Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

بازار سیاه خودرو باز هم بر طبل گرانی خودروهای داخلی خواهد کوبید؟

بازار سیاه خودرو که عملا باعث و بانی تمام گرانی‌های اخیر بازار خودروهای داخلی لقب گرفت و بسیاری از مسئولین و دست اندرکاران صنعت خودروسازی کشور بدون توجه به مساله کاهش شدید عرضه خودروسازان، صرفا به این مساله پرداخته و تمام تقصیرات را به گردن این قشر انداختند، حالا به محل دیگری کوچ کرده و به نظر می‌رسد که این بازار سیاه این بار از طریق تلگرام داعیه‌دار گرانی چندباره خودروهای داخلی خواهد شد که در صورت اقدام مناسب خودروسازان، خنثی خواهد شد.

به گزارش چرخان، گرانی بازار خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر عوامل مختلفی داشت و دلایل گوناگونی را برای آن مطرح کردند که از جمله آن نقشه دلالانی بود که بیش از آنکه به مسائل دیگر این موضوع توجه کنند، صرفا سود خود را پیش روی چشمشان دیدند که طبیعتا منجر به گرانی چند برابری بعضی از خودروها شد.

خودروهای داخلیدر اولین اقدامی که از سوی مسئولین نسبت به مدیریت بازار خودروهای داخلی صورت گرفت، بحث بسته شدن قیمت گذاری در فضای مجازی بود که سایت‌های نیازمندی خودرو قربانیان اصلی این ماجرا بودند و البته اثر اندکی نیز در بازار به همراه داشت. از سوی دیگر اینکه مسئولین به مردم توصیه کردند که فعلا از خرید خودرو خودداری کرده و بدین ترتیب به کاهش قیمت خودرو کمک کنند که البته هیچ کدام از این موارد تاثیر بسزایی در بازار نداشت ولی روند بازار ارز و همچنین اخبار سیاسی باعث شد تا بار دیگر شاهد روند کاهشی در این بازار باشیم.

اما اتفاقی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، انتقال بازار سیاه خودروهای داخلی و خارجی به تلگرام است که گروه‌های مختلف تلگرامی داعیه‌دار این بازار شده و صفحات اینستاگرامی نیز پر از مطالبی شده که عملا هدفی جز گرانی دوباره در بازار را دنبال نمی‌کنند.

گشت و گذار کوتاهی در تلگرام و اینستاگرام نشان می‌دهد که همان رویه چندی پیش در سایت‌های نیازمندی آنلاین در این کانال‌ها دنبال شده و دلالان به خوبی روش خود را برای گرانی پیدا کرده و با هزینه‌کرد اندک اقدام به ایجاد موج گرانی می‌کنند که البته اخبار سیاسی خوب و همچنین روند نزولی قیمت ارز در بازار به قدری قدرتمند است که هنوز این اقدامات دلالان موثر نبوده است. ولی قطعا با کوچکترین خبر منفی این کانال و صفحات مجازی نقش سرعت‌دهنده بی نظیری را بازی خواهند کرد که حالا نه دیگر همانند سایت‎های نیازمندی امکان بستن بخش قیمت‌ها را دارند و نه مانند بازار واقعی امکان قلع و قمع در آنها وجود دارد و بدین‌ترتیب این صفحات خطر بالقوه‌ای محسوب می‌شوند که مشخص نیست چه زمانی بر طبق و آتش نوسانات و بهم‌ریختگی بازار خواهند کوبید.

از سوی دیگر اینکه مسئولین متاسفانه بدون توجه به دلیل اصلی وضعیت فعلی یعنی عدم عرضه مناسب خودروسازان و انبار کردن خودروهای مختلف در پارکینگ‌ها بر آتش این اقدامات می‌دمند و فرصت را برای دلالان و سودجویان ایجاد می‌کنند. گفتنی است که در حال حاضر این شرکت‌ها به راحتی اقدام به فروش فوری محصولاتشان با قیمت بازار آزاد می‌کنند و مشخص نیست اگر محصولی نیست، چرا برای واسطه‌ها مشکلی وجود ندارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.