبهشت ماه به مشتریان تحویل داده خواهد شد و تاثیرات بسزایی در بازار خودروهای داخلی خواهد داشت. در صورتی که عرضه خودروسازان در ماه‌های آتی نیز به همین شکل باشد، به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در سال جاری کاهشی خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.