مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

5 دلیل گرانی خودروهای داخلی که کسی به آنها توجهی نمی‌کند!

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی در چند وقت اخیر دچار تلاطم عجیبی شده که قیمت بسیاری از این خودروها را از رقم‌های بسیار اندک به ارقامی رسانده است که تا همین سال پیش با این پول‌ها امکان خرید خودروهای لوکس خارجی وجود داشت. رسیدن قیمت خودروهایی مثل تندر 90 و ساندرو و … به حدود 200 میلیون تومان چیزی نیست که به همین راحتی بتوان از کنار آن گذشت.

اما مشکل اصلی بازار خودرو و صنعت خودروسازی کشور بحث‌هایی است که عملا مسئولین به آن توجهی نمی‌کنند و به طور مثال در یک سری اقدامات عجیب به بستن سایت‌های نیازمندی و توصیه به نخریدن خودرو اکتفا می‌کنند که حتی دلالان بازار را نیز به خنده وا داشته است! کارشناسان بازار خودرو 5 دلیل اصلی و اساسی را برای گرانی خودرو مطرح می‌کنند که در ادامه به جزئیات این 5 دلیل گرانی خودروهای داخلی اشاره می‌کنیم:

خودروسازان خودروسازی بازار خودروی عراق قیمت قطعات یدکی خودروشغل خودروسازان ایرانی تولید خودرو است یا شغل سازی؟

یکی از مشکلات اساسی صنعت خودروسازی کشور بحث بلاتکلیفی آنها در رفتارهای تجاری است. در حالی که بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که یک چهارم از دستگاه خودروسازی سایپا اضافی بوده و نیازی به وجود آن نیست ولی هزینه‌های این بخش از گروه سایپا باعث شده تا در هزینه‌های تمام شده خودرو نیز موثر بوده و وضعیت فعلی را شاهد باشیم.

حتی در این بخش کار به جایی رسیده است که یکی از کارشناسان مشهور بازار خودرو معتقد است که هزینه‌های سایپا چیزی در حدود 3 برابر نیاز واقعی این شرکت است و به طور کلی باید صنعت خودروسازی مشخص کند که وظیفه تولید خودرو دارد یا بانک ایجاد شغل دولت است؟ چرا باید کمبودهای دولت در زمینه اشتغال وسط خودروسازان کشور جبران شود و از سوی دیگر صدمات زیادی به زندگی همان مردمی وارد شود که بدین شیوه شاغل می‌شوند؟

این کارشناس خودرو معتقد است که مسئولین کشور هر زمان که احتیاج به شهرت و محبوبیت دارند با یک نامه به خودروسازان، اقدام به استخدام نیرو برای آنها می‌کنند و هزینه سرباری را به این شرکت‌ها وارد می‌کنند! طبق آمارهای رسمی چیزی در حدود 11 هزار نیروی سایپا اضافی است و طبیعتا تعدیل این مقدار از کارگران چیزی نیست که مسئولین دولتی و مجلسی‌ها زیر بار اثر منفی آن بروند!

گروه سایپا تحویل خودرو سایپا خودروهای سایپاتولید کاهش یافت ولی نیرویی تعدیل نشد!

طبق آمارهای رسمی تولید خودرو در کشور چیزی در حدود 40 درصد از ظرفیت خود را از دست داده است و با این حال گزارشات خودروسازان نشان می‌دهد که تعدیل نیرویی در آنها صورت نگرفته است و مشخص نیست که حقوق این بخش از کارگران به چه نحوی تامین می‌شود؟ بدیهی است که خودروسازی کشورمان در حالت عادی با نیروی مازاد روبرو استو بدیهی است که در حالت کاهش تولید نیز این اتفاق مضاعف می‌شود!

سال گذشته چیزی در حدود 800 هزار خودرو در شرکت‌های مختلف تولید شد که این آمار در سال 96 چیزی در حدود 1 میلیون و 400 هزار بوده است که به راحتی می‌توان تفاوت فاحش را متوجه شد ولی آیا خودروسازی اقدام به تعدیل نیرو یا کاهش هزینه کرد؟ آمارها و گزارشات نشان می‌دهد که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه هزینه‌های سربار دیگری نیز به این شرکت‌ها تحمیل شد!

در حالیکه در بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دنیا هر کارگر در تولید حدود 50 خودرو نقش دارد ولی این آمار در کشور ما حدود 7 خودرو است! البته رقم نقش هر کارگر در تولید خودرو در شرکت‌های شناخته شده به اعداد 60 تا 70 هم می‌رسد ولی بدیهی است فاصله این رقم در شرکت‌های داخلی نسبت به خارجی‌ها بسیار زیاد است.

تعهدات خودروسازانمدیریت نادرست خودروسازان!

از جمله مشکلات عظیم خودروسازان کشور ما حضور مدیرانی است که توسط ارگان بالاسری تعیین می‌شوند و فقط جلب رضایت وزارت صنعت و دولت تنها چیزی است که احتمالا به آن فکر می‌کنند! در حالیکه سهم قابل توجهی از سهام شرکت‌های خودروسازی کشورمان در دست بخش خصوصی است ولی عملا دولت تصمیم گیرنده آخر این شرکت‌هاست چرا که سهم مدیریتی در این شرکت‌ها داشته و هر تصمیمی بنا بر اقتضای شرایط چیزی است که در دستور کار مدیران سایپا و ایران‌خودرو قرار می‌گیرد!

فروش با یک رقم دستوری و یا افزایش تولید و یا راه اندازی کارخانه های اضافی در شهر و حتی کشورهای مختلف باعث شده تا هزینه‌های سربار و جاری خودروسازان افزایش پیدا کند که همین موضوع در قیمت گذاری خودروهای داخلی موثر است. خودروسازان از سویی با مشکل نقدینگی روبرو بودند و از سوی دیگر این مشکل را با پرداخت سود 28 درصدی به پول مشتریان و دریافت نقدینگی جبران کردند که کسی سوال نپرسید آیا این شرکت‌ها توان بازپرداخت این پول را دارند؟

چاره اصلی رفع این مشکل خصوصی سازی کامل این دو خودروساز است تا منافع تجاری تنها تصمیم گیرنده اصلی صنعت بوده و یکبار برای همیشه بازار خودروهای داخلی تکلیفش را با همه چیز مشخص نماید.

سایپاخودروسازان ایرانی پول تبلیغات را از کجا می‌آورند؟

آیا کسی در ایران هست که پراید و پژو را نشناسد؟ آیا کسی هست که مثلا 50 میلیون تومان پول داشته باشد و به پراید و پژو فکر نکند؟ البته که گزینه پژو خارج از این محدوده است و شاید بین پراید و تیبا یا سایر موارد باید مقایسه کنیم! ولی جالب است بدانید که ایران‌خودرو و سایپا در حالیکه به انحصاری‌ترین حالت ممکن فعالیت می‌کنند، خرج زیادی نیز برای تبلیغات کنار می‌گذارند که مشخص نیست دلیل این تبلیغات چیست! بدیهی است که این هزینه از جیب مردم و از قیمت خودروهای داخلی تامین می‌شود!

ایران‌خودرو پژو 405 و سمندباشگاه داری بلای جان خودروسازان است!

سایپا و پیکان دو باشگاهی است که سالیان سال است سربار خودروسازان کشور بوده و هر ساله میلیاردها تومان برای آنها خرج می‌شود! در حال حاضر هزینه یک تیم لیگ برتری در متعادل‌ترین حالت چیزی در حدود 30 میلیارد تومان است که هزینه‌های جاری و … نیز به آن افزوده می‌شود ولی آیا تامین 30 میلیارد تومان برای خودروسازان به همین راحتی است که به قول معروف جیکشان در نمی‌آید؟

خودروسازان در حالی به باشگاه داری می‌پردازند که بانکداری آنها نیز ادامه داشته و به قول معروف این شرکت‌ها گویا هر کاری می‌کنند جز خودروسازی! خنده دار است که این شرکت‌ها از سویی برای تامین چندرغاز نقدینگی اقدام به ارائه پیشنهادات جورواجور می‌کنند ولی به راحتی میلیاردها تومان به جیب فوتبال و والیبال و … می‌ریزند و از سوی دیگر پولشان را در بانک‌ها نگهداری می‌کنند! اگر شما متوجه دلیل این تناقض شدید به ما نیز اطلاع بدهید!

حالا همه این مشکلات خودروسازان کشور را در کنار زیان حدود 11 هزار میلیارد تومانی بگذارید تا متوجه اوج بحران این شرکت‌ها بشوید! حتی یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که زیان یکی از این شرکت‌ها چیزی در حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده و در گزارش اخیر سایپا که بسیاری از فعالان بازار بورس را شوکه کرد، شاهد اعلام زیان بالایی به ازای هر سهم بودیم که مشخص نیست چرا حساربرسی‌های لازم در مورد فعالیت چند سال اخیرشان انجام نمی‌شود تا به همین راحتی مدیران و دست اندرکاران این صنعت بلای جان بازار خودروهای داخلی شوند تا حالا بسیاری از خودروهای معمولی سال گذشته به خودروهای لوکس تبدیل شوند!

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام .به خدا قسم دیگه نمیدونم چه کار کنم که بتونم یه خودرو بخرم دلم خوش بود که یه شرایطی میزارن که بشه با ۲۰تومن پیش پرداخت یا تمام قسط یه سمند یا پژو بخرم.حتی حاضرم ماهی ۱ میلیون بدم ولی میشد صاحب یکی از این خودروها بشم ولی فکر کنم حالا حالاها منه معلم باید جون بکنم و پیاده برم تا شاید معجزه ای بشه.خواهش میکنم اگه جایی سراغ دارین کمکم کنید هر روز باید با بدبختی برم محل کارم .هوای هرمزگان خصوصا منطقه بیابان هم بدون ماشین مغز آدمو میپزه.۰۹۱۷۹۶۵۹۶۰۷ تمنا میکنم ازتون

  2. همش چرت بود، خجالت بکشید از بهونه های الکی ،با این پولی ک شما برای خودروهای بی کیفیت میگیرید میشه بهترین ماشینهای خارجی رو خرید خاک بر سرتون ،خدا کنه تعرفه ها رو از ماشینای خارجی بردارن تا به گدایی بیفتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا