Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

کاهش قیمت خودرو با اخذ مالیات از معاملات امکان‌پذیر است؟

قیمت خودرو در ماه‌های اخیر به قدری نوسان داشته که شاید کمتر کسی سال گذشته تصور این اتفاقات را برای بازار خودرو داشت ولی یکی از دلایل عمده این اتفاق، دلالی‌هایی است که در بازار وجود داشته و نوسانات قیمت خودرو باعث شده تا طمع مردم عادی نیز به این موضوع افزایش یاید که کارشناسان معتقدند اخذ مالیات از معاملات خودرو یکی از راهکارهای اساسی کاهش قیمت خودروو خواهد بود.

به گزارش چرخان، یکی از راه حل‌های اساسی کارشناسان خودرو پیرامون کاهش قیمت خودرو مساله اخذ مالیات است که با سازوکار ویژه عملیاتی شود و از دلالی‌های موجود در بازار کاسته شود. این موضوع که حالا در حال تبدیل به یک مطالبه عمومی است و حتی پای مجلسی‌ها و دولتی‌ها نیز به آن باز شده است، جزئیات و اشکالاتی دارد که شاید وجود این اشکالات باعث شده تا دست اندرکاران قانون‌گذار کشور به طور جدی وارد عملیاتی کردن آن نشوند.

گرانی خودرو قیمت روز خودرو قیمت خودرو خودروهای داخلیدر همین راستا بود که چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون صنایع کشور به موضوع سرمایه‌ای شدن خودرو اشاره کرد و نسبت به اخذ مالیات از معاملات این حوزه تذکر داد. مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود وارد بازار خودرو شده‌اند و می‌توان با اخذ مالیات از معاملات از افزایش قیمت بی رویه خودروها جلوگیری کرد و وضعیت را به سمت تعادل پیش برد.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه در مصاحبه‌ای گفت: به طور کلی اخذ مالیات از معاملات و درآمدها در کشورهای پیشرفته به یکی از روش‌های درآمدی دولت و همچنین کنترل و تنظیم مکانیسم بازار تبدیل شده است. به عبارت بهتر می‌توان گفت که این مالیات به متعادل شدن بازار کمک کرده است.

وی در ادامه افزود: باید بگوییم که اگر از روش اخذ مالیات به عنوان حربه‌ای برای کنترل بازار پیشنهاد کنیم، پیشنهاد بیراهی نیست. ولی باید توجه شود که وقتی تقاضا برای خرید کالایی از عرضه آن پیشی بگیرد طبیعتا منجر به افزایش قیمت می‌گردد و می‌توان با اخذ مالیات تا حدودی از عطش خرید برای کاهش تقاضای دلالی کاست و قیمت کالا را به میزان فروش نزدیک کند. البته باید توجه شود که وضعیت فعلی بازار خودروی کشور بیش از آنکه به دلیل افزایش تقاضا باشد، به دلیل کاهش شدید عرضه بوده که علت اصلی آن کمبود قطعات و افزایش هزینه‌های تولید است.

قیمت خودرواین کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات فعلی صنعت خودروسازی کشور گفت: مهم‌ترین روش حل مشکل کشور، رفع محدودیت‌های مربوط به تولید است تا سطح عرضه خودروهای داخلی افزایش یافته و این وضعیت فعلی نه به دلیل دلالی که به دلیل کاهش عرضه بوده و با این روش می‌توان مشکل را حل کرد. در واقع دلال‌ها خودشان عامل گرانی نیستند بلکه بر موج کاهش عرضه خودرو سوار می‌شوند و از این طریق به گرانی خودرو دامن می‌زنند و از کاهش عرضه استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان با اخذ مالیات از معاملات بازار (نه کارخانه) می‌توان از گرانی افسار گسیخته جلوگیری کرد ولی کاهش قیمت‌ها لزوما رخ نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.