مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوآموزشبرگزیده‌ها

چگونه خودمان موتورسیکلتمان را بررسی فنی کنیم؟

چه چیزی می‌تواند بهتر و دل‌نشین‌تر از آن باشد که خودمان بتوانیم عیب و ایرادهای حداقل جزئی موتورسیکلتمان را که تنها باتجربه و مهارت نه‌چندان زیاد، می‌توان آن‌ها را به دست آورد، رفع کنیم.

درواقع حالا که حدود اواسط فصل بهار بوده و با گرم‌تر شدن هوا، بیشتر می‌توان به سمت موتورها رفت و از آن‌ها استفاده کرد. شاید هم بعضی از این موتورها چندین ماه فصل زمستان وپاییز را در خانه خاک خورده‌اند و اکنون نیاز به بررسی‌های اولیه برای روشن شدن دارند.

با چرخان باشید تا به شما عزیزان، روش‌هایی برای بررسی و رفع‌ورجوع کردن ایراداهای موتورسیکلتتان را معرفی نماییم:

ابتدا حتماً تایرهای موتور را بررسی نمایید

این لاستیک‌های موتور شما هستند که تنها نقطه اتصال موتورسیکلت به زمین و درواقع یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایمنی هستند که می‌توانند باعث ایجاد حادثه شده و یا از یک حادثه جلوگیری نمایند. حتی اگر لاستیک‌ها را چند ماه بیشتر نیست که تعویض کرده‌اید و فکر می‌کنید که مشکلی ندارند نیز آن را بررسی کنید.

نگاهی به تایرهای عقب و جلو انداخته و در آن به دنبال، وسایل تیزی مانند پیچ و مهره باشید که شاید در آن‌ها جا خوش کرده‌اند و هرلحظه ممکن است خطرآفرین باشند. اگر هم عاج تایرها از بین رفته حتماً به فکر جایگزین کردن آن‌ها باشید.

ترمزها را بررسی نمایید

شما می‌بایست مطمئن شوید که درون ترمزهای چه عقب و چه جلوی موتورتان، مقدار کافی لایه موجود برای ایجاد اصطکاک آن‌ها با رینگ وجود دارد. در واقع، تمام شدن این مواد با خوب نگرفتن ترمز، صدا دادن ترمزها خود را نشان می‌دهند. اگر موتور شما، ترمزهای دیسکی دارد باید جدای از بررسی دیگر موارد موتور به‌صورت دوره‌ای، مرتب روغن ترمز و خود ترمزها را بررسی کرده و از سلام بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

پس با این مورد بسیار حیاتی که می‌تواند در صورت درست ‌کار نکردن، خیلی خطرناک باشد، شوخی نکرده و به آن توجه ویژه‌ای نمایید.

مطمئن شوید که تمامی چراغ‌های موتور روشن می‌شوند

بهتر است همیشه و به‌خصوص هنگامی‌که قصد رانندگی با موتور در شب را دارید، قبل از روشن کردن موتور، از سالم بودن همه‌ چراغ‌های موتور اطمینان حاصل کنید. نوربالا، نورپایین، چراغ‌ترمز، چراغ عقب، راهنمای چپ و راست عقب و جلو چراغ‌هایی هستند که باید حتماً درست بوده زیرا در مواقع تاریک و به‌خصوص چراغ‌های عقب خراب، می‌توانند برای راننده بسیار خطرناک باشند.

بوق موتور را بررسی کنید

در واقع اگر موتورتان خوب استارت بخورد و چراغ‌های آن نیز بدون مشکلی که ممکن است از طرف باتری ایجاد شود، روشن شوند، نباید بوق موتور نیز مشکلی داشته باشد. درواقع مشکلی از طرف باتری موتور وجود نخواهد داشت مگر اینکه خود بوق، خراب‌شده باشد.

شاید سیم‌های آن قطع‌شده باشد و یا جایی دچار آسیب شده باشد. پس قبل از حرکت، بوق موتور را نیز فراموش نکنید.

مطمئن شوید که زنجیر چرخ، صحیح و سالم بوده و در جای درست خود قرار دارد

بله این زنجیر بسیار حیاتی که حرکت این وسیله دوچرخ به آن وابسته است را جدی گرفته و اگر احیاناً مشاهده کردید که زنجیر کمی گشاد شده، در حال فرسوده‌شدن بوده و یا لق می‌زند و یا در هنگام حرکت، با صدایی عجیب از طرف همین زنجیر مواجه شده‌اید، باید هرچه سریع‌تر، یا خودتان آن را درست و یا تعویض کرده و یا به مکانیکی مراجعه کنید.

صدای موتورتان چقدر زیاد است؟

بله شاید شما هم یکی از طرفداران پروپاقرص اگزوزهای بلند که صداهای بلند و خشنی تولید کرده باشید؛ اما گاهی، این صدا کمی عجیب‌تر از آن صداهایی می‌شود که در موتورها شنیده‌شده و آن‌ها، تنها خبر از وجود یک مشکل جدی و یا خفیف در حال پیشروی، در قلب تپنده موتورتان می‌دهند. شاید این صدا، تنها با یک فیلرگیری ساده و هواگیری موتور، حل شود و شاید هم مشکل، شدیدتر از این حرف‌ها باشد.

پس اگر احیاناً، این‌گونه صداهای عجیب‌وغریب و البته نامعمول را از طرف موتورتان شنیدید، بدانید که نیاز به نسخه پزشک دارد.

آیا از موتورتان هیچ مایعی نشتی می‌کند؟

باید در کنار همه‌ی این موارد، مطمئن شوید که از هیچ‌یک از قطعات موتور، چه دیسک‌های ترمز، چه خود سیلندرها و موتور، مخزن روغن‌موتور، مخزن سوخت و یا هیچ جای دیگری از موتورتان، هیچ مایعی نشت نمی‌کند؛ زیرا به‌مرورزمان و با جدی نگرفتن آن، نه‌تنها این نشتی‌ها جنبه اقتصادی ندارند، بلکه ممکن است در جاده، خطرآفرین نیز باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا