مکمل بنزین
گوناگونخبرداخلی

خودروی ارزان قیمت اروپا به ایران می‌آید!

رنو کوئید یک مینی اس‌یووی طراحی شده توسط شرکت رنو است. این خودرو در ابتدا برای بازار ضعیف هندوستان با قیمت و به تبع آن امکانات پایین و قابل دسترسی توسط عموم عرضه شد؛ از اهداف دیگر این خودرو پر کردن جای خودروی منسوخ سوزوکی آلتو در بازار هند است. این خودرو در آینده قرار است در کشورهایی چون ایران، برزیل و روسیه نیز به تولید انبوه برسد. حال مدیرعامل شرکت رنو پارس خبر داد که جدیدترین خودرو ارزان اروپا به ایران می‌آید. مطمئنا با ورود و یا تولید این خودرو به‌صورت انبوه، تحولی شگرف در صنعت خودروسازی ما رخ خواهد داد. گرچه تا زمانی که تلاش و همت در رگ خودروسازی وجود نداشته باشد، تحولی در کار نیست.

رنو کوئید
به گزارش چرخان به نقل از صمت، پیمان کارگر، مدیرعامل شرکت رنو پارس و همچنین مدیر خاورمیانه رنو گفت: توافق اساسی رنو با ایران‌خودرو و سایپا ۱۰ ساله بوده است. بعد از گذشت این دوران در یک سال گذشته به خودروسازان پیشنهاد تمدید قرارداد دادیم و اگرچه آن قرارداد اولیه به دلیل آغاز همکاری‌های جدید هنوز تمدید نشده اما در عمل فعالیت‌های اقتصادی ادامه دارد. از منظری دیگر قراردادهای جدید راه را مشخص‌تر می‌کند.

برای خودروهای زیر ۳۵ میلیون تومان در بازار ایران‌خودروهایی وجود دارند که بیش از ۳۰ سال از عمر تولید محصول نخست آنها می‌گذرد. از طرفی دیگر خودروهای جدید در دنیا با این رده قیمتی تولید نمی‌شود. با این توصیف‌ها شرکت رنو تنها خودروسازی است که در این بخش خودرویی جدید به نام کوئید در هندوستان ارائه کرده، به طوری که این خودرو حدود ۴ ماه پیش در بازار هندوستان عرضه شد. کوئید با دانش مهندسان فرانسوی و هندی رنو به همراه مهندسان شرکت نیسان از ژاپن با رویکرد طراحی و تولید خودرویی ارزان و با کیفیت و فناوری ساده اما مدرن به ثمر نشست.

از همان ابتدا برنامه بر این مبنا قرار گرفت که کوئید دوره آزمون و خطا را در هندوستان بگذراند و سپس در برخی کشورهای استراتژیک دنیا نظیر ایران تولید شود. به طور قطع شرکت رنو در صورت عرضه کوئید در بازار ایران به تولید آن در کشور می‌پردازد و فناوری آن ارتقا خواهد یافت. باتوجه به استقبال و موفقیت کوئید در هندوستان، اولویت با افزایش تولید در این کشور است اما از آنجایی که برخی کشورها نظیر ایران، روسیه و برزیل درخواست تولید آن را داشته‌اند، رنو در حال برنامه‌ریزی برای انتخاب دومین کشور برای تولید است.

به‌طور مسلم کوئید به ایران می‌آید اما به‌صورت ۱۰۰ درصد زمان آن تعیین نشده است. علاوه بر آن برنامه‌ریزی‌های تولید نیز نظیر انتخاب کارخانه تولیدی، میزان داخلی‌سازی و انتخاب مدل صادراتی آن به خاورمیانه و بخشی از کشورهای افریقایی نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی دارد که زمانبر خواهد بود. راه‌اندازی خودرویی جدید نظیر کوئید از نظر زمانی بین ۱/۵ تا ۲ سال زمان می‌برد.
کابین رنو کوئید

وی افزود اگر تا ۲ سال آینده شرایط ارز به همین روال در کشور باقی بماند می‌توان انتظار داشت قیمت آن در زمان عرضه زیر ۳۰ میلیون تومان باشد. کوئید خودرویی روزآمد است که رقیب ندارد و مشتریان ایرانی از آن استقبال خواهند کرد.

حامد دانشمند

مهندس IT، نویسنده و مترجم در حوزه خودرو و فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام چی میشد اینقدر به ما ظلم نمیکردید وما مثل تمام دنیا حق انتخاب داشتیم و با قیمت واقعی خودرو. انتخابی خود را میخریدیم ارزوی من یک عدد تویتا هایلوکس است ولی مگر تو خواب ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا