مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتوبرگزیده‌ها

با کلاس‌های متفاوت موتورسیکلت آشنا شوید

همان‌طور که می‌دانید، دنیای جذاب موتورسیکلت‌ها نیز درست مانند خودروهایی که هر یک در کلاس‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند، دارای انواع مختلفی هستند.

موتورسیکلت‌هایی که از اسکوترهای کوچک و سبک با پیشرانه‌های کم‌حجم گرفته تا ابر موتورسیکلت‌هایی مانند موتورهای شرکت‌هایی همچون دوکاتی، بی‌ام‌و، آپریلیا و… که هر یک، ترکیبی جذاب از هنر و مهندسی نوین را در خود جای‌ داده‌اند.

حال در این مطلب، قصد داریم کلاس‌های متفاوت موتورسیکلت‌ها را برای شما عزیزان همراه چرخان معرفی کنیم تا با این وسایل دوچرخ پرکاربرد، بیشتر آشنا شوید.

موتورهای ادونچر تورینگ/اسپرت دوگانه

این کلاس موتوری را می‌توان درواقع این‌گونه گفت که به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بتوانند برای هر چیزی و هر موقعیتی آمادگی لازم را داشته باشند. درواقع به دلیل گشتاور و قدرت خوب تولیدشده توسط قلب تپنده این دسته از موتورها، رانندگی در جاده‌های خاکی و غیر آسفالت، جاده‌های معمول و هر نوع گشت‌وگذاری را برای رانندگان خود ممکن می‌کنند. چهره آن‌ها نیز ترکیب طراحی بین موتورهای تورینگ سنتی و موتورهای آفرود است.

موتورسیکلت‌های چاپر

نمونه بسیار واضح و معروف این‌گونه از موتورسیکلت‌ها، همان موتورهای هارلی دیویدسونی هستند که در فیلم سینمایی “Easy Rider” نیز به چشم می‌خوردند. موتورهایی با طول کشیده، صندلی‌های نسبتاً بزرگ و غیرمعمول با موتورهای دیگر و بسیاری از جنبه‌های طراحی جذاب که آن‌ها را از دیگر موتورسیکلت‌ها متمایز می‌کند.

موتورهای کروزر

درواقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که موتورهای کلاس کروزر (Cruiser)، همان نمونه‌های معتدل و کمتر اغراق‌شده کلاس چاپر هستند. به‌گونه‌ای که در قسمت جلویی موتور، شاهد شاسی‌هایی با طول بسیار کمتر و کوتاه‌تر نسبت به چاپرها هستیم. این دست از موتورها، نسبت به موتورهای چاپر، به دلیل سبک طراحی معتدل‌تر، خواهان بیشتری در دنیا داشته و کلاس محبوبی در نظر گرفته می‌شود.

موتورهای پاور کروزر

این دست از موتورها، همان‌گونه که از نامشان نیز پیداست، نسبت به کروزرهای معمولی، هم دارای قدرت بیشتری بوده و هم تجربه رانندگی تهاجمی‌تری را برای راننده خود ایجاد خواهند کرد. موتورهای پاور کروزر، اغلب دارای تایرهای عقب پهن، لوله‌های اگزوز کشیده و بزرگ و ارتفاع کم نسبت به زمین بوده و هم‌چنین، ویژگی‌های عملکردی قابل‌قبول خود را از موتورهای اسپرت به ارث برده‌اند.

موتورهای جاده خاکی‌رو (Dirt bikes)

موتورهای Dirt که به موتورسیکلت‌های طراحی‌شده برای جاده‌های خاکی و یا همان کلمه معروف آفرود نیز شهرت دارند، به‌گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند تا بتوانند نیازهای راننده ماجراجوی خود را برآورده کنند. این دست از موتورها، معمولا دارای سیستم تعلیق بلند قدرتمند، تایرهای مخصوص این‌گونه جاده‌ها و همچنین بدنه کوچکی هستند که نسبت به کلاس‌های دیگر، کاملا مشخص است. موتورهای جاده خاکی رو، به دسته‌های Enduro، موتور کراس و این‌گونه موتورهای طبقه‌بندی می‌شوند.

موتورهای Enduro

موتورهایی که برای رقابت‌های طولانی در مسیرهای آفرود طراحی‌شده و به دلیل رانندگی در شب، معمولا به چراغ‌های جلو و عقب نیز مجهز هستند. موتورهای کلاس Enduro، در بعضی از مدل‌ها، به تایمر و سیستم جهت‌یابی نیز مجهز بوده تا بتوانند راننده خود را در این‌گونه مسیرهای غیرمعمول یاری کنند. البته این کلاس موتوری، تنها به درد زمین‌های سخت و ناهموار نخورده و با توان بالایی که دارند، رانندگان آن‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها، هرگونه که می‌خواهند از آن‌ها استفاده کنند.

موتورهای کلاس موتور کراس

این دست از موتورها، جزء موتورهای جاده خاکی رویی محسوب می‌شوند که برای رویدادهای مسابقه‌ای موتوری طراحی می‌شوند. رویدادهایی که شامل زمین‌هایی می‌شود که راننده موتور، در آن‌ها باید پیچ‌ها و پرش‌های کوتاهی را انجام دهد. موتور کراس‌ها، درحالی بیشتر برای این اهداف ساخته می‌شوند که سوپرموتورها را می‌توان ترکیبی از رانندگی آفرود و رانندگی در جاده‌های معمولی در نظر گرفت. رانندگی در جاده‌های معمولی که موتورکراس‌ها، به‌هیچ‌عنوان مناسب این‌گونه جاده‌ها نیستند.

موتورهای naked (به معنای بی‌پوشش)

به این دلیل به این دست از موتورها، بی پوشش گفته می‌شود که طبق تصویر نیز، بدنه و پوششی برای اینکه روی قسمت موتور و درواقع قوای داخلی و فنی آن پوشانده شود، وجود ندارد و این موتورها، کمترین پوشش پلاستیکی یا فیبر کربنی برای بدنه خود رادارند. این را نیز باید گفت که این موتورها، معمولا موتورهای اسپرت مسابقه‌ای هستند.

اسکوتر

کلاس اسکوتر، شامل موتورهایی کوچک و سبک‌وزنی هستند که به‌صورت معمول، قلب‌های تپنده آن‌ها از حجم 50 تا 250 سی‌سی، متغیر است. این دست از موتورها، برخلاف موتورهای بی پوشش مورد قبلی، دارای پوشش بدنه‌ای هستند که بیشتر قسمت‌های فنی و موتوری آن‌ها را پوشانده و یک چهره یکپارچه و یکدستی را به راننده خود تقدیم می‌کند.

پاور اسکوتر

این دست از موتورها را می‌توان یک کلاس نسبتا جدید دانست که در آن، یک قلب تپنده قوی‌تر، درون شاسی و فریم کلی بدنه کلاس اسکوتر قرار می‌گیرد. موتورهایی که برای سفرهای درون‌شهری و مسافت‌های کوتاه بسیار عالی بوده و نسبت به اسکوترهای معمولی نیز قدرت بالاتر و بدنه‌ای بزرگ‌تر را درون خود جای‌داده‌اند.

موتورهای اسپرت

همان‌گونه که می‌دانید، بیشتر موتورهای اسپرت، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که با عملکرد بالا، قدرت و گشتاور بی‌نظیر و هم‌چنین ویژگی‌های مدرن خود، آماده جاده‌ها و پیچ‌های مسابقات سرعتی باشند. همچنین، موتورهای اسپرت، در کنار مسابقات موتوری، گزینه‌هایی ایده آل برای رانندگی در جاده‌های معمولی به شمار می‌آیند.

موتورهای ترایال (Trial)

این موتورهای خاص با بدنه بسیار سبک خود، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا بتوانند در مسیرهایی که دارای موانع دست‌ساز یا طبیعی هستند، مانور داده و به رقابت بپردازند. موتورهای تریال یا آزمایشی، فاقد صندلی بوده و دارای سیستم تعلیق سفت‌تری نسبت به موتورهای آفرود هستند. رقابت‌های تریال نیاز به مهارت بالای راننده داشته و اگر پای راننده به زمین برخورد کند، از امتیاز او کم خواهد شد.

موتورهای تورینگ

این دست از موتورها برای رانندگی در مسافت‌های بالا طراحی‌شده و دارای سیستم تعلیق قابل تنظیم، صفحه‌نمایش الکترونیکی، معمولا شیشه‌های جلویی بزرگ، سیستم یکپارچه الکترونیکی و هم‌چنین، سامانه‌های مسیریابی و رادیویی هستند که بتوانند به راننده در مواقع نیاز کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا