مکمل بنزین
خبرداخلی

آیا واقعا واردات خودروهای دست دوم باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟

واردات خودروهای دست دوم یکی از راهکارهای جالبی است که در چند روز اخیر به نقل محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و به نظر می‌رسد که حالا چیزی بیشتر از یک شایعه بوده و بعضی از مسئولین دست اندرکار در این زمینه نیز به صورت جدی خواستار بررسی این طرح هستند ولی آیا واردات خودروهای دست دوم چاره کار و باعث کاهش قیمت خودرو در بازار کشورمان می‌شود؟

به گزارش چرخان، یکی از راهکارهای قابل توجه خودرودار شدن در کشورهای خارجی واردات خودروهای دست دوم کمتر از 10 هزار دلار است که با استقبال بسیار خوبی روبرو می‌شود و این عدد به معنای خودرودار شدن افرادی است که دسترسی مالی به خرید خودروهای گران قیمت ندارند. از سوی دیگر یکی از راهکارهای دیگر برای قشر ضعیف و متوسط جامعه استفاده از خرید اقساطی 5 ساله است که با شرایط بسیار عالی به مشتریان اعطا می‌شود.

پیش فروش خودروهای خارجی خودروی خارجی خودروهای خارجیاین موضوع در کشور ما به یکی از چالش‌های اساسی تبدیل شده و در حالیکه حالا خودروهای خارجی با قیمت‌های بسیار گزاف مورد معامله قرار می‌گیرند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت می‌تواند با آزاد کردن واردات خودروهای دست دوم با قیمتی مشخص، به کنترل بازار داخلی کمک کرده و تا حدود زیادی انحصار موجود در خودروهای بالای 100 میلیون تومان را بشکند چرا که در حال حاضر تا حدود قیمت 300 میلیون تومان خبری از خودروهای با کیفیت نیست و خودروسازان ایرانی و بنجل سازان چینی در حال رقابت هستند.

در همین راستا سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در مصاحبه‌ای گفت: در صورتی که واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود شاهد کاهش قیمت 40 تا 50 درصدی قیمت خودروها خواهیم بود. به طور مثال در حال حاضر سانتافه 2016 در بازار با حدود قیمت 750 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد ولی همین خودرو را در نوع دست دوم و با کارکرد 20 هزار کیلومتر می‌توان با رقمی کمتر از 10 هزار دلار وارد کرد! حتی با اعمال تعرفه 100 درصدی نیز نهایتا شاهد قیمت 250 میلیون تومانی برای آن خواهیم بود.

خودروی خارجی خودروهای خارجی ممنوعیت واردات خودروهای خارجی خودروهای دست دوموی در ادامه افزود: در مورد خودرویی مانند هایما که در حال حاضر با قیمت 310 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود، می‌توان با وارد کردن نوع دست دوم این خودرو به رقمی در حدود 100 میلیون تومان رسید. در مورد خودرویی مانند چانگان 220 میلیون تومانی فعلی می توان به رقم 70 میلیون تومان رسید.

موتمنی در ادامه گفت: در کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند این سیاست انجام شده و این کشورها برای جلب رضایت بیشتر مردم اقدام به این کار کردند. واردات خودروهای دست دوم منجر به متعادل شدن بازار و افزایش کیفیت تولیدات داخلی می‌شود. در صورتی که این اقدام موثر انجام شود، می‌توان شاهد تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی شد و بسیاری از واسطه‌های این بازار نیز از میان می‌روند. بدین ترتیب می‌توان شاهد بود که قیمت هر خودرو بر مبنای قیمت جهانی محاسبه شود. این پیشنهاد قبل از عید به وزیر صنعت انجام شد ولی ایشان با توجیه حمایت از تولید داخلی با این پیشنهاد مخالفت کردند. ما معتقدیم در شرایطی که نمی‌توانیم نیاز بازار را تامین کنیم بایستی با این اقدامات بازار را مدیریت نماییم.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. لطفا کمتر ابن اراجیف تحویل مردم بدید که مثلا حباب بازار بترکه اخه این شرکتای بی مصرف ایرانخودرو و سایپا همشون باند بازیه مگه اونا میذارن به همین راحتی وارد بشه بعد خودشون این اشغالاشونو به کی میخوان بندازن..
    مردم احمق همیشه در صحنه ایران.. هیچیز نتنها پایین نمیاد بلکه بعد ی مدت که این شایعات از بین بره دوباره میره بالا بدبخت ما مردم احمق که حقمونه بازیچه ادمای پست و کثیف این مملکت که زمامدار هستن بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا