Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

کدام یک واقعی است: کمبود یا احتکار در پارکینگ شرکت ایران‌خودرو؟

با افزایش قیمت خودروهای داخلی علی الخصوص محصولات پرطرفدار و پرفروش ایران‌خودرو و سایپا اخباری مبنی بر احتکار خودرو توسط این دو شرکت منتشر شد که این اخبار همراه با تصاویری که موید این موضوع بود و حتی واکنش بعضی از مسئولین و نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت ولی با توجه به همه اطلاعات موجود، باید احتکار خودرو را باور کنیم؟

به گزارش چرخان، در ساعات گذشته شاهد یک اتفاق البته تکراری بودیم که طبق این اتفاق، تصاویری از پارکینگ ایران‌خودرو منتشر شد که نشان می‌داد هزاران خودرو توسط این شرکت تولید و انبار شده است که طبیعتا با توجه به ادعای خودروسازان مبنی بر نبود خودرو و عدم توانایی تحویل خودرو به مشتریان ناسازگار بود که حتی واکنش‌های تندی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

اما واقعیت این تصاویر چیست و چرا باید در روزهایی که عملا بازار به تعادل رسیده، شایعاتی مبنی بر هدف ایران‌خودرو برای گرانی خودروهای داخلی در فضای مجازی منتشر شود؟ قضیه از این قرار است که عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ادعا می‌کنند که گروه خودروسازی ایران‌خودرو با توجه به هدفش یعنی گران کردن بیش از پیش خودرو، اقدام به احتکار خودرو کرده و روند نزولی قیمت‌ها طبیعی نیست!

احتکاراما شاید قصه به اینجا ختم نمی‌شود و فاجعه عمیق‌تر از این حرف‌هاست و باید اطلاعاتی را برای روشن شدن ماجرا مرور کنیم تا شاید این مرور اخبار و اتفاقات منجر به اصلاح پیش زمینه‌هایی در اهالی بازار شود. ایران‌خودرو و همین طور سایپا که در حال حاضر شایعات زیادی مبنی بر احتکار خودرو پیرامونشان وجود دارد، چیزی در حدود 700 هزار خودرو از تعهدات قبلیشان باقی مانده است که قریب به اتفاق این تعهدات با تعرفه قبلی به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

اگر تعهدات بسیار زیاد این شرکت‌ها در بهمن و اسفند ماه سال گذشته و همچنین دو ماهه ابتدایی سال جاری را به این اعداد اضافه کنیم به ارقامی نزدیک به یک میلیون خودرو می‌رسیم که با توجه به تعداد تولید این شرکت‌ها در 3 ماهه سال 98 قطعا خوشبینانه‌ترین حالت ممکن برای وضعیت خودروسازان، تحویل خودروهایی است که اکثریت آنها با رقمی به مشتریان تحویل داده می‌شوند که احتمالا ضرر هنگفتی برایشان دارد!

منابع خبری ما در خودروسازان این موضوع را تایید می‌کنند که ایران‌خودرو واقعا با کمبود قطعه مواجه بوده و وضعیت وخیم‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند و احتکار خودرو فرضیه درستی نیست. طبیعتا از چند صد قطعه موردنیاز خودروسازان قطعاتی هم هستند که تولیدشان در داخل امکان‌پذیر نبوده و یا صرفه اقتصادی ندارد. اگر آن بخش از قطعاتی که به دلیل صرفه اقتصادی تولید نمی‌شوند، تولیدشان برقرار شود! قطعا آن دسته از قطعاتی که قابلیت فنی تولیدشان در داخل امکان‌پذیر نیست به مشکل اساسی این شرکت‌هاست.

شاید نکته امیدوارکننده ماجرا تلاش ایران‌خودرو و سایپا برای تولید قطعات الکتریکی خودرو در داخل کشور است که احتمالا در نیمه دوم سال جاری امکان‌پذیر خواهد شد و تولیدات نیمه دوم این شرکت‌ها با قطعات داخلی صورت خواهد گرفت که باید منتظر ماند و دید آیا وضعیت این شرکت‌ها بهبود می‌یابد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.