مکمل بنزین
گوناگونخبر

رانندگی در باران‌های کم، مرگبارتر از آن چه که فکر می‌کنید!

بیشتر کسانی که سال‌هاست رانندگی کرده و یا حتی کسانی که در رانندگی، چندان باتجربه و کار بلد نیستند، خود را در تمامی زمینه‌های رانندگی، یک فرد حرفه‌ای در نظر می‌گیرند و انتظار دارند که بتوانند در هر موقعیتی و شرایطی، به بهترین نحو ممکن، خودروی خود را برانند.

شاید بهتر باشد در مورد این مهارت‌هایی که ممکن است در رانندگی به کارمان بیایند و آن‌ها را همیشه قسمتی از وجودمان تلقی می‌کردیم، تجدیدنظر کرده و به خطرات حتی اندک رانندگی نیز توجه ویژه‌ای نماییم. این بار می‌بایست، به تحقیقی نگاه کنیم که به ما می‌گوید، حتی بارش‌های بسیار سبکی که منجر به لغزنده شدن جاده می‌شوند نیز می‌توانند منجر به یک حادثه دل‌خراش و مرگ‌آور برای خودرو و سرنشینان آن شود.

طبق یک تحقیقی که توسط یک انجمن هواشناسی در آمریکا صورت گرفته است، باران، برف و یخبندان‌های حتی خفیف جاده‌ای، می‌توانند خطر تصادف با خودرو و از دست دادن جان سرنشینان آن را تا 34 درصد افزایش دهند. طبق اطلاعاتی که اسکات استیونس، یک متخصص هواشناسی در ایالت کارولینای شمالی آمریکا ارائه داده است، او و همکارانش، تعداد 125,012 حادثه مرگ‌بار خودرویی را در بین سال‌های 2006 تا 2011، در کشور آمریکا موردبررسی قراردادند تا بتوانند میزان خطرات ناشی از لغزنده بودن جاده را تشخیص دهند.

درواقع می‌توان گفت که این،‌یکی از جامع‌ترین و مورد اعتماد ترین تحقیق‌هایی است که تاکنون برای این‌گونه موارد جاده‌ای مربوط به لغزنده بودن آن‌ها صورت گرفته تا کارشناسان بتوانند بفهمند که چه مقدار خیس بودن جاده‌ها می‌تواند آن‌ها را برای عبور و مرور خودروها ناامن کند.

آن طوری که از این تحقیق برمی‌آید، حتی باران‌های سبک و کم که آقای استوینس از آن به‌عنوان «نم‌نم باریدن» یاد می‌کند، می‌تواند تا 27 درصد، خطر یک حادثه مرگبار را برای راننده و سرنشینان آن افزایش دهد. البته درحالی‌که مردم در باران‌های شدید، محتاطانه عمل می‌کنند، باید در مورد باران‌های بسیار کم و ناچیز نیز بسیار محتاط و هوشیارانه رانندگی کنند. باران‌هایی که طبق گزارش‌های ایستگاه‌های هواشناسی، مقدار آن‌ها تنها یک‌دهم اینچ (2.54 سانتیمتر) در ساعت است.

باران‌های کمی شدیدتر و متوسط نیز می‌توانند تا 75 درصد خطر این حادثه را نسبت به هوای صاف افزایش داده و این درحالی‌که است که باران‌های شدید، می‌توانند تا 2.5 برابر (250 درصد) خطر یک حادثه مرگ‌آفرین را بالا ببرند.

پس جدای از اینکه مقدار باران کم یا زیاد بوده و میزان لغزندگی جاده‌ها چقدر است، در هوای بارانی باید بسیار محتاطانه‌تر و هوشیارانه‌تر از جاده‌های خشک و معمولی، رانندگی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا