مکمل بنزین
خبرداخلی

اندر حکایت واردات خودروهای هیبریدی و قیمت احتمالی خودروها! +جزئیات

بحث صفر شدن تعرفه خودروهای هیبریدی که توسط مجلس مطرح شده و با توجه به تصویب رسمی آن به زودی عملیاتی خواهد شد، به یک بحث جنجالی تبدیل شده و البه این مصوبه با توجه به ممنوعیت کلی واردات خودروهای خارجی به یک تناقض بزرگ نیز تبدیل شده است. در این خبر به جوانب و نکات مختلف این مصوبه جدید مجلس می‌پردازیم که احتمالا ابهاماتی را برای شما حل خواهد کرد.

به گزارش چرخان، مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای تحت عنوان ساماندهی صنعت خودروی کشور اقدام به صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی کرد که حواشی زیادی به همراه داشت و حتی بعضی از رسانه‌ها از این مصوبه به عنوان آزاد شدن واردات خودروهای خارجی یاد کردند که طبیعتا این برداشت اشتباه بود ولی در صورتی که این ممنوعیت واردات برداشته شود، می‌توان به ارزان شدن خودروهای هیبریدی در بازار امیدوار بود!

نکته جالب در مورد تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو این بود که مجلسی‌ها بدون توجه به بحث تحریم‌ها و همچنین مشکلات ارزی مربوطه اقدام به تصویب طرح کردند و بعد از آن مجبور به اعلام اجرایی نشدن آن شدند که به نظر می‌رسد با توجه به بودجه بندی دولت و بندی که برای درآمد از طریق واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته شده است، احتمالا سال جاری مشکلات مربوط به واردات حل خواهد شد.

این مصوبه مجلس در حالی امضا شد که تا به حال واردات خودروهای هیبریدی با محدودیت‌های زیادی همراه بوده و تعداد و مدل‌های اندکی از این خودروها وارد کشورمان شد که دلیل اصلی آن قوانینی بود که در زمینه واردات وجود داشت و از سوی دیگر استقبال در بازار نیز بسیار اندک بود. گفتنی است که مدل‌های وارد شده به ایران محدود به مواردی از جمله کمری، پریوس، سوناتا و … بوده و با قیمت‌های بالایی به دست مشتریان رسید که طبیعتا از توان خرید مردم خارج بود.

البته این مصوبه مجلس مربوط به زمانی است که تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور امکان پذیر نبوده و به محض تولید این خودروها، عملیات معافیت‌های مذکور برداشته خواهد شد ولی عوارض حدود 60 درصدی واردات این خودروها سد راهی است که احتمالا مشکلات فراوانی را برای واردات ارزان قیمت این خودروها ایجاد خواهد کرد.

حالا در این زمینه علاوه بر هزینه‌های گفته شده بایستی سود واردکنندگان را نیز به این اعداد اضافه کرد که طبیعتا با توجه به قیمت دلاری خودروهای با کیفیت هیبریدی، رقم نهایی خودرو در کشورمان بسیار بالاتر از اعداد تخمین زده شده در کشور خواهد بود.

رقم‌های حدودی برای خودروهای هیبریدی متعارف بازار جهانی در صورت واردات آنها با تعرفه صفر:

  • تویوتا کمری هیبریدی مدل 2019 که با حدود قیمت 710 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد!
  • تویوتا پریوس 2019 که با حدود قیمت 460 تا 470 میلیون تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد.
  • لکسوس ان ایکس مدل 2019 که با حدود قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.
  • میتسوبیشی اوتلندر 2019 که با حدود قیمت 900 میلیون تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد.
  • سوناتا هیبریدی 2019 که با حدود قیمت 630 میلیون تومان به مشتریان ایرانی عرضه خواهد شد.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا