مکمل بنزین
گوناگونخبر

بی‌ام‌و R 1250 R، یک موتور رویایی!

بی‌ام‌و در هر بخشی که قدم بگذارد، بی‌شک در بین برترین‌ها خواهد بود و مانند انسانی است که همیشه سعی دارد شاگرد اول باشد. BMW R 1250 به عنوان یک پلتفرم پایه برای تعدادی از انواع مدل‌ها، بویژه مدل‌های خیابانی استفاده می‌شود. همانطور که اسم آنها نشان می‌دهد، “R” یک مدل اسپرت با حداقل پوشش پوسته که بیشتر بخش سرعت مدنظر قرار گرفته است در حالی که سایر مدل‌ها معقول‌تر بنظر می‌رسند.

همه تیپ‌های این موتورها از سطح بالای تجهیزات بهره می‌برند که شما می‌توانید با آنها مدت‌ها سواری لذت بخش داشته باشید. در بخش جلویی یک موتور سیکلت تهاجمی و زیبا را مشاهده خواهید کرد که کمتر رقیبی می‌تواند به رقابت با این موتورها بپردازد. مخزن سوخت 4.75 گالنی نیز به شکل زیبایی در مدل‌های R و RS جاسازی شده است.

ظاهر این موتورها را می‌توانید در تصویر ببینید که چقدر زیبا و پویا هستند بنابراین نیازی به تعریف اضافه ندارند و حتی اختلافات ظاهری آنها نسبت ب هم نیز باعث افت زیبایی نشده است. اما شما از یک موتورسیکلت چه انتظاری دارید؟ قدرت، زیبایی و یا چیزهای دیگر؟ همه اینها را موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و R 1250 سری R و RS دارند.

این موتورها مجهز به یک دیسک 320 میلیمتری و کالیپر Brembo چهار پیستون برای کاهش سرعت چرخ جلو و یک دیسک 276 میلی متری و دو لولا هستند. موتورسیکت‌های ۱۲۵۴ سی‌سی جدید بی‌ام‌و در مصرف سوخت و افزایش قدرت بسیار بهتر شده‌اند و بر اساس گفته‌های مهندسان موتورسیکلت‌سازی بی‌ام‌و (BMW Motorrad)، این موتورسیکلت‌ها با مصرف سوخت کم، قدرت فوق‌العاده‌ای را رائه می‌کنند.

هر دو مدل به دو حالت رانندگی مختلف و سیستم‌های کنترل پایداری خودکار (ASC) و حرکت در شیب (HSA) مجهز شده‌اند. دو موتورسیکت‌ جذاب‌بی‌ام‌و به پیشرانه ۴ سیلندر ۱۲۵۴ سی‌سی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۱۰ نیوتن‌متر مجهز هستند که دارای فناوری شیفت‌کم با بهبود عملکرد و گشتاور در دور موتور پایین، بوده تا زمان‌بندی سوپاپ در مرحله‌ ورودی هوا و انفجار، باهدف خروجی بهترین عملکرد به‌صورت متغیر انجام شود. شاید این گفته‌ها کمی گنگ باشند اما بهتر است کمی اعداد ارقام را با خروجی موتور اتومبیل‌ها مقایسه کنید، سپس متوجه سطح قدرت این موتورها خواهید شد. قدرت از طریق یک گیربکس شش سرعته و کلاچ ضد ضربه در اختیار سرنشین قرار می‌گیرد. قیمت این موتور سیکلت‌ها از 17.6 هزار دلار تا 21.4 هزار دلار متغیر خواهد بود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا