مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی دانگ‌فنگ AX4: کپی از روی دست خودشان!

به‌تازگی اخبار و تصاویری از انبار ایران‌خودرو، نشان دهنده حضور 2 دستگاه از محصولات دانگ‌فنگ در این کارخانه بودند. یکی از خودروهای حاضر در تصاویر مدل AX4 است. AX4 را می‌توان یک خودروی کاملا شهری دانست که مشخصات چندان شگفت‌انگیزی ندارد. البته نباید شرایط کنونی کشور را نادیده گرفت، چرا که تحریم‌ها باعث شده‌اند تا حضور هر خودرویی در ایران را به فال نیک بگیریم اما طمع خودروسازان همچنان ادامه دارد و اعداد و ارقام عجیب غریبی از قیمت این خودرو در کشور به‌گوش می‌رسد.

در ایران نزدیک‌ترین رقبای این خودرو، جک اس3 و چانگان CS75 خواهند بود که رقبای یاد شده نیز در حال حاضر با قیمت عجیب‌وغریبی عرضه می‌شوند. امروز در سایت چرخان به سراغ AX4 رفته‌ایم تا نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم.

با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

AX4 در نمای خارجی شباهت زیادی به نسل گذشته شاسی‌بلندهای MG دارد. اگر نگاهی به تصاویر ام‌جی GS داشته باشید، متوجه خواهید شد که این شباهت چقدر زیاد است. در نمای جلویی یک خودرو با جلوپنجره باریک را مشاهده می‌کنید که در وسط آن لوگوی کمپانی قرار گرفته و در 2 طرف آن چراغ‌های تقریبا بزرگ با نوارهای ال‌ای‌دی دیده می‌شوند. در پایین‌ترین قسمت شما چراغ‌های بسیار بزرگ مه‌شکن را مشاهده می‌کنید که طراحی مناسبی دارند. حتی خطوط روی کاپوت نیز دقیقه از روی خودروهای ام‌جی برداشته شده‌اند و از این لحاظ هیچ‌خلاقیتی طراحان دانگ‌فنگ نداشته‌اند.

در نمای جانبی خطوط زیادی بر روی بدنه دیده نمی‌شود و بکارگیری پلاستیک در نمای جانبی باعث خارج شدن این بخش از سادگی شده است. دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه نیز از لحاظ زیبایی، مناسب هستند. سایز کوچک لاستیک‌ها را در این بخش نمی‌توان نادیده گرفت اما رینگ‌ها طراحی جذابی دارند که در ایران باتوجه به حذف رینگ‌های اچ30‌کراس، نباید زیاد به این بخش دل بست.

در واقع همین که خودروهای کشورمان با رینگ و لاستیک پر از باد به مشتری تحویل داده میشود، باید خدای را شکر نمود!

نمای عقبی AX4 نیز، چیز جدیدی را ارائه نمی‌کند و بخش‌سیاه رنگ عقب نیز دقیقا خودروهای ام‌جی را نشان می‌دهد که چراغ‌ها هم کپی دقیق از همان محصولات هستند. چراغ‌های ترمز در پایین سپر را شاید توانست تنها خلاقیت این گروه خودروسازی دانست. در کل از لحاظ طراحی خارجی، می‌توان AX4 را خودرویی با ظاهر مناسب دانست که دانگ‌فنگ برای این طراحی باید متشکر، هموطن خود یعنی ام‌جی باشد.

کابین و طراحی داخلی

در همین ابدا بگوییم که متریال داخلی AX4 اگر از سایر محصولات چینی بدتر نباشد، بهتر نیست و پلاستیک بی‌کیفیت در کابین به‌وفور دیده می‌شود. در طراحی داخلی از نمای خارجی، الگو گرفته شده است و با نوارهایی هم رنگ بدنه تزئین شده و علاوه‌بر آن صفحه‌کیلومتر پشت فرمان، طراحی خوبی دارد. غربیلک فرمان خوش‌دست و مناسب طراحی شده اما روکش آن چندان جذاب نیست. فضای داخلی برای استقرار 4 نفر مناسب است اما همه افراد باید ابعاد استانداردی داشته باشند و کسانی که اضافه‌وزن دارند، در این خودرو مشکل خواهند داشت. طراحی داخلی همانند نمای خارجی تا حدودی اسپرت است و این را می‌توان به وضوح در نوع طراحی صندلی‌ها مشاهده کرد. دید راننده نسبت به عقب خودرو چندان زیاد نیست و حتما باید دوربین دنده‌عقب بکار گرفته شود و دید جلویی نیز کمی کم است و راننده نمی‌تواند به همه قسمت‌ها مسلط باشد.

پیشرانه

دانگ فنگ AX4 با دو پیشرانه عرضه شده است. پیشرانه ۱٫۶ لیتری با  ۱۲۴ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر یکی از گزینه‌ها است که از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه و ۵ سرعته دستی، قدرت را به چرخ های جلو منتقل می‌نماید. گزینه دیگر یک موتور ۱٫۴ لیتری توربو AX4 با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور  است که به جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه متصل شده است.

هنوز مشخص نیست AX4 با کدام پیشرانه در ایران عرضه می‌شود اما هرچه قدرت بیشتر، بهتر. در سایت‌های خارجی خبری از تست‌درایو این خودرو نیست و به‌همین دلیل نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی از کیفیت سواری آن به شما ارائه کنیم، اما در صورت عرضه AX4 در ایران، تمام تلاش خود را خواهیم نمود تا بررسی دقیق فنی آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

با توجه به شرایط بی نظیر کشورمان در حوزه خودرو، احتمالا ایران خودرو بازهم به سراغ موتورهای فوق قدرتمند TU3 یا TU5 رفته و مشتریان همیشه در صحنه را شرمنده خواهند کرد!

تجهیزات

خودروی کوچک دانگ‌فنگ در مدل فول‌آپشن تجهیزات مناسبی دارد که از جمله آنها می‌توان به 6 کیسه هوای ۱۰ نقطه، فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه استارت استاپ، استارت دکمه ای، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، سیستم تهویه دستی الکتریکی، آینه تاشو برقی، کامپیوتر سفر، سانروف و…اشاره کرد. البته و صد البته که موقع تحویل، باید قید 85 درصد از این امکانات را زد!

سخن پایانی

موضوع تحریم‌ها باعث شده تا ورود خودرو به کشور با حاشیه مواجه شود اما هنوز مشخص نیست که چرا باید واردات خودرو هم ممنوع باشد تا در شرایط فعلی که قیمت‌ها وضعیت نابسامانی دارند، اوضاع بدتر شود. سوء مدیریت در خودروسازی و سیاست‌های خودرویی کاملا مشهود است و همین موضوع باعث شده تا در ارتباط با دانگ فنگ AX4 شایعاتی مبنی بر قیمتی بیش از 250 میلیون تومان مطرح باشد. امیدواریم هر چه زودتر کابوس کاهش ارزش پول ملی، تحریم‌ها و هر آنچه که باعث ایجاد مشکل برای ملت شده است، پایان یابد.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام و خدا قوت
    خواستم ببینم نویسنده پشت رول این ماشین نشستن که اینجور از خوش دستی فرمان و دید کنار و… حرف زدن؟ یا مطاالب کپی شده از سایت های خارجی هست؟ طبعا پشت فرمان نشستن و بهتر بود صبر میکردن بعد تست نظر خودشون رو میدادن نه بر اساس حرف دیگران. ممنون از سایت خوب چرخان

    1. سلام/ دوست عزیز این مطلب برداشت شده از چند سایت خارجی است و در قسمتی از آن توضیح داده شده که ما هنوز امکان تست خودرو را نداشتیم و در صورت مهیا شدن، آن را اشتراک گذاری می‌کنیم. لطفا با دقت متن را مطالعه کنید

  2. خدایا ما را از دست مدیران صنعت و معدن و هر مقامی که در ارتباط با خودرو تصمیم گیری می کند نجات بده و اگه زورت به اونا نمیرسه ما را نابود کن که برات راحته تا ایتقدر حسرت نخوریم. چهل ساله که این نامدیریتی محض مردم را نابود کرده و دوست داشتم یکبار یکی از این علما و مراجع که به خاطر بیرون بودن یک تار مو داد و هوار راه میندازه یکبار هم به خاطر حق مردم یک نصیحتی به مسولان کشور داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا