مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا پراید 50 میلیونی و قیمت فعلی خودروهای داخلی واقعی است؟

رسیدن قیمت پراید به اعداد بالای 50 میلیون تومان اتفاقی است که شاید همین دو سال پیش کسی حتی به عنوان یک طنز نیز بیانش نمی‌کرد ولی حالا وضعیت بازار خودروهای داخلی به جایی رسیده است که ظاهرا این عدد برای پراید تحقق پیدا کرده و بازار به نوعی خود را با این اعداد تطبیق داده ولی آیا پراید 50 میلیون تومانی را باید بپذیریم؟

به گزارش چرخان، مشاهدات از بازار نشان می‌دهد که علیرغم تمامی اقداماتی که برای کاهش قیمت خودروهای داخلی انجام شده است، اما دلالان در برابر کاهش قیمت مقاومت می‎کنند و بازار را در حالتی نگه داشتند که قیمت‌ها همان قیمت‌های چند روز قبل بوده ولی معامله چندانی در این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد!

ساعاتی پیش یکی از مسئولین در مصاحبه‌ای در مورد قیمت خودروهای داخلی گفته بود که خریداران خودرو در یک ماه اخیر قطعا متضرر خواهند شد و مردم برای خرید خودرو عجله نکنند! اما این پیشنهادات در حالی به مردم گفته می‌شود که سال گذشته بارها نیز این پیشنهاد از سوی مسئولین به مردم شد ولی تمامی افرادی که سال گذشته اقدام به خرید خودرو نکردند قطعا در سال جاری با ارقام بالاتری روبرو شده و به نوعی متضرر شدند.

این تناقضات نشان می‌دهد که عملا مسئولین دولت و مجلس نیز قادر به پیش بینی بازار نیستند و خودروسازان بالاتر از خواست این مسئولین، دست به هر اقدامی می‌زنند و با تنظیم دلخواه عرضه در بازار، قیمت‌های بالاتر را برای محصولاتشان رقم می‌زنند که بدیهی است چاره گرانی‌های اخیر نه بحث توصیه‌های بیهوده، بلکه مدیریت عرضه خودروهای داخلی است که در این صورت وضعیت بهتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

صنعت خودروسازیاما بررسی بازار نشان می‌دهد که حالا این قدرت خرید مردم است که حرف اول را در بازار می‌زند و روند صعودی قیمت‌ها دیگر قادر به همراه کردن مردم نیست و به طور مثال پراید 131 با قیمت حدودی 51 میلیون تومان خریداری ندارد ولی این دلالان هستند که جلوی کاهش قیمت و به تعادل رسیدن بازار را می‌گیرند و باید دید تا چه زمانی این مقاومت ادامه خواهد داشت.

گزارشات از بازار نشان می‌دهد که بسیاری از محصولات سایپا و ایران‌خودرو شاهد کاهش قیمت‌های قابل توجه بوده و به طور مثال خودروهایی مثل ساینا و تیبا هاچ بک به قیمت‌های حدود 60 میلیون تومان و کمتر از آن رسیده است که نشان‌دهنده کاهش قیمت خوبی در این موارد است.

پژو 206 تیپ 2 که چند روزی را در قیمت بالای 100 میلیون تومان معامله می‌شد ولی حالا با کاهش تقاضا به قیمت 98 میلیون تومان رسیده و پیش بینی‌ها حاکی از این است که به زودی این روند کاهشی با عرضه ایران‌خودرو ادامه خواهد داشت.

در همین راستا مؤتمنی در مورد بحث قیمت خودروهای داخلی گفت: با توقف افزایش قیمت در خودروهای داخلی و خارجی عملا شاهد کم شدن خریدار برای خودروها هستیم و در این مورد تفاوتی بین خودروهای داخلی و خارجی نیست. قیمت‌های اعلامی در حال حاضر قیمت کاغذی بوده و عملا معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و بازار راکد است. فروشندگان منتظر افزایش قیمت و عرضه خودرو هستند و خریداران نیز منتظر کاهش قیمت برای خرید هستند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. به نظر شما جناب ذاکر 2 میلیون تومن کاهش خوبیه برای 206 که بالا فرمودین حداکثر قیمت این ماشین 65 تومنه

  2. متاسفانه تا ملت دست نکشن وضع همینه پس با سلایق مردم
    پراید
    سمند
    پرشیا
    تو ایران جز پر تیتراژترین ماشینان
    وقتی تقاضا هست معلومه بالا هم میره پراید رسید 70 80 م اصلا واستون مهم نباشه چون خواهان داره دیگه پرشیا هم میرسه 160م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا