مکمل بنزین
گوناگونخبر

کاهش 37 هزار مرگ و میر به دلیل محدودیت سرعت بالاتر در رانندگی

موسسه تحقیقات ایمنی اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها (IIHS) در طی مطالعه جدیدی که انجام داده اعلام کرد که با کم کردن سرعت 8 کیلومتر بر ساعت می‌توان 8 درصد از تصادفات مرگبار رانندگی در اتوبان‌ها را کاهش داد.

در ایالات متحده آمریکا از سال 1993 میلادی با نصب علائم راهنمایی و رانندگی مرتبط به حداکثر سرعت مجاز توانسته‌اند تنها 37 هزار مرگ و میر را کاهش دهند. همانطوریکه می‌دانید در سرعت‌ بالا راننده کنترل کمتری برای هندلینگ خودرو در دست دارد و نمی‌تواند واکنش مناسبی را در زمان معین انجام دهد و همین امر باعث بروز تصادف می‌شود که گاهی منجر به مرگ و میر سرنشینان خودروهای درگیر شده است. در این مطالعه مشخص شده که اگر 10 کیلومتر بر ساعت از سرعت مجاز کاسته شود می‌توان تخمین زد که 8 درصد مرگ و میر در بزرگراه‌ها و 3 درصد در جاده‌های شهری کاهش پیدا می‌کند.

بنا به گزارش IIHS در این تحقیق تعداد مرگ و میرها را برای هر وسیله نقلیه که در سال تردد داشته مورد بررسی قرار داده‌اند و بعد از آن فاکتورهای موثر در نرخ مرگ و میر جاده‌ها را حساب کرده‌اند. از فاکتورهای موثر در تصادفات رانندگی در اتوبان‌ها می‌توان به نبستن کمربند ایمنی، جوان بودن رانندگان و تجربه ناکافی داشتن، پیر بودن رانندگان و تجربه داشتن زیاد که باعث می‌شود اهمیت کمتری به دور و اطراف خود در رانندگی بدهند. در ایالات متحده آمریکا به طور متوسط حداکثر سرعت مجاز در فدرال‌های متفاوت 90 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است که همین امر باعث حفظ جان 36760 نفر انسان شده است.

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند تنها محدودیت در سرعت رانندگی مجاز باعث حفظ جان رانندگان و سرنشینان در جاده‌ها نیست بلکه در طی 25 سال گذشته بالا بردن کیفیت جاده‌ها و بزرگراه‌ها از لحاظ ایمنی، تغییر قوانین و مقررات رانندگی باعث شده که تصادفات کاهش پیدا کنند.

جالب است بدانید که در این مطالعه تعداد مرگ و میر در هر سال به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و به طور کلی آمار ارائه نشده است. برای مثال در سال 1993 میلادی تنها 40150 نفر و در سال 2017 میلادی 37133 نفر از مرگ ومیر نجات پیدا کرده‌اند. در ایالات متحده آمریکا در 41 ایالت حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌ها 115 کیلومتر بر ساعت تعیین شده در حالیکه تنها در 6 ایالت حداکثر سرعت مجاز 130 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

در ایران حداکثر سرعت مجاز در آزادراه‌ها برابر 120 کیلومتر بر ساعت برای خودروهای سبک وزن و برای خودروهای سنگین 110 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است. آیا به نظر شما با محدود کردن بیشتر سرعت رانندگی در جاده‌های کشورمان می‌توان تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای را کاهش داد؟

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا