مکمل بنزین
تحلیلیخبر

ترمز گرانی خودروهای داخلی کشیده می‌شود؛ دلالان مقاومت می‌کنند!

گرانی خودروهای داخلی در اردیبهشت و فروردین ماه باعث شده نهادهای مختلف به این موضوع ورود کرده و در جدیدترین خبری که پیرامون این موضوع در رسانه‌ها منتشر شد، خبر مربوط به دستور ویژه معاون اول رئیس جمهور بود که با توجه به دستور مستقیم ایشان به وزیر صنعت و همچنین وضعیت موجود بازار خودروهای داخلی باید شاهد کاهش قیمت خوبی در بازار باشیم که البته مقاومت دلالان را در پیش دارد.

به گزارش چرخان، کاهش قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر باعث شده تا بسیاری از دلالان به تکاپو بیفتند و برای جلوگیری از این اتفاقات دست به دامن شایعات مختلفی شوند که البته این موضوعات اثر جدی نداشته و روند کاهش قیمت با شیب اندک در حال وقوع بوده و به نظر می‌رسد که با دستور جهانگیری این اتفاق سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

قیمت خودرو بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودروبسیاری از کارشناسان دلیل این کاهش قیمت‌ها را کاهش قیمت دلار و ورود آن به کانال 13 هزار تومان می‌دانند و به نظر می‌رسد که این اتفاق بسیار قابل قبول است چرا که در ماه‌های اخیر نوسانات بازار ارز به شدت در بازار خودرو نیز موثر بوده است. کاهش قیمت دلار باعث شده تا در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت 2 تا 40 میلیون تومانی در بعضی از خودروهای تولید داخل باشیم که این اتفاق در یکسال اخیر تقریبا بی سابقه بوده است.

البته نکته اساسی در مورد بازار خودروهای داخلی این است که حباب موجود در بازار مادامی که خودروسازان برای عرضه و تولید خود فکر اساسی نداشته باشند امکان‌پذیر نبوده و این روند کاهش قیمت در یک جا متوقف خواهد شد چرا که تعادل بین تقاضا و عرضه برقرار نبوده و طبیعتا کمبود عرضه منجر به بالا رفتن قیمت محصول در بازار آزاد می‌شود.

خرید و فروش خودرو قیمت خودرواز جمله دلایل دیگری که باعث شده بازار نسبت به روند افزایشی قیمت خود پایان داده و روند معکوسی را در پیش بگیرد مساله کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکاست که با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران جدیت پیدا کرده و بازار نسبت به معادلات سیاسی خوش بین شده است که طبیعتا در صورت عملیاتی شدن این اتفاق باید شاهد گشایش‌های ویژه در بازار بود و بدیهی است مشکلات تولید خودروسازان نیز از این طریق مرتفع خواهد شد.

از سوی دیگر اینکه در حال حاضر معاملات در بازار به کمترین حد خود رسیده و تقاضای کافی در بازار نیز وجود نداشته و دلالان صرفا عرضه کنندگانی هستند که زیر بار کاهش قیمت‌های بالا نمی‌روند و کاهش قیمت اندکی را در بازار اعمال می‌کنند. از سوی دیگر اینکه طبیعتا با توجه به سودده بودن تلاطم بازار برای آنها حتی بعضا شایعات و موج‌هایی را در بازار ایجاد می‌کنند که البته به دلیل کم اثر بودن آنها تاثیر بسزایی در بازار نداشته است.

از جمله دلایل کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار مساله ورود 100 هزار خودرو به بازار است که توسط وزارت صنعت به صورت علنی اعلام شد که در صورت وقوع این اتفاق باید شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار باشیم چرا که طبیعتا این حجم از عرضه در بازار در یکسال اخیر بی سابقه بوده است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا